Inlägg från: LillTussa |Visa alla inlägg
  • LillTussa

Magkatarr??

Du har inte IBS?

Se till att bli ordentligt utredd med gastroskopi, rektoskopi, bukröntgen och UL för att kolla gallan. Samt blodprover. Ligg på! Man ska inte ha en flumdiagnos om man har stora besvär, utan vara utredd för att kunna få rätt hjälp.

Gick flera år med "magkatarr" som alla läkare så fint sa, men det är inte det. Min mage är hur fin som helst men symptomen liknar magkatarr och är nu under utredning för andra diagnoser. Men hade förmodligen mått bättre om jag fått rätt hjälp tidigare och om jag stått på mig lite.  

• LillTussa
    UntilTheDark skrev 2010-11-18 11:49:38 följande:
    LillTussa: Men IBS sitter ju längre ner, i tarmarna liksom och inte uppe? Jag har nämligen själv IBS, en mild version och det är ju två helt olika saker. ?
    Absolut du har rätt. Magkatarr är i magsäcken och IBS längre ned i tarmarna. IBS är en tarmsjukdom med oklar orsak men patienten har klara symptom och uppenbara störningar i systemet. Dock har båda liknande symptom.

Men magkatarr är ofta en "diagnos" som slängs fram och man ska inte acceptera en diagnos utan en ordentlig utredning. Samma med IBS, har pratat med läkare och de säger samma sak, att man ska utesluta allt annat innan diagnos av IBS eller magkatarr. Just för att de är så oklara.
    Jag är så glad att jag träffade på rätt läkare (2 irad!) som faktiskt tog mig på allvar och som nu börjat utreda mig. 
    Annars har jag bara träffat läkare som ordinerat omeprazol i mängder, vilket har hjälpt typ ingenting. Problemen kvarstod.

Jag har ev ibs men i alla år har förklaringen varit magkatarr, vilket visade sig vara totalt fel då magsäcken såg hel o fin ut. 

• LillTussa
    Nathalie8908 skrev 2010-11-18 22:59:17 följande:
    Har vart på vårdcentralen idag, och läkaren pratade om känslig colon, kan det va nåt i stil med IBS?? Orkar inte läsa om det just nu..

Verkar iaf ha fått en vettig läkare, som gav mej medicin mot illamående, och för att minska magsyran, innan hon går vidare med andra undersökningar.. Vilket jag tycker känns okej, ska nu äta primperan och nåt mer, i en och en halv vecka, så skulle hon ringa sen.

Hoppas nu att detta hjälper, iaf litegrann!

Fick även sjukskrivning i två veckor till att börja med.. Men fick en känsla av att jag kan få mer, till utredningen är klar, då alla besvär blir tokmycket värre efter jag jobbat..

Men hon sa att det kan va svårt att få FK att godkänna sjukskrivning för buksmärta, nån som har erfarenhet?
    Har ju tidigare sjukskrivningar, också för magen, som min lite sega arbetsgivare skickat in nu, trots att sjukskrivningen är från aug, sep.. :O
    Colon irritable är en svensk term för ibs.

SKönt med en vettig läkare! Hoppas det blir bättre nu!
Svar på tråden Magkatarr??