• LillaMandarin

Kan man få MVG i betyg på komvux?

Kan man fortfarande plugga upp sina gymnasiebetyg och få MVG i en kursom man har fått ett G i gymnasiet. Har väl varit på tal om man inte skall kunna det framöver..

• Svar på tråden Kan man få MVG i betyg på komvux?
  • Lincon

Absolut kan man få MVG i betyg, det är precis samma regler som alla andra gymnasiekurser.
    Däremot får man inte längre (på de flesta skolor) gå "om" en kurs som man är godkänd i. Då får man istället göra en s.k. prövning som man får anmäla sig till och betala en summa (runt 500 tror jag om man inte läser någon annan komvuxkurs då det kostar 350).

Sedan får du läsa in kursen själv och komma dit på utsatt datum och göra ett slutprov.

Jag vet att jag vet, men jag vet det inte just nu
  • Lincon
    Annaa1988 skrev 2010-11-15 14:35:25 följande:
    Det är ändrat, min kompis går komvux nu och hennes lärare berättade för henne innan lovet att om de fick ge MVG på komvux så skulle hon ha fått det i Svenska, men eftersom de inte fick det så fick hon nöja sig med ett VG på pappret.
    Va?! Det där kan inte vara lagligt!
  • Lincon
    Annaa1988 skrev 2010-11-15 14:36:40 följande:
    Det kanske skiljer från kommun till kommun?
    Skulle då inte förvåna mig..
    Men det kan det inte göra, för då ökar ju förutsättningarna markant för de som läst in gymnasiet på en Komvuxskola som ger MVG, så får det ju inte gå till! Hur ska man kunna konkurrera om högskoleplatserna om man inte har chans till rättvisa betyg menar jag, där måste skolan ha begått något allvarligt fel.
  • Lincon

Ledsen att jag blev så upprördDrömmer

• alvaereva

Klart man kan. Det har jag fått!

• Bevabus

Jag gick Komvux i våras och där kunde man få MVG...

There's a difference between speaking your mind and being a judgmental a**hole. Walk the line.
  • FrökenLarsson

Har man IG i  ett betyg så får man läsa på komvux men dom brukar inte godkänna studier i en kurs som man har G i och självklart kan man få MVG i betyg. Jag läser på Komvux nu. Jag fick inte MVG i min senaste kurs som avslutades i Oktober men det fick många andra i klassen.

• Annaa1988
    Lincon skrev 2010-11-15 14:40:58 följande:
    Va?! Det där kan inte vara lagligt!
    Meeen, gud! Det måste jag berätta för min vän, hon blev jättebesviken!
  • Capt Janeway

Självklart kan du få MVG på kurser i KomVux, men du brukar inte få lov att gå om kurser du redan studerat och fått betyg på tidigare.

• SeTa
    Annaa1988 skrev 2010-11-15 14:35:25 följande:
    Det är ändrat, min kompis går komvux nu och hennes lärare berättade för henne innan lovet att om de fick ge MVG på komvux så skulle hon ha fått det i Svenska, men eftersom de inte fick det så fick hon nöja sig med ett VG på pappret.
    Fast det kan ju inte skilja sej mellan olika kommuner? Det vore ju helt vansinnigt!
    Din kompis har nog försökt ursäkta sitt VG, för MVG kan man få.
  • Livisu
    SeTa skrev 2010-11-15 17:00:17 följande:
    Fast det kan ju inte skilja sej mellan olika kommuner? Det vore ju helt vansinnigt!
    Din kompis har nog försökt ursäkta sitt VG, för MVG kan man få.
    Ja, precis, eller så missförstod hon - han kanske menade att det här var komvux och då kanske det är svårare generellt att få VG eller dylikt. Och så fattade hon fel och trodde att det var en regel istället för en förklaring för hennes prestation.
  • FruSen

Jag har läst upp betyg på komvux, vissa har jag bara höjt, från G till MVG (svenska bland annat).
    Som jag förstått det kan jag läsa upp betyget på godkända kurser (dvs kurser som har högre betyg än IG) då jag inte har ett slutbetyg. Jag har ett samlat betygsdokument.
    Har man ett slutbetyg kan man bara läsa upp icke godkända kurser (IG) och de andra är "låsta" i sitt betyg om man vill läsa med studiemedel eller via kommunen.
    Så fick jag det förklarat för mig för nått år sedan men hurvida det stämmer vågar jag inte säga säkert.
    Om man vill läsa upp godkända ämnen från sitt slutbetyg får man bekosta detta själv tror jag.

• LivL

JA, det är jag levande bevis på!

• Livisu

Ur Förordning (2002:1012) om kommunal vuxenutbildning 4 kap. Bedömning Betyg

4 § Som betyg inom gymnasial vuxenutbildning skall någon av följande beteckningar användas:

Icke godkänt (IG)Godkänt (G)Väl godkänt (VG)   Mycket väl godkänt (MVG). Förordning (2006:1277).

• Rhoda Horswunce
    FruSen skrev 2010-11-15 17:39:13 följande:
    Jag har läst upp betyg på komvux, vissa har jag bara höjt, från G till MVG (svenska bland annat).
    Som jag förstått det kan jag läsa upp betyget på godkända kurser (dvs kurser som har högre betyg än IG) då jag inte har ett slutbetyg. Jag har ett samlat betygsdokument.
    Har man ett slutbetyg kan man bara läsa upp icke godkända kurser (IG) och de andra är "låsta" i sitt betyg om man vill läsa med studiemedel eller via kommunen.
    Så fick jag det förklarat för mig för nått år sedan men hurvida det stämmer vågar jag inte säga säkert.
    Om man vill läsa upp godkända ämnen från sitt slutbetyg får man bekosta detta själv tror jag.
    Det verkar som om det är olika regler beroende på i vilken kommun man bor. Jag hade också ett samlat betygsdokument, men fick varken läsa upp de kurser jag redan hade betyg i eller läsa in några nya kurser. Så jag har fått läsa ca 12 kurser privat á 4000 per kurs och utan rätt till studiemedel. Dumt att jag inte tog reda på hur det låg till i andra kommuner, det hade kanske räckt med att jag skrivit mig några mil härifrån för att jag skulle ha fått det gratis. Skrikandes
  • LivL

Jag läser IG-kurser och kan få MVG i doml, läser kursen jag redan har G i och har MVG-varning i dom. Dessutom läser jag en kurs som är ny för mig, där kommer jag förmodligen också få MVG om jag gör ett ryck...

Jag hoppas verkligen det är samma regler för alla kommuner!

• Bulle i ungnen
    Annaa1988 skrev 2010-11-15 14:12:56 följande:
    Nej, man kan högst få VG på Komvux, tyvärr.
    Sedan när då?
  • Bulle i ungnen
    Annaa1988 skrev 2010-11-15 15:00:23 följande:
    Meeen, gud! Det måste jag berätta för min vän, hon blev jättebesviken!
    Förmodligen så har din vän inte uppnåt mera ön VG, för MVG kan man fortfarande få på komvux.
  • LivL
    Bulle i ungnen skrev 2010-11-16 18:00:48 följande:
    Förmodligen så har din vän inte uppnåt mera ön VG, för MVG kan man fortfarande få på komvux.
    På mitt Komvux har dom betygsamtal mitt i terminen, man kan komplettera om det inte räcker till det betyg man har, och man får göra omprov tills man får det betyget man är nöjd med.
    Skulle vara synd om inte alla får samma stöd. Kurserna här är supersvåra, men vi får mycket support.
Svar på tråden Kan man få MVG i betyg på komvux?