• Lolis73

    Progesteron + trombyl

    Hej!
     
    Jag minns inte vad läkaren sa när han skrev ut dessa tabletter till mig.
    Hur & när ska man börja ta dom? Har som sagt inte hämtat ut dom än..

    Gjorde en skrapning denna vecka, fick MA i vecka 9 Rynkar på näsan. Ska jag börja redan nu som sagt?
    Har knappt några blödningar..

    Eller är det så att jag skall börja ta dom när jag vet att vi är gravida igen?

    Tacksam för svar Glad

  • Svar på tråden Progesteron + trombyl
  • Amazina

    Progesteron tar man bara i lutealfasen, dvs fasen mellan ÄL och mens. Är man gravid fortsätter man med progesteronet til läkaren ordinerar stopp. Man kan även förlänga lutealfasen, då förskjuter man mensen med några dagars extra progesteron. Jag har alltid börjat 2 dagar efter ÄL.

    Trombyl tror jag du kan börja med när som helst för de ska du väl ta hela tiden, eller?

    Kolla med läkaren igen för att vara säker!

  • Amazina

    En trombyl motsvarar 1/4 Magnecyl. Funderar förresten på om du kanske ska vänta med dem tills du blir gravid. De är väl till för blodflödet genom placenta antar jag, inte för fertilitetens skull...

  • Pimpinellan

    Jag tar Trombyl jämt och proggisar två dar efter äl tills BIM. Ska självklart fortsätta om jag blir gravid och då även ta Fragmin.

  • Lolis73

    Tack för svaren. Mmm tror kanske jag ska vänta med att ta d tills jag vet att vi är gravida, har läst runt lite och d verkar så. Om inte annat så lär d väl stå på tabletterna när jag hämtar ut dom :) Dom var inte billiga men absolut värda ett försök! Tacksam att läkaren skrev ut dessa! Hade som sagt aldrig hört talas om d innan.. Men gyn läkaren vet väl bäst då han även fertilitetsdoktor.

  • mikaela1978

    jag har också fått progesteron utskrivet,men tillmigsa hon att jag ska börja med dom så fort jag får ett plus på stickan Obestämd Är det meningen alltså att man ska börja med dom direkt efter äl??

Svar på tråden Progesteron + trombyl