• millchan

Rör i öronen?

Jag undrar om det är någon som har barn med rör i öronen eller barn som ska få rör i öronen?

Min son som är 4 1/2 år och ska få rör i öronen bara hjärtläkaren och narkosen går med på det.

Han är både sen motoriskt och i talet och nu på senaste öron läkar besöket sa läkaren att varje gång han kollat grabbens öron så har han haft vätska i öronen så det vore bäst att sätta in rör.

Han har gjort hörseltest åxå dock har han inte gått med på att sätta in snäckan i örat men högtalarna går bra som sitter en bit i från han.
    Dom visar att han hör på ungefär 40 tror det är decibel och vi med normal hörsel hör på ungefär -20 så det låter ju som att han har en nedsatt hörsel.

Om det finns nån här som ska genomföra en op med rör i öronen eller nån med erfarenhet av operationen så vore det kul att få surra om det!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-11-20 00:06
    Berätta gärna om era barn har nåt utöver rör i öronen.
    Om dom har nåt handikapp eller så.
  • Svar på tråden Rör i öronen?
  • Bottis

Har varit öronbarn och har genomgått en hel del operationer, rör i öronen, nya trumhinnor och nytt hörselben.

Rör brukar vara bra för att ta bort vätska i öronen.

• LuMa

Sonen har haft rör i öronen.
    Vi märkte att han hörde dåligt så på den vägen gick det. Han hade mycket vätska också bakom trumhinnan.
    Vi märkte enorm skillnad redan på uppvaket, han hörde när vi viskade!
    Nu snart två år senare har ena tuben lossat ur högra örat medan vänstra sitter kvar ännu. Han hör nu helt normalt.

• Sockersöt88

Efter ständigt återkommande öroninflammationer
    (6ggr på 2 månader), opererade de in rör
    i båda öronen på min son, när han var 1,5 år.
    Operationen var liten,
    och vi fick åka hem några timmar efteråt.

Sonen hade också dåligt med hörseln
    innan de opererade in rören,
    och läkarn sa till mig att det
    brukar vara så när man har vätska i hörselgångarna.

Nu är sonen iallafall 3,5 år
    och har haft öroninflammation endast 1 gång
    efter att rören blev dit opererade.
    Rören satt kvar i öronen på honom i
    1,5 år, innan de av sig självt föll ut..

Hoppas mitt inlägg kan vara till någon
    hjälp för er!Glad

Lycka till..{#emotions_dlg.flower}

• Rebecka75

Min yngsta har fått rör flera gånger. Han har total LKG o då är det väldigt vanligt att de får vätska bakom trumhinnan o behöver det. Första gångerna han fick rör gjorde de det i samband med andra operationer men sista gången var vi till sjukhúset här hemma o gjorde det.

Det gick jättefort (jag hann inte ens fika klart innan han vaknade upp ) och nog märks det skillnad på hörseln allt!!

De där rören har ju en förmåga att trilla ur efter ett tag, jag antar att det har att göra med att de växer också (?) därför det blivit gjort flera gånger

Nu sist vi kollade öron o hörsel så hörde han bra på båda öronen men bara ett rör sitter kvar. Så det visar sig på nästa koll om några månader om han måste få nytt i det örat igen.

• Shirin

Min son fick rör i öronen i November förra året och han har inte längre någon vätska bakom trumhinnan,men däremot har ena röret åkt in bakom. Men detta ska inte vara några problem enligt läkaren, den åker inte upp i hjärnan som min sambo funderade över ;P
    Han har haft lite ont i öronen vid något tillfälle då han varit förkyld, men det har aldrig utvecklats till öroninflammation.

• millchan

Har era barn prata innan dom fick rören eller har det kommit efter rören?
    Min son jollrar ju nu och funderar om han kanske kommer att lära sig att prata när han hör bättre med rören?

