Inlägg från: Nathalie8908 |Visa alla inlägg
  • Nathalie8908

Magkatarr??

Har för ca två veckor sen fått magkatarr, åkte akut till sjukhus, men blev hemskickad med råden att ta omprazol 20 mg i två veckor, och sluta röka. Tabletterna har jag tagit, och jag drog ner på rökningen.
    Men nu sen i söndags har jag ont som tusan över magsäcken (samma ställe som när jag åkte in akut för två veckor sen), jag mår jätteilla, har hungerkänslor hela tiden, och har en hemsk blodsmak i munnen. :( Som inte försvinner på nåt sätt.. :(

Ska jag låta det vara, eller ringa min VC?
    Tror ni det är "farligt" att  jobba. Jobbar på en Burger King restaurang, med en del stress och så.. :S

• Svar på tråden Magkatarr??
  • Nathalie8908

Det är lite jobbigt också.. :S Vet inte om jag ska be om sjukskrivning, känner mej så lat då, men vet inte vad jag ska göra, för jag pallar inte vara på jobbet.. :(

• Nathalie8908

Har inte gjort gastro.. Är rädd att läkare ska beställa det, får man sova när man gör det???

Det har nästan blivit värre efter två veckor med ompeprazol.. :S

Brukar man bli sjukskriven för det?? Magkatarr/magsår alltså??

• Nathalie8908

Det kan man ju säga att jag har, eftersom jag jobbar på Burger King..

Men kan man absolut inte få sova?? Har ingen gastro på g alls, men är jätterädd!! För gastron alltså.. :(

• Nathalie8908

Jo, det sa dom.. Men jag har vart på olika sjukhus/VC typ 20 ggr sen i slutet på juli.. Börjar kännas pinsamt.. :( Men får kanske ringa imorn och se vad dom säger då.. :S

• Nathalie8908

Så det är inte helt omöjligt?? Att få bli sövd alltså.. Gillar inte det heller egentligen, men svälja och hosta upp en kamera är jag INTE sugen på.. :(

• Nathalie8908

Vart jobbar du? Kanske värt att åka dit.. :P Nejdå.. Men jag borde kunna kräva det tycker jag? Nån rättighet har jag väl? Oavsett sjukhus?? Eller??

• Nathalie8908

Har vart på vårdcentralen idag, och läkaren pratade om känslig colon, kan det va nåt i stil med IBS?? Orkar inte läsa om det just nu..

Verkar iaf ha fått en vettig läkare, som gav mej medicin mot illamående, och för att minska magsyran, innan hon går vidare med andra undersökningar.. Vilket jag tycker känns okej, ska nu äta primperan och nåt mer, i en och en halv vecka, så skulle hon ringa sen.

Hoppas nu att detta hjälper, iaf litegrann!

Fick även sjukskrivning i två veckor till att börja med.. Men fick en känsla av att jag kan få mer, till utredningen är klar, då alla besvär blir tokmycket värre efter jag jobbat..

Men hon sa att det kan va svårt att få FK att godkänna sjukskrivning för buksmärta, nån som har erfarenhet?
    Har ju tidigare sjukskrivningar, också för magen, som min lite sega arbetsgivare skickat in nu, trots att sjukskrivningen är från aug, sep.. :O

• Nathalie8908
    korin skrev 2010-11-19 10:30:43 följande:
    Jag blev sjukskriven i somras för magen och försäkringskassan godkände det som tur va.
    Kanske för hur läkaren skrev jag vet inte men han gjorde det ganska klart att jag inte kunde arbeta med det jag gjorde (inom vården) när jag inte kan äta eller behålla maten och hade enorma smärtor.
    Så det beror väl lite på vad du har för arbete också om dom tycker det går att arbetsanpassa och finns möjligheter för dig att göra annat som ska underlätta.
    Men stå på dig om du känner att de bli för tufft!
    Jag jobbar på en Burger King restaurang, vilket är stressigt, tunga lyft och mycket spring. Läkaren skrev att jag blir sämre när jag är där - SANT!
    Sen skrev hon att illamåendet blir värre av matoset, så det borde dom godkänna tycker jag? Nu är det ju arbetsgivaren som ska betala, men om det blir fortsatt..

Nej, jag får nog ta mina betyg och gå till en syokonsulent och få hjälp med att komma in på SSKprogrammet, på universitetet, så kan jag sluta jobba på BK sen.. Så kanske en del av besvären försvinner också. :)
  • Nathalie8908
    korin skrev 2010-11-19 14:33:43 följande:
    Ja jag ser inga tvivel till hur dom skulle kunna neka dig? låter ju rätt uppenbart man ser ju hur stressigt det är bara av att stå på andra sidan disken.
    hoppas verkligen på det bästa
    ssk, sjuksköterska väl? härligt :)
    vad är BK då?=)
    SSK är sjuksköterska, och BK är Burger King.. :P
    Jo, det är inte alltid så lätt att hinna med i tempot som krävs..
    Tack! :)
  • Nathalie8908

Ni har pratat en del om bråck på magmunnen? Det är inte samma som magstrupsbråck (diafragmabråck) va??
    Min pappa har nåt av det, och han har tydligen samma besvär som jag.. Kan jag be läkaren kolla efter det? Vilka undersökningar görs isf?? Tycker läkaren att jag är hypokondrisk om jag ber om att få saker kollade???

• Nathalie8908

Pappa har magstrupsbråck, och han har samma problem som jag.. Har inte vetat det, och därför inte sagt det till läkaren.. Men jag kanske ska göra det då??

Men så är det ju det, jag är LIVRÄDD för både gastro- och rektoskopi.. :'( Vill verkligen inte göra det, iaf inte vaken.. :S

• Nathalie8908

Kan va så.. Pappa själv kallar det att han får "ont i koliken" när han har ont.. :P Men han sa att det kunde va Diafragmabråck.. Jaa, jag vill ju INTE göra en sån undersökning... Men kanske är så illa tvungen, då medicinerna inte hjälper.. :(

Nu har jag så ont för andra dagen i rad, så jag tror jag avlider, igår spenderades i stort sett hela dagen i tårar i sängen.. Dagen idag har vart mycket likadan, men har tvingat mej själv att vara uppe.. Vet inte vad jag ska göra.. :( Känns hopplöst att åka in.. Med snön och allt..

• Nathalie8908

Jag åkte in.. Nio timmar på akuten, två nätter på vårdavdelning.. Men lönlöst som alltid.. Ingen gallsten, inget bråck, ingen magkatarr och troligtvis ingen glutenallergi..
    Läkaren sa att det fann minsann inget de kunde göra, jag var bara att "lära dej leva med det, för det finns inget fel".. Jag bröt ut i tårar av besvikelse och trötthet.. Läkaren tittade på mej som om jag vore helt koko!! INTE kul!! :(

Jag har alltså nu gjort gastroskopin, och det var inte så farligt som jag trodde.. Det var INTE trevligt, men jag talade om massa gånger att jag var rädd, så de gav mej lite extra medicin.. Tror jag.. Nu har jag INGEN aning om hur jag ska göra.. Jag vill inte vara sjukskriven, men jag orkar inte jobba.. Vill bara gråta av bara tanken på att tvingas till det, då jag känner att jag inte kommer klara det.. För jag har en spöksmärta, som inte på nåt sätt verkar gå att förklara.. Börjar lessna..
    Har en känsla av att enn allvarlig diagnos är bättre än ingen alls nu. Och det är jobbigt... :(

• Nathalie8908

Jag har ju haft problem sen i somras, så så fort går det inte.. :(
    Önskar de mirakulöst kunde komma på nåt de glömt att kolla...

Kämpa ja, det är svårt.. Vet inte hur mycket mer jag orkar faktiskt.. :( Känns som det är lika bra att ge upp helt enkelt.... :(

Svar på tråden Magkatarr??