Alshain skrev 2010-11-19 23:11:50 följande:
Vi har nog till viss del alltid gjort det. Vi är båda lite intresserade av språk och dess utveckling. Dels för att det är intressant och kul, men också för att vi har en del dyslexi i familjen. Det är nog en anledning till att vi alltid pratat mycket med barnen, och använt en hel del kompletterande gester, som en del av att lära sig orden.
Sedan har vi släppt en del på ord som idag är självklara för båda barnen. Och tyvärr har vi inte kommit på tanken att ta upp detta mer igen nu med hörselproblemen. Det är ju egentligen rätt självklart när du säger det. Så tack för tipset, det ska vi börja tänka på direkt!
Lite OT!
Dyslexi, nu blev jag ännu mer intresserad!
Min sambo har en grabb sen tidigare som vi misstänker har dyslexi!
Hur upptäkte du att den i er familj som har dyslexi har det?
Sambon grabb är snart 10 år och har haft problem med både läsning och skrivning sen första klass och klarade inte av nationella provet i 3an han går i 4an nu.
Han stavar fortfarande till nästa alla ord och kommer inte ihåg vad han har läst när han är klar.
Han lägger till bokstäver i orden och tar bort bokstäver och byter ut bokstäver.
Han hoppar över rader i texten och vill inte läsa själv.
Gäspar ofta när han läser och börjar gärna prata om nåt annat mitt i en mening.
Han har inte koll på enkel och dubbel konsonanter.
I skrivandet så förstår han inte var punkterna ska vara och när det blir nytt stycke och stor bokstav.
Berätta gärna hur ni upptäckte era barns dyslexi och om ni fått nån hjälp isf viken typ av hjälp!
Ja tecken tycker vi är jätte bra men vi använder vara några få just för tillfället bara för att förstärka och på dagis har dom nu börjat använda bilder, saker + tecken!
Jag hoppas innerligt att Rasmus börjar prata med ord när han hör bättre för det gör han inte i dag.
Ord vi tror vi förstår av 4 åringen är:
*Gicka - Dricka
*Kakka - Bajsa
*bappa - Pappa eller Lampa
*Ehh - Ja
*Vivivi - jag är ledsen tyck synd om mig
*Ing-ing - Välling, säger han ibland
Annars är det mest kroppspråk vi får gå ut efter!