• Halkatla

Hur snabbt lägger lössen ägg?

Har du fått se hur lusäggen - gnetterna - ser ut? Första gången jag kollade mina barn så var jag säker på att de inte hade några lusägg, ända tills den mer erfarna grannfrun kom och visade mig hur de såg ut, och då hittade vi - tyvärr - massor.

Svenskarna gör av med pengar de inte har, på saker de inte behöver, för att imponera på folk de inte tycker om. (Babben Larsson)
  • Halkatla
    Anonym (Löss) skrev 2010-11-16 14:04:55 följande:
    Nej, bara på bild. Så jag är inte alls säker på att det inte finns ägg. Men efter vad jag läst kan man ändå bara vänta ut äggen, om det finns... De går inte att få bort och lusmedel hjälper inte mot dem.
    Exakt. De måste dras bort med naglarna. Usch, fy och tvi för lususlingar och deras ägg!
    Svenskarna gör av med pengar de inte har, på saker de inte behöver, för att imponera på folk de inte tycker om. (Babben Larsson)
  • Halkatla

När man behandlar med lusmedel så står det ju att man ska behandla en andra omgång efter 7-9 dagar. Då ska de ägg som fanns kvar ha hunnit kläckas, men inte blivit könsmogna så att de själva kan lägga ägg.

Det är svårt att säga hur lång tid det tar för en lus att lägga ägg. Antag att den lus som kravlat över på ditt barns huvud var könsmogen och äggsjuk. I det läget kanske den genast hoppade högt av glödje och lade sina ägg på en gång för att ha det överstökat.

• Halkatla

Denna jäkla kamning. Hos oss går det också löss nu, och både jag och döttrarna är långhåriga. Dottern med hår ner till midjan är dessutom väldigt håröm...

Det var bättre förr! Den enda gången jag ens hörde talas om löss när jag var barn, var när jag läste Madicken...

• Halkatla
    Anonym (Löss) skrev 2010-11-16 17:22:50 följande:
    Fast har man benat håret och kammat varenda bit borde de ju fastna i kammen. Jag har en sån där av stål som är lång.
    Jag har inte lyckats få bort gnetterna med luskam av stål, utan har fått skrapa bort dem från varje hårstrå.
  • Halkatla

De ägg jag har hittat har alltid suttit ca 2 cm ut på hårstrået, precis som dina. Undrar om det kan ha att göra med hur långt och varmt håret är i övrigt? Kanske lössen föredrar att lägga äggen längre in mot huvudet på korthåriga huvuden, för att få det så varmt som möjligt?

Svar på tråden Hur snabbt lägger lössen ägg?