• Dr Mupp

Vårdbidrag för allergi.

Kan få vårdbidrag för barn med allergier? Vi har två barn med allergier.

Barn 1
    Laktosintolerant
    Soja
    Hasselnötter
    Jordnötter
    Pollen
    Pälsdjur
    Fågel
    Dammkvalster

Barn 2
    Laktosintoelerant
    Katt
    Skaldjur
    Han har även förkylningsastma

Grejen är den att det är inte precis billigt med specialkosten och medicinerna. Och vi skulle ju egentligen behöva köpa en del specialutrustning som ny damsugare mm, men eftersom vi har en inkomst på strax över socnorm så är det ju inget vi har råd med.

If you cut the wings of a fly, Does it become a walk?
  • Svar på tråden Vårdbidrag för allergi.
  • Alexi

Jag är allergisk för ungefär samma saker förutom laktos då men det är väl inte så mycket extrakostnader för det? Läkemedlen har man ju högkostnadskydd på och att vara allergisk mot nötter mm kostar ju inget extra.

• mamma till tre busungar

Alltså, laktosfria produkter är ju lite dyrare men inte jättedyrt.... Dammsugare kommer räknas som engångskostnad = de kommer inte bevilja bidrag för det.

De merkostnader som ni får för medicinerna skulle kunna räknas (slår ni i 1800 krs-taket varje år?).

Vabbar ni mer än "normalt"? Mycket sjukhusbesök? 

• Nessie84

har också en dotter som är allergisk  mot:

mjölkprodukter även laktos
    ägg
    soja
    nötter och mandel
    pälsdjur
    pollen m.m

har varken rätt till vårdbidrag eller försäkringspengar (barnförsäkring)....endast glutentintoleranta får bidrag!

• mamma till tre

Man kan få vårdbidrag & det kostar ingenting att ansöka!

Jag har vårdbidrag för mina allergiska, astmatiska barn.

Pojke 11 år har;

Svår astma
    mjölk-, ägg, vetemjölsallergi
    pollenallergi

Pojke 7 år har;

Mkt svår astma
    mjölk-, ägg, fisk & skaldjursallergi
    eksem

Det blir en hel del extraarbete; "jaga" specialprodukter som passar, leta butiker som säljer dessa, mat ska tillagas separat, extra städning pga astman, medicinering dagligen (året runt), eksem ska smörjas, alla akutbesök pga försämring av astman, extrakontroller hos barnläkaren (4ggr/år), m.m.

Det blir ju lite dyrare också då de ska ha mediciner, salvor, specialmat, akutbesök på sjukhuset kostar tills man får frikort... Vi kommer upp i högkostnadsskyddet för mediciner med ett uttag av mediciner, sen dröjer det ett helt år innan vi behöver betala 1800:- igen för medicinerna. Men utan denna fantastiska förmån skulle vi betala sjuka summor varje år, bara på barnens mediciner. En av 11-åringens dagliga mediciner kostar 2941:- för 2 månaders behandling.

Dessutom blir det ju en hel del vab, då deras astma gör att en simpel förkylning lätt kan bli en långdragen lunginflammation.

Så mitt råd är; Ansök!

• Dr Mupp

Ok olika bud altså.

Medicineran kommer ju snabbt upp i högkostnadskortet.

Barn 1
    Aerius - mun sönderfallande
    Zyrlex
    Airomir
    Miniderm
    Mildizon
    Elocon

Barn 2
    Aerius - oral lösning
    Tavegyl
    Betapred
    Airomir

På det till kommer ju all antibiotika som tvåan äter eftersom förkylsningastman oftast leder följdsjukdomar. Läkarbesök är som tur gratis här men bussresorna dit och hem är inte det. Specialmaten kostar. Efter som hälften av familjen är laktosintoleranta så äter vi bara laktosfritt, det är billigare än att göra två rätter men betydligt dyra än att göra maten på vanlig mjölk. Bara mjölken kostar mer än dubbelt så mycket som vanlig mjölk.

Det extra jobbet man lägger ner vill