Kan man få MVG i betyg på komvux?
Kan man fortfarande plugga upp sina gymnasiebetyg och få MVG i en kursom man har fått ett G i gymnasiet. Har väl varit på tal om man inte skall kunna det framöver..
Kan man fortfarande plugga upp sina gymnasiebetyg och få MVG i en kursom man har fått ett G i gymnasiet. Har väl varit på tal om man inte skall kunna det framöver..
Absolut kan man få MVG i betyg, det är precis samma regler som alla andra gymnasiekurser.
Däremot får man inte längre (på de flesta skolor) gå "om" en kurs som man är godkänd i. Då får man istället göra en s.k. prövning som man får anmäla sig till och betala en summa (runt 500 tror jag om man inte läser någon annan komvuxkurs då det kostar 350).
Sedan får du läsa in kursen själv och komma dit på utsatt datum och göra ett slutprov.
Ledsen att jag blev så upprörd
Klart man kan. Det har jag fått!
Jag gick Komvux i våras och där kunde man få MVG...
Har man IG i ett betyg så får man läsa på komvux men dom brukar inte godkänna studier i en kurs som man har G i och självklart kan man få MVG i betyg. Jag läser på Komvux nu. Jag fick inte MVG i min senaste kurs som avslutades i Oktober men det fick många andra i klassen.
Självklart kan du få MVG på kurser i KomVux, men du brukar inte få lov att gå om kurser du redan studerat och fått betyg på tidigare.
Jag har läst upp betyg på komvux, vissa har jag bara höjt, från G till MVG (svenska bland annat).
Som jag förstått det kan jag läsa upp betyget på godkända kurser (dvs kurser som har högre betyg än IG) då jag inte har ett slutbetyg. Jag har ett samlat betygsdokument.
Har man ett slutbetyg kan man bara läsa upp icke godkända kurser (IG) och de andra är "låsta" i sitt betyg om man vill läsa med studiemedel eller via kommunen.
Så fick jag det förklarat för mig för nått år sedan men hurvida det stämmer vågar jag inte säga säkert.
Om man vill läsa upp godkända ämnen från sitt slutbetyg får man bekosta detta själv tror jag.
JA, det är jag levande bevis på!
Ur Förordning (2002:1012) om kommunal vuxenutbildning 4 kap. Bedömning Betyg
4 § Som betyg inom gymnasial vuxenutbildning skall någon av följande beteckningar användas:
Jag läser IG-kurser och kan få MVG i doml, läser kursen jag redan har G i och har MVG-varning i dom. Dessutom läser jag en kurs som är ny för mig, där kommer jag förmodligen också få MVG om jag gör ett ryck...
Jag hoppas verkligen det är samma regler för alla kommuner!