• Infinite Joy

Smör

Jag har just börjat laga egen barnmat och har hittills bara använt rapsolja. Hade nu tänkt laga torsk med potatis och grönsaker. Tänkte att jag skulle använda smör iställety för olja denna gång, men är osäker på om man får använda det innan 12 mån (komjölk ska ju inte ges innan 12 mån)? Nu köpte jag ekologiskt smör, men kom just på att det innehåller ju salt så det är väl bara att tjava iväg och köpa osaltat... förutsatt att det är ok. Vad säger ni?

Detsamma gäller grädde som jag har sett att burkarna innehåller. Är den behandlad på ngt visst sätt?

• Svar på tråden Smör
  • Linda1976

Hur gammalt är barnet? Närmar det sig 1 år, så kan du lätt använda vanligt ekologiskt smör, - annars så är osaltat bättre förstås.

Grädden KAN ju innehålla karragenan (det gör vispgrädde med längre hållbarhet) http://www.aktavara.org/guide.aspx?r_id=27815 Men det är ju inget man dör av.

Min smak är mycket enkel - jag nöjer mig bara med det bästa.
  • Infinite Joy
    Linda1976 skrev 2010-11-15 14:22:50 följande:
    Hur gammalt är barnet? Närmar det sig 1 år, så kan du lätt använda vanligt ekologiskt smör, - annars så är osaltat bättre förstås.

Grädden KAN ju innehålla karragenan (det gör vispgrädde med längre hållbarhet) www.aktavara.org/guide.aspx?r_id=27815 Men det är ju inget man dör av.

Han blir 10 mån om en vecka.... så jag kör på osaltat bara det är ok med smör. Men är olja ett bättre val?
  • Linda1976

I mitt tycke är smör och kallpressad rapsolja de bästa valen, oavsett ålder på den som äter det. Passar till olika saker.

Min smak är mycket enkel - jag nöjer mig bara med det bästa.
  • Gryntroll

Helt ok att ha smör i barnmaten, den lilla mängden som är med i normalsaltat är ok någon gång ibland enligt vår BVC. Men ska du laga regelbundet är ju osaltat så klart bättre.

Jag brukade ha osaltat smör i maten (och senare också på smörgåsen under leverpastej) eftersom det ger god smak... olja har ju iofs bättre fetter men ger ju inte alls samma goda smak Brukade ta lite av båda.

Komjölk är väl egentligen det att de inte ska dricka eller ex fil eller yoghurt som stor del av måltiden för att vara snäll mot magen och för att inte konkurera ut annat som innehåller mer järn om jag fattat det hela rätt.

• Infinite Joy
    Gryntroll skrev 2010-11-15 14:29:08 följande:
    Helt ok att ha smör i barnmaten, den lilla mängden som är med i normalsaltat är ok någon gång ibland enligt vår BVC. Men ska du laga regelbundet är ju osaltat så klart bättre.

Jag brukade ha osaltat smör i maten (och senare också på smörgåsen under leverpastej) eftersom det ger god smak... olja har ju iofs bättre fetter men ger ju inte alls samma goda smak Brukade ta lite av båda.

Komjölk är väl egentligen det att de inte ska dricka eller ex fil eller yoghurt som stor del av måltiden för att vara snäll mot magen och för att inte konkurera ut annat som innehåller mer järn om jag fattat det hela rätt.
    Ah, ok. Låter klokt... det med järnupptaget. Ca hämmar ju järnupptaget, att jag inte tänkte på det. Jag köper osaltat för säkerhets skull. Synd bara att det inte finns som ekologiskt... vill helst ha det. Det saltade smöret får åka ner i "storbarnens" potatismos istället.
  • Infinite Joy
    Linda1976 skrev 2010-11-15 14:26:04 följande:
    I mitt tycke är smör och kallpressad rapsolja de bästa valen, oavsett ålder på den som äter det. Passar till olika saker.

Håller med. Var mer fundersam på om man "fick" ge det eller ej.
  • vittra

Jösses... det klart man får ge smör!! Finns ingen regel att man inte får ge komjölk innan 1 år, inte heller finns det något saltförbud innan 1 år. Smör är ju mycket godare, så det klart du ska ha det
    Kolla på livsmedelsverkets hemsida om du är osäker, istället för att lyssna till hysteriska råd från andra...

• La Lola
    vittra skrev 2010-11-15 14:47:20 följande:
    Jösses... det klart man får ge smör!! Finns ingen regel att man inte får ge komjölk innan 1 år, inte heller finns det något saltförbud innan 1 år. Smör är ju mycket godare, så det klart du ska ha det
    Kolla på livsmedelsverkets hemsida om du är osäker, istället för att lyssna till hysteriska råd från andra...
    Håller med.
    *mamma till Alma 10 år (-00) och Hedda 1 år (-09)*
Svar på tråden Smör