Hur skydda soffa från klösande katter?
Ett bra tips att skydda sina möbler är att köpa s k trappstegsmattor med självhäftande baksida. De finns i många färger så det är inget problem med färgpassning. De finns att köpa hos flera men jag brukar köpa 2 st 10-pack för under 400,- per set hos t ex Cellbes så räcker det till hela min grupp på 2 fåtöljer och en soffa, några blir över i reserv. Jag fäster dem i varje hörn och resten av möbeln brukar jag skydda med snygga plädar. Fördelen med detta är att katterna då får klösa eftersom mattorna är så tåliga och klorna inte går igenom. Mina har även klöstunna/koja och ett fullstort klösträd men det verkar som sofforna är favoriter.. kanske för att det är förbjudet, de är ju inte dumma de små rackarna :)
Beroende på materialet i möblerna så kan man även spika fast med småspik på ett par extra ställen så sitter de för alltid.
Jag har även provat klibbig klöstejp men det håller inte lika länge och tejpen är inte så fräsch efter ett tag då den drar åt sig damm m m.
Tänk bara på att mattorna kan lämna tejp efter sig så det passar inte på vilket tyg som helst. Det tyg jag har är ganska grovt så det funkar och det syns inte att jag spikat. Alternativt kan man bara spika.