• Cinza

    Hur skydda soffa från klösande katter?

    Vi behöver köpa ny soffa och skulle gärna vilja köpa just en ny och inte en begagnad för en gång skull.
    Vi har dock två underbara katter som gärna klöser på soffor. Vi  har försökt med fy-spray, vanligt vatten, citronvatten och ättiksvatten. Ingenting biter på våra små "monster". De har dessutom gott om klösbrädor så det råder ingen brist på alternativ för dem.

    Jag börjar misstänka att vår bästa chans att hålla soffan snygg och hel är att sätta något skydd på av något slag. Bara en filt räcker nog inte. Någon som har några kreativa förslag?

  • Svar på tråden Hur skydda soffa från klösande katter?
  • Birgitta2

    Vi har skyddat våra möbler genom en hög (golv-till-tak) klösmöbel. Katterna älskar den och går sällan nån annanstans. Jo, mina tjocka sovrumsmattor får sig ofta en dust, men det är allt. Klösbrädor vägrade dom, men en klös- och klättermöbel funkade kanon.

  • skorpionen80

    Testa skinnsoffa. Skinn är inte alls skönt att klösa på.

  • 7 små apor

    Alltså.
    Jag har uppfostrat mina katter. Så fort de klöser så har jag tagit iväg med dem till en klösbräda och fortsatt "klösa" handgripligen med deras tassar.
    Det funkar skitbra - när jag är hemma.

    Numer står Carl Malmsten i ett kattfritt rum, jag gav nämligen upp och fattade beslutet att det var antingen soffa eller katt som gäller.

  • Cinza

    Vi har en stor klätter/klösmöbel som används flitigt den också men sofforna är ändå väldigt populära att klösa på.

    Skinnsoffa alltså... Kan man verkligen lita på att de låter skinn vara i fred? Vi gillar tygsoffor bättre så det hade varit synd att köpa en skinn så klöser de sönder den ändå...

  • Cinza
    7 små apor skrev 2010-11-17 14:24:40 följande:
    Alltså.
    Jag har uppfostrat mina katter. Så fort de klöser så har jag tagit iväg med dem till en klösbräda och fortsatt "klösa" handgripligen med deras tassar.
    Det funkar skitbra - när jag är hemma.

    Numer står Carl Malmsten i ett kattfritt rum, jag gav nämligen upp och fattade beslutet att det var antingen soffa eller katt som gäller.
    Jag har också uppfostrat mina katter. Funkar skitbra-så länge jag är i samma rum Jag hade gärna stängt dörren till vardagsrummet om jag kunde. Dessvärre finns ingen dörr. Bara ett valv...
  • skorpionen80

    Självklart är det inte 100% säkert, men jag har bara hört talas om en katt som gillar att kläsa på skinn. Sen kan det ju bli små märken om de rivstartar på soffan etc, men överlag mycket mycket mindre än på tygsoffor.

  • Agent Fluff
    Cinza skrev 2010-11-17 14:26:56 följande:
    Vi har en stor klätter/klösmöbel som används flitigt den också men sofforna är ändå väldigt populära att klösa på.

    Skinnsoffa alltså... Kan man verkligen lita på att de låter skinn vara i fred? Vi gillar tygsoffor bättre så det hade varit synd att köpa en skinn så klöser de sönder den ändå...
    Ååh, samma här! Vi har en sån där stor från golv till tak plus att vi har tre små som är utplacerade lite här och var men ändå klöser de på möblerna!

    Vi hade skinnsoffa innan med den blev totalt sönderklöst! Så vi skaffade en tygsoffa och tänkte att dom skulle sluta, men NEJ, dom klöser även på denna.

    Tyvätt så har jag inga tips att ge dig men jag hänger gärna kvar fall ngn annan kommer med en snilleblixt som kanske biter på mina kissar också
  • Cinza
    skorpionen80 skrev 2010-11-17 14:30:33 följande:
    Självklart är det inte 100% säkert, men jag har bara hört talas om en katt som gillar att kläsa på skinn. Sen kan det ju bli små märken om de rivstartar på soffan etc, men överlag mycket mycket mindre än på tygsoffor.
    Då får vi ta oss en ordenlig funderare på om inte skinnsoffa kan vara ett alternativ ändå. Tack för tipset.
  • Agent Fluff
    Cinza skrev 2010-11-17 14:33:02 följande:
    Agent Fluff: Aj då! Nu verkar inte skinnsoffa så lovande längre
    Haha Nej, vi köper inte skinn igen... Men det är ju säker olika.

    En katt vi hade innan klöste till och med på benen till köksbordet och på stolsbenen
Svar på tråden Hur skydda soffa från klösande katter?