• millchan

Rör i öronen?

Jag undrar om det är någon som har barn med rör i öronen eller barn som ska få rör i öronen?

Min son som är 4 1/2 år och ska få rör i öronen bara hjärtläkaren och narkosen går med på det.

Han är både sen motoriskt och i talet och nu på senaste öron läkar besöket sa läkaren att varje gång han kollat grabbens öron så har han haft vätska i öronen så det vore bäst att sätta in rör.

Han har gjort hörseltest åxå dock har han inte gått med på att sätta in snäckan i örat men högtalarna går bra som sitter en bit i från han.
    Dom visar att han hör på ungefär 40 tror det är decibel och vi med normal hörsel hör på ungefär -20 så det låter ju som att han har en nedsatt hörsel.

Om det finns nån här som ska genomföra en op med rör i öronen eller nån med erfarenhet av operationen så vore det kul att få surra om det!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-11-20 00:06
    Berätta gärna om era barn har nåt utöver rör i öronen.
    Om dom har nåt handikapp eller så.
  • Svar på tråden Rör i öronen?
  • millchan

Har era barn prata innan dom fick rören eller har det kommit efter rören?
    Min son jollrar ju nu och funderar om han kanske kommer att lära sig att prata när han hör bättre med rören?

• millchan
    Alshain skrev 2010-11-19 20:13:48 följande:
    Vi har en kille på 4½  som ska få rör snart. Han har alltid hört bra och varit duktig på att prata. Han har haft en öroninflammation som inte var speciellt märkvärdig, men i samband med det så misstänkte de att han hade haft en del "tysta" inflammation, som vi, eller han, inte märkt av. 

Innan sommaren gjorde vi ett uppföljande hörseltest som visade att han hade nedsatt hörsel på vissa frekvenser på ett öra. Nu under hösten har han börjat höra märkbart illa och en undersökning visade att "tonkurvan" (eller vad det kallas? kurvan som jag tror visar vilka frekvenser som örat uppfattar) var ett rakt streck på båda öronen. 

Läkaren sa att  rör sannolikt kommer att hjälpa honom något enormt. Jag var själv "öronbarn" som liten och hade rör i flera omgångar så det känns inte speciellt konstigt, bara lite läskigt att de söver honom. Det känns i vilket fall jätteskönt att fått problemet konstaterat och en förmodligen bra lösning på problemet. 

Tyvärr upp till tre månaders väntetid, jätte trist när han verkligen lider något enormt nu av att inte höra. Hans hörsel är verkligen urdålig.
    Jag känner åxå lite oro för nersövningen.
    Våran grabb är född med ett stort hjärtfel (Fallot anomalie) som ifs är opererad och klar men hans hjärta är ju ändå lite svagare än normalt hjärta.
    Där av så ska öronläkaren prata med hjärtläkaren och narkosläkaren först!

Kör ni tecken med eran grabb?
    Vi kör lite tecken för att förstärka orden som " kom"  och vinkar mot oss eller "är du hungrig" och sätter fingrarna mot munnen mm.
  • millchan
    Alshain skrev 2010-11-19 23:11:50 följande:
    Vi har nog till viss del alltid gjort det. Vi är båda lite intresserade av språk och dess utveckling. Dels för att det är intressant och kul, men också för att vi har en del dyslexi i familjen. Det är nog en anledning till att vi alltid pratat mycket med barnen, och använt en hel del kompletterande gester, som en del av att lära sig orden. 

Sedan har vi släppt en del på ord som idag är självklara för båda barnen. Och tyvärr har vi inte kommit på tanken att ta upp detta mer igen nu med hörselproblemen. Det är ju egentligen rätt självklart när du säger det. Så tack för tipset, det ska vi börja tänka på direkt!
    Lite OT!

Dyslexi, nu blev jag ännu mer intresserad!
    Min sambo har en grabb sen tidigare som vi misstänker har dyslexi!
    Hur upptäkte du att den i er familj som har dyslexi har det?

Sambon grabb är snart 10 år och har haft problem med både läsning och skrivning sen första klass och klarade inte av nationella provet i 3an han går i 4an nu.
    Han stavar fortfarande till nästa alla ord och kommer inte ihåg vad han har läst när han är klar.
    Han lägger till bokstäver i orden och tar bort bokstäver och byter ut bokstäver.
    Han  hoppar över rader i texten och vill inte läsa själv.
    Gäspar ofta när han läser och börjar gärna prata om nåt annat mitt i en mening.
    Han har inte koll på enkel och dubbel konsonanter.
    I skrivandet så förstår han inte var punkterna ska vara och när det blir nytt stycke och stor bokstav.

Berätta gärna hur ni upptäckte era barns dyslexi och om ni fått nån hjälp isf viken typ av hjälp!

Ja tecken tycker vi är jätte bra men vi använder vara några få just för tillfället bara för att förstärka och på dagis har dom nu börjat använda bilder, saker + tecken!
    Jag hoppas innerligt att Rasmus börjar prata med ord när han hör bättre för det gör han inte i dag.

Ord vi tror vi förstår av 4 åringen är:

*Gicka - Dricka
    *Kakka - Bajsa
    *bappa - Pappa eller Lampa
    *Ehh - Ja
    *Vivivi - jag är ledsen tyck synd om mig
    *Ing-ing - Välling, säger han ibland

Annars är det mest kroppspråk vi får gå ut efter!
  • millchan
    Mamma på heltid skrev 2010-11-19 23:47:14 följande:
    Min son opererade in rör i öronen i feb i år ( han var då 5½år ). Operationen gick jätte bra. Nu drygt 6 månader senare vet med säkerhet att ett av rören åkt ut och förmodligen även det andra röret med, då han nu hör sämre igen.
    Ajdå det låter ju inte bra, har ni kontaktat öron för en koll?
    Hade han bättre hörsel medans dom satt i?
  • millchan
    Alshain skrev 2010-11-20 18:06:36 följande:
    Dyslexin är inget vi än så länge märkt något av vad gäller barnen. Det är snarare så att de än så länge verkar hänga med bra. Det är dock väldigt ärftligt, speciellt till pojkar, så därför försöker vi vara vaksamma och förebygga eventuella problem.

Ahaaaa. trodde ni hade ett barn med dyslexi.
    Hmm lätt att missuppfatta i bland!
  • millchan

Hur har det varit med balansen för era barn före och efter rör i öronen?
    Grabben kan ju inte gå själv nu men kan det med stöd av en eller två händer och går med sin rullator på dagis!

• millchan
    gunilla m skrev 2010-11-22 23:39:58 följande:
    Har inget barn som haft rör i öronen men jobbar (när jag inte är föräldraledig) som audionom och gör då bl a hörseltest på barn både före och efter op. Du skrev i ditt inlägg att din son verkar ha en hörtröskel på kring 40 decibel och att normal är på -20 decibel. Vet inte om det är en felskrivning eller om jag tolkar det fel men normal hörsel räknas när man höra alla ljud mellan frekvensområdet 125 hertz  och 8000 hertz.

Barn som har vätska i mellanörat brukar hamna på hörtrösklar mellan 40 till 60 decibel vad gäller basljuden. I diskanten kan de ofta höra bättre, ibland helt normalt. När barnen kommer på återbesök brukar man alltid fråga barnet och föräldrarna hur de upplever hörseln efter op. I flertalet fal berättar de om en enorm skillnad, barnet sitter inte framme vid TV:n när de kollar på bolibompa utan i soffan med resten av familjen. De pratar inte lika högt som innan mm mm.
    Fick för ett år sedan bekymmer själv med ena örat efter en förkylning och testade mig själv för att upptäcka att jag hade nedsatt hörsel i basen så nu vet jag även hur det låter på riktigt. Min fördel var att jag hörde helt normalt på det andra örat till skillnad mot de flesta barn som ofta är drabbade på båda öronen...
    Jag vet inte riktigt om det var decibel eller vad hon sköterskan på öron berättade om men hon sa till mig efter att grabben suttit i mitten mellan två högtalare och lyssnat till pippi långstrump att han reagerade på 40 och att vi med normal hörsel hör/reagerar på -20.
    Vad hon menade med det vet jag inte.
    Jag tänkte bara att det skiljer ju 60 i mellan och det låter mycket men frågade inte vidare uti det!

Kanske att hon sa fel åt mig men det låter ju skumt då hon jobbar där!
  • millchan
    msmalin skrev 2010-11-25 21:17:13 följande:
    Min son har rör i vä öra men inget i höger då det inte går o sätta in då han saknar trummhinna. Vi brukar få op in nya då o då eftersom dom trillar ut ibland (inget vi märker direkt). han kommer troligen få en konstgjord trummhinna då han slutar få öroninflamationer, om nu inte den växer tillbaka men den har inte gjort det än på 2 år. Han har nedsatt hörsel pga det hur mycket vet jag inte direkt. Det är jobbigt att se sitt barn sövas men op går fort 15min ungefär när vivarit inne. Om ens det.
    Våran grabb har blivit nersövd 3 ggr sen innan och det har varit jobbig varje gång.
    2 ggr då han har blivit opererad för hjärtat och en gång när dom gjorde magnetröntgen på hans hjärna.
    Tur att den här op,n är en snabb op och förhoppningsvis vaknar han upp fort och är pigg.
    Han slipper kanske syrgas tuben i halsen nu!
  • millchan
    msmalin skrev 2010-11-26 16:11:43 följande:
    Brukar gå fort. Lycka till,
    Tack så jätte mycket!
  • millchan
    lisadragon skrev 2010-11-26 23:48:43 följande:
    Sonen fick rör i öronen när han var 22 månader, då opererades även halsmandlar och körteln bakom näsan bort. Han pratade inget förståeligt innan, han skrek mest när han pratade på sitt eget språk.
     Han hörde inte när man ropade på honom så det var ju livsfara ibland när han inte hörde oss ropa.
    Han hade många öroninflammationer, han var ALLTID sjuk, han VÄSTE i sin andning och hade biljud från lungorna när han andades, han var ständigt trött och han var ständigt täppt, han hade andningsuppehåll x-antal ggr/natt och han spydde upp maten dagligen för att den fastnade i halsen..

Efter operationen så tog det ungefär två veckor för det mesta att läka, vill aldrig mer vara med om dom två veckorna (gallskrik och panik från hans sida, blod överallt och vi var totalt slut).

När det mesta hade läkt så började han prata i normal samtalston!!!! Han sa ord, han reagerade när vi ropade på honom, han hörde flyplanen!!!!
     Stor skillnad på honom överhuvudtaget! Han har inga biljud från lungorna länge, han har bara nåt andningsuppehåll och han blir mkt lindrigare sjuk nu än tidigare.

Jag är själv öronbarn, fått 10 omgångar rör och har pärlcystor i båda öronen (vet knappt vad det innebär då jag bad dom fara o flyga, sa att jag återkommer när jag blir döv.. Man är ju så kaxig när man är 14 år....)..
     Jag fick tyvärr tinnitus någongång i 4-5 års ålderns pga alla ÖF och operationer, men inget jag lider så kraftigt över eftersom jag inte vet hur det låter utan dessa olika pipljud..
     Jag har även hörselnedsättning på höger öra..
     Men jag fick rör första gången för 25 år sen (jag är 26 idag), från det jag var 1-10 år sattes rör minst en gång om året.

Jag är glad att läkarna satte rör eftersom sonen hör så bra nu och pratar så klockrent :), + att han gått upp 3 kg sen operationen!!!! Han gick upp 1 kg från 1-2 år pga att han inte kunde äta :(..

Så bara possitivt att sätta rör härifrån.
    Oj vad ni gått igenom!
    Känner mig mycket tryggare av allas possitiva framgångar av rör i öronen.
    Vi får verkligen hoppas att hjärtläkaren och narkosen går med på op,n.
Svar på tråden Rör i öronen?