• Llimen

Inte bära?

På BB fick jag en liten lätt förmaning om att "låt nu mannen bära de tunga sakerna framöver", jag tänkte inte så mycket mer på det. Dessutom har min foglossning gjort att jag inte varit ute så mycket, men vid några tillfällen har jag handlat och då burit upp matkassarna (bor på tredje våning). Får dessutom bära ner dottern i liggkorgen eller babyskyddet när vi ska ut.
    Har som sagt inte tänkt så mycket på det förrän flera personer på slutet sagt saker i stil med "du bär väl inte mer än dottern" och liknande med vaga antydningar om att det kan få konsekveser.

Jag förstår inte, jag trodde att det handade om att ta det lite försiktigt så kroppen får återhämta sig. Men finns det fler anledningar till att inte bära? Vad kan hända? Brukar BM varna mer för detta med bärade? När får man isf bära mer igen (hon är fem veckor på fredag)?

• Svar på tråden Inte bära?
  • Flickan och kråkan

Jag har aldrig fått den förmaningen. När jag fick min yngsta så var storebror bara 16 månader så jag kånkade på båda två....ibland samtidigt. En i sjal och en på armen . Vi bor på fjärde våning, ingen hiss.

• Charmeuse

Ja det är väl för att fogarna är så mjuka att ifall man bär och har sig för mycket kan man få permanenta problem med ryggen osv.  Sen efter förlossningen är det väl att man ska ju inte "träna" magmuskler och rygg då heller på ett bra tag. När man gjort kejsarsnitt får man ju inte ens träna förrän efter 6 månader.

Sen hur länge man ska undvika lyfta tror jag man känner lite själv också, kroppen säger nog ifrån om man tar i för mycket

• Charmeuse

Ska förtydliga att magmusklerna är ju delade under och efter graviditeten så om man "tränar" dom för snabbt efter så kanske den inte får så fin form.

• Llimen

Charmeuse: Det du säger är ungefär så som jag har tänkt också, att man ska tänka sig för och göra det som känns bra. Blev lite orolig bara att jag missat något som kunde få allvarliga konsevenser för min kropp. Men då känner jag mig lugnare igen!

• Charmeuse

Ja nej, då hade jag nog sabbat min rygg för länge sedan Jag har ett jobb där det är omöjligt att låta bli att lyfta, helt handikappad är man ju inte. Men låter bli att bära min dotter i onödan och byter gärna blöja på golvet numer (hon är över ett år och väger en del).

Man gör det som känns bra helt enkelt

• Pojkemamma

Jag fick förmaningen och var tillbaks igår (två mån efter förl.) pga av att jag läcker lite. Då sa hon (sjukgymnast & uroterapeut) uttryckligen till mig att inte bära tunga saker, hon sa att "12 kg extra är 12 kg belastning på bäckenbotten" Jag riskerar framfall annars, måste också göra knipövningar.

Jag tror att man får rekommendationeb om knipövningar och att inte lyfta för bäckenbottens skull. En försvagad/skadad bäckembotten kan orsaka inkontinens och framfall. Även om man inte får problem nu, så får många det när man kommer i klimakteriet.

Jag tänker inte bära mer än nödvändigt efter denna rek. Vill ju oxå såklart sluta läcka.

• Lindreas

Man ska komma ihåg att knipa när man lyfter, så man avlastar bäckenbotten så mycket som möjligt. Eller, inte avlastar, men stöttar den liksom. Men man känner när man lyfter för tungt, så det är ingen fara.

Svar på tråden Inte bära?