• trållmor

Vad skulle du betala i hyra för en jultomte?

Motivera gärna era svar varför ni valt ett visst alternativ. Skriv gärna också om du redan har hyrt en jultomte något år och hur du tyckte att det fungerade, var det något du skulle ha velat ha annorlunda? Och hur är den perfekta jultomten för er?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vad skulle du betala i hyra för en jultomte?
  • April barn

Beror lite på hur intresserade barnen är.
    Men hade de varit jätteintresserade av tomte och absolut inge i familjen hade kunnat så hade jag väl kunnat betala en 100lapp MAX, känns även konstigt att det ska komma en tomte man inte känner....

• Frontline

Skulle aldrig hyra en tomte utan det fixar man gratis...
    I år är det grannen som ska agera tomte och han åker 1.7 mil dit vi ska vara och ställer upp gratis...
    Eller gratis han får säkert nån julöl eller julsup och en chokladask för jobbet...

Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • Halkatla

200 kr kunde det vara värt för att få se minen i makens ansikte när det går upp för honom att han slipper tomta själv. Det vore en trevlig julklapp till hela familjen.

Svenskarna gör av med pengar de inte har, på saker de inte behöver, för att imponera på folk de inte tycker om. (Babben Larsson)
  • cloudberry79

Någon hundralapp faktiskt, jag vill helst att hela familjen ska vara med när tomten kommer, men vi gör oftast så att vi gör ett byte med grannfamiljen. Först tomtar brorsan för dem, sedan tomtar en av de hos oss.

If you love me - please don't feed me!
  • lövet2

En hundralapp kan jag tänka mig, om det är en proffsig tomte. Hos oss behöver han ändå bara vara i 5 minuter, för det är bara en liten säck som han sköter om. Resten delar vi ut själva.

• hysteria

En femhundring om han går in för det. Men i år dealar vi nog med grannarna.

Livet är för kort för att dansa med fula killar
  • elles mamma

Vi brukar fira jul hos min pappa och där har vi gjort så att min pappa har varit tomte hos deras granne och sen har hans granne kommit in till oss och varit tomte...har funkat kanon

• Tecken

Max 500kr, men det beror ju lite på vad tomten gör, hur länge tomten stannar etc.

• trållmor
    Tecken skrev 2010-11-17 18:12:08 följande:
    Max 500kr, men det beror ju lite på vad tomten gör, hur länge tomten stannar etc.
    Vad skulle du vilja att tomten gjorde för 500 kr och hur länge ska han stanna för den summan, tycker du?
  • Helene OSV

Inget, vi har ingen tomte som kommer och delar ut julklappar, våran kommer på natten och lägger paket i strumpan vid sängen. (och det är ju jag och jag får aldrig betalt! )

• Tecken
    trållmor skrev 2010-11-17 18:23:03 följande:
    Vad skulle du vilja att tomten gjorde för 500 kr och hur länge ska han stanna för den summan, tycker du?
    Jadu, bra fråga... Delar ut lite julklappar och stannar en liten stund kanske. Jag är inte direkt rätt person att fråga, jag firar inte jul så mycket. Men om jag skulle tvinga någon att jobba på julen så skulle jag betala bra
  • Linda1976

Inget. Vi har inte jultomte.

Min smak är mycket enkel - jag nöjer mig bara med det bästa.
  • cloudberry79
    Tecken skrev 2010-11-17 18:25:54 följande:
    Jadu, bra fråga... Delar ut lite julklappar och stannar en liten stund kanske. Jag är inte direkt rätt person att fråga, jag firar inte jul så mycket. Men om jag skulle tvinga någon att jobba på julen så skulle jag betala bra
    Hm, inte så mycket tvång om man söker jobb som tomte, det är ju rätt specifika arbetsdagar som gäller
    If you love me - please don't feed me!
  • Rundabullar

Vi har betalat 200-600, så jag kryssade i 600 då jag nog inte skulle betala mer.

Men då har det varit en välgörenhetsförening där frivilliga brandkåren ställde upp och tomtade gratis och vinsten gick till deras barn och ungdomsverksamhet, samt till ett barnbiståndsprojekt de deltog i. Vi har valt att stöda dem några år och de har alltid varit jätteduktiga! Tomte

Hos oss är det en rolig lek för de vuxna att gissa vem som var tomte, eftersom vi kommer från en liten ort. Vi turas om att fixa tomte.

Ofta har vi bytt med någon bekant och senaste åren har vi inte haft tomte alls.

Tomten hos oss ska:

- komma på avtalad tid (hyfsat i varje fall)
    - vara lite disträ eller ha en personlighet, bjuda lite på sig själv.
    - dela ut de flesta paketen. (sedan kan han gott dra vidare, med motiveringen att han måste hinna med många, något av barnen får fortsätta dela)
    - äta en bit från vårt julgodisbord.
    - inte ha en plastmask för ansiktet, utan vara en "riktig" tomte.  

• trållmor

Fler erfarenheter eller tips om hyrda Tomte?

Svar på tråden Vad skulle du betala i hyra för en jultomte?