• Shirin

Han började snacka ordentligt nästan på en gång efter att han fått rör i öronen + att de tog bort halsmandlarna på samma gång. Innan dess var det lite segt med talet

• Alshain

Vi har en kille på 4½  som ska få rör snart. Han har alltid hört bra och varit duktig på att prata. Han har haft en öroninflammation som inte var speciellt märkvärdig, men i samband med det så misstänkte de att han hade haft en del "tysta" inflammation, som vi, eller han, inte märkt av. 

Innan sommaren gjorde vi ett uppföljande hörseltest som visade att han hade nedsatt hörsel på vissa frekvenser på ett öra. Nu under hösten har han börjat höra märkbart illa och en undersökning visade att "tonkurvan" (eller vad det kallas? kurvan som jag tror visar vilka frekvenser som örat uppfattar) var ett rakt streck på båda öronen. 

Läkaren sa att  rör sannolikt kommer att hjälpa honom något enormt. Jag var själv "öronbarn" som liten och hade rör i flera omgångar så det känns inte speciellt konstigt, bara lite läskigt att de söver honom. Det känns i vilket fall jätteskönt att fått problemet konstaterat och en förmodligen bra lösning på problemet. 

Tyvärr upp till tre månaders väntetid, jätte trist när han verkligen lider något enormt nu av att inte höra. Hans hörsel är verkligen urdålig.

• millchan
    Alshain skrev 2010-11-19 20:13:48 följande:
    Vi har en kille på 4½  som ska få rör snart. Han har alltid hört bra och varit duktig på att prata. Han har haft en öroninflammation som inte var speciellt märkvärdig, men i samband med det så misstänkte de att han hade haft en del "tysta" inflammation, som vi, eller han, inte märkt av. 

Innan sommaren gjorde vi ett uppföljande hörseltest som visade att han hade nedsatt hörsel på vissa frekvenser på ett öra. Nu under hösten har han börjat höra märkbart illa och en undersökning visade att "tonkurvan" (eller vad det kallas? kurvan som jag tror visar vilka frekvenser som örat uppfattar) var ett rakt streck på båda öronen. 

Läkaren sa att  rör sannolikt kommer att hjälpa honom något enormt. Jag var själv "öronbarn" som liten och hade rör i flera omgångar så det känns inte speciellt konstigt, bara lite läskigt att de söver honom. Det känns i vilket fall jätteskönt att fått problemet konstaterat och en förmodligen bra lösning på problemet. 

Tyvärr upp till tre månaders väntetid, jätte trist när han verkligen lider något enormt nu av att inte höra. Hans hörsel är verkligen urdålig.
    Jag känner åxå lite oro för nersövningen.
    Våran grabb är född med ett stort hjärtfel (Fallot anomalie) som ifs är opererad och klar men hans hjärta är ju ändå lite svagare än normalt hjärta.
    Där av så ska öronläkaren prata med hjärtläkaren och narkosläkaren först!

Kör ni tecken med eran grabb?
    Vi kör lite tecken för att förstärka orden som " kom"  och vinkar mot oss eller "är du hungrig" och sätter fingrarna mot munnen mm.
  • Alshain
    millchan skrev 2010-11-19 22:06:16 följande:
    Kör ni tecken med eran grabb?
    Vi kör lite tecken för att förstärka orden som " kom"  och vinkar mot oss eller "är du hungrig" och sätter fingrarna mot munnen mm.
    Vi har nog till viss del alltid gjort det. Vi är båda lite intresserade av språk och dess utveckling. Dels för att det är intressant och kul, men också för att vi har en del dyslexi i familjen. Det är nog en anledning till att vi alltid pratat mycket med barnen, och använt en hel del kompletterande gester, som en del av att lära sig orden. 

Sedan har vi släppt en del på ord som idag är självklara för båda barnen. Och tyvärr har vi inte kommit på tanken att ta upp detta mer igen nu med hörselproblemen. Det är ju egentligen rätt självklart när du säger det. Så tack för tipset, det ska vi börja tänka på direkt!
Svar på tråden Rör i öronen?