• Nathalie8908

Magkatarr??

Har för ca två veckor sen fått magkatarr, åkte akut till sjukhus, men blev hemskickad med råden att ta omprazol 20 mg i två veckor, och sluta röka. Tabletterna har jag tagit, och jag drog ner på rökningen.
    Men nu sen i söndags har jag ont som tusan över magsäcken (samma ställe som när jag åkte in akut för två veckor sen), jag mår jätteilla, har hungerkänslor hela tiden, och har en hemsk blodsmak i munnen. :( Som inte försvinner på nåt sätt.. :(

Ska jag låta det vara, eller ringa min VC?
    Tror ni det är "farligt" att  jobba. Jobbar på en Burger King restaurang, med en del stress och så.. :S

• Svar på tråden Magkatarr??
  • Purpurbräcka

Usch, det där låter riktigt jobbigt. Ring VC, så att du kan få ordentlig hjälp!

• Nathalie8908

Det är lite jobbigt också.. :S Vet inte om jag ska be om sjukskrivning, känner mej så lat då, men vet inte vad jag ska göra, för jag pallar inte vara på jobbet.. :(

• korin

Har du fått gjort en gastroskopi?
    Om inte så rekomenderar jag STARKT att du gör en sån, det är svårt för läkare att säga bara av att känna. Dom säger alltid i första hand att man har magkatarr och ger en omeprazol för att se om det blir bättre.
    Det kan vara så många olika saker som magsår, du kanske har magsårsbakerien helicobakter eller flera andra saker. Men gör en gastro det är mitt bästa tips.
    har du svart avföring? Då menar jag SVART.
    Ge dig inte förren dom skickat remiss för gastro.
    lycka till. kram

• UntilTheDark

Har  det inte gått om eller blivit bättre ska du göra en gastroskopi ja för att utesluta magsår och annat.

• Nathalie8908

Har inte gjort gastro.. Är rädd att läkare ska beställa det, får man sova när man gör det???

Det har nästan blivit värre efter två veckor med ompeprazol.. :S

Brukar man bli sjukskriven för det?? Magkatarr/magsår alltså??

• UntilTheDark

Nej de vill helst inte söva, jag fick inte bli sövd men däremot fick jag lugnande som skulle göra att jag inte mindes nått.

Ingen aning om man blir sjukskriven men har man magsår lär man väll bli det om man har stressat jobb.

• Lady X

Ojojoj....

Lider med dej!!  Lider också av svår magkatarr och har varit många vändor på olika akuter...tagit prover, klämt och känt och fått mediciner.

Med magen kan du verkligen få kämpa för rätt diagnos för det är så diffust. Om du har haft ont så länge som sen i söndags så tycker jag att du bums ska ringa din läkare i morn bitti och be om en tid samma dag och sen får du bereda dej på en kamp att få magen utredd, det kan behövas göras ultraljud för att tex utesluta gallsten, men det bästa vore om du fick göra en gastroskopi.

Men som sagt, prata med din läkare och säg att du kräver en utredning för du kan inte må såhär och påtala då att det är helt förlamande för dig i din vardag och speciellt ditt arbete. Känner du att du hindras så mycket av det att du inte kan arbeta så får du prata om sjukskrivning. 

Prova ät skonkost en-två veckor också, bara kokt mat, ingen lök, starka kryddor, inget stekt, INGEN rökning INGET kaffe! bara mat som är skonsam för magen. Och med magkatar så gäller också vila vila vila eftersom att magkatarr egentligen är ett uttryck för att du lever på ett ohälsosamt sätt med alldeles för mycket tempo/oro/stress.

När jag en sommar va så jävla sjuk i magkatarr att jag kved om att jag typ ville dö för att slippa smärtan så la jag av på dagen med kaffe och ciggaretter, tufft men värt det! Och sen viiiiiila, massa vila, varva ner! Man måste absolut försöka förhindra att magkatarr går över i magsår.

Men, lycka till iaf!

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli dum.
  • Nathalie8908

Det kan man ju säga att jag har, eftersom jag jobbar på Burger King..

Men kan man absolut inte få sova?? Har ingen gastro på g alls, men är jätterädd!! För gastron alltså.. :(

• Purpurbräcka
    Nathalie8908 skrev 2010-11-17 18:29:05 följande:
    Har inte gjort gastro.. Är rädd att läkare ska beställa det, får man sova när man gör det???

Det har nästan blivit värre efter två veckor med ompeprazol.. :S

Brukar man bli sjukskriven för det?? Magkatarr/magsår alltså??
    Sade de inte till dig att du skulle återkomma om du inte blev bättre? Märkligt!

Såklart att du kan bli sjukskriven om du är så sjuk att du inte orkar med jobbet. Det är det sjukskrivning är till för.
  • UntilTheDark

Så vitt jag vet söver de inte somsagt. Själva undersökningen går rätt fort .

Svar på tråden Magkatarr??