Inlägg från: Maggis |Visa alla inlägg
  • Maggis

Magkatarr??

Nathalie8908 skrev 2010-11-17 18:34:02 följande:
    Det kan man ju säga att jag har, eftersom jag jobbar på Burger King..

Men kan man absolut inte få sova?? Har ingen gastro på g alls, men är jätterädd!! För gastron alltså.. :(
    Vi söver för gastro ibland. Men då handlar det oftast om personer som redan försökt vakna eller lite sederade utan att det funkat och det är alltid en läkare som måste bedöma om det är vettigt att söva. Men de allra flesta fixar det skitbra med lite Midazolam. Till och med de som är jätterädda när de kommer. Och de allra flesta säger efteråt att de trodde det skulle vara värre.
    //Maggis
  • Maggis
    UntilTheDark skrev 2010-11-17 18:55:12 följande:
    Maggis: Så man kan få bli sövd om man redan försökt och första gången inte gick så bra? De hann se på mig vad felet var men fick ändå avbryta för jag blev aggressiv, om det var för jag fick panik eller av midazolamen är svårt att säga. Men det ger mig hopp då jag säkerligen måste genomgå den någon gång mer i mitt liv. Har magmunsbråck.
    Ja, hos oss i alla fall. Det är säkert olika från klinik till klinik men vi är inte omöjliga.
    Nathalie8908 skrev 2010-11-17 18:57:59 följande:
    Så det är inte helt omöjligt?? Att få bli sövd alltså.. Gillar inte det heller egentligen, men svälja och hosta upp en kamera är jag INTE sugen på.. :(
    Nej, det är inte omöjligt men beror, som sagt, på vad de har för policy där du hör hemma. Har förstått att vi nog är ganska generösa överlag där jag arbetar. Mycket för att vi absolut tycker att upplevelsen ska medföra så lite obehag som möjligt.
    //Maggis
  • Maggis
    Nathalie8908 skrev 2010-11-17 19:22:58 följande:

Vart jobbar du? Kanske värt att åka dit.. :P Nejdå.. Men jag borde kunna kräva det tycker jag? Nån rättighet har jag väl? Oavsett sjukhus?? Eller??

Ja, du kan ju absolut påtala att du vill sövas eller åtminstone sederas rikligt. Sedan om de går med på det, är ju en annan femma såklart.
    //Maggis
  • Maggis
    Nathalie8908 skrev 2010-11-24 23:07:02 följande:

Ni har pratat en del om bråck på magmunnen? Det är inte samma som magstrupsbråck (diafragmabråck) va??
    Min pappa har nåt av det, och han har tydligen samma besvär som jag.. Kan jag be läkaren kolla efter det? Vilka undersökningar görs isf?? Tycker läkaren att jag är hypokondrisk om jag ber om att få saker kollade???

Diafragmabråck är detsamma som hiatushernia (bråck på magmunnen) vad jag vet. Ofta är det bråcket i diafragman som gör att magmunnen inte sitter fast ordentligt i mellangärdet på buksidan och därför kan glida upp mot bröstet. Då har man ofta nattliga besvär, när man lutar sig fram eller anstränger sig (om bråcket är stort). Små bråck brukar nog inte ställa till sådana väldiga bekymmer, har jag för mig.

Om du vill kolla upp det så är det gastro som gäller. Det är enda bra sättet att se ordentligt hur det ser ut. Och eftersom du har besvär så kan jag inte tänka mig för en sekund att läkaren tycker du är hypokondrisk.
    //Maggis
  • Maggis
    Nathalie8908 skrev 2010-11-25 21:54:23 följande:
    Pappa har magstrupsbråck, och han har samma problem som jag.. Har inte vetat det, och därför inte sagt det till läkaren.. Men jag kanske ska göra det då??

Men så är det ju det, jag är LIVRÄDD för både gastro- och rektoskopi.. :'( Vill verkligen inte göra det, iaf inte vaken.. :S
    Mig veterligen så finns det inget tillstånd som kallas magstrupsbråck. Utan jag tippar att det handlar om just diafragmabråk som orsakar en magmun som inte sluter sig ordentligt. Och ja, du ska självfallet prata med läkaren om det. Och, tyvärr, kanske se till att bli undersökt så du kan få ordentlig hjälp.  Jag vet ju att du är livrädd men det finns som sagt möjlighet att göra det sövd eller åtminstone ordentligt sederad.
    //Maggis
  • Maggis
    Nathalie8908 skrev 2010-11-28 17:50:44 följande:

Kan va så.. Pappa själv kallar det att han får "ont i koliken" när han har ont.. :P Men han sa att det kunde va Diafragmabråck.. Jaa, jag vill ju INTE göra en sån undersökning... Men kanske är så illa tvungen, då medicinerna inte hjälper.. :(

Nu har jag så ont för andra dagen i rad, så jag tror jag avlider, igår spenderades i stort sett hela dagen i tårar i sängen.. Dagen idag har vart mycket likadan, men har tvingat mej själv att vara uppe.. Vet inte vad jag ska göra.. :( Känns hopplöst att åka in.. Med snön och allt..

Men, vet du. Är det verkligen värt det att ha så ont? Jag menar, att dra sig för en 5 minuter lång ofarlig (fast läbbig) undersökning och istället ha så ont?

Jag förstår om du blir grinig på mig nu men jag hade nog aldrig klarat det själv. Och jag vet hur överdjävligt utsatt man är i  den situationen med en slang nerkörd/uppkörd i kroppen och utan kontroll. Men jag vet också att majoriteten fixar det bättre än de tror.
    Jag vet att jag gjorde det trots sur och smärtlindringssnål personal och trots en pågående tarminflammation som gjorde undersökningen (coloskopi) betydligt smärtsammare än den hade varit om tarmen varit hel. Så jag är ju inte jättesugen på att göra en ny men blir kanske tvungen om medicinerna jag äter inte tar udden av det skov jag är i nu. Inte för att jag på något sätt är duktigare eller coolare än någon annan utan mest för att det är betydligt värre att ha magsmärtor dagligen och inte kunna leva normal än att lägga en förhållandevis kort stund på en tråkig undersökning.

Det kan vara undersökningsfyndet som avgör huruvida man kan få adekvat hjälp eller ej. Eller så kan man åtminstone utesluta olika orsaker till det onda. För så här ska du ju bara inte gå omkring och må!
    //Maggis
Svar på tråden Magkatarr??