• Oo P A oO

Undrar..

Denna månad, november, så fyller min pojke 4 år. Jag har lite funderingar som jag vill ta upp.
    Han har utvecklats "normalt" och har aldrig fått några "anmärkningar" hos BVC..
    Men har ideer för sig. Nu undrar jag om detta är något som jag behöver gå vidare med, för hans skull...
    När han växte och blev större så kröp han vääääldigt ofta ut i tvättstugan där vagnen stod och välte den för att komma åt däcken, så han kunde få snurra på dom. Han slog med sin högra hans och tittade när det snurrade.. Han kunde hålla på så länge.. Han var även förtjust i tvättmaskinen, men det är inget som han gör längre.
    När han blev ännu större, kan tyvärr inte minnas när det började.. Men när han började leka lite smått med bilar, så stod han upp och slog på bordet när han lekte. Samma rörelse som när han snurrade på däcken.
    Detta håller han IBLAND på med fortfarande.. Ibland med och ibland mindre. Det verkar som om det ger honom avkoppling och att han går in i sin värld då. Ett tag så vred han bara och snurrade på bilen och brydde sig inte mycket om den, utan det var slagen på bordet som var det viktiga. Detta kommer och går, olika bilar.. ibland inget på en vecka, ibland kan han stå väldigt mycket. Han hade en period som han stod i köket och blev så generad av att vi, föräldrar, kom in till honom, att han grät och bad oss gå. Nu förstår han att huset är allas och helt ifred får man vara i sitt rum. Där är han aldrig och leker så här.

En anledning till att jag skriver nu är också för att han igår fick en födelsedagspresent av sin kusin, i förskott. Det var en färgglad blockflöjt. Han försöker spela på den ibland, men idag har han sprungit runt med den flöjten i handen och bara sprungit... Han springer och springer.. och det ser jag som nyttigt. Men han blir helt genomsvett och så trött att han blir ledsen och vill sen kasta flöjten...

Jag kan inte ens i min livligaste fantasi förstå hur jag ska hjälpa honom.. Om han ens behöver hjälp.. eller om han bara ska få vara. För att det kanske är ganska vanligt med dessa beteenden och inget att bry sig om. Men jag undrar om han har behov av något han inte får.. eller hur jag ska tänka...!?!?
    Vi bemöter honom inte med denna oron, utan låter honom hållas. Enligt oss är det ok. Han får leka hur han vill, men vi alla måste kunna få vara i köket vid middagsdags, tex..

För ett par år sedan så berättade jag för BVC-sköterskan att min pojke slår på bordet när han leker med bilar, hon sa att hon kunde gå vidare med det till en psykolog för att hon aldrig sett det frut. Men jag sa att jag skulle återkomma om det blev till ett "problem". Henne har jag tyvärr inget större förstoende för så jag vill helst inte ta upp det med henne nu. Sköterskan bad då min pojke att leka med en bil och försöka hålla en hand i fickan, det gick ett par sekunder, sedan kom handen upp på bordet igen... Jag ser hans beteende inte som ett "problem" nu heller, men jag funderar på det mycket..

Skulle behöva bolla mina tankar med någon som förstår..... TACK!

• Svar på tråden Undrar..
  • Oo P A oO

Önskar att jag kunde få höra någon annans tankar.. Har letat runt här på familjeliv, men har hittills inte hittat något liknande inlägg som jag kan identifiera mig med.... Det gör mig tyvärr ännu mer fundersam..
    Borde jag kanske ta min sons beteende på större allvar??!

Tacksam för något svar...

Svar på tråden Undrar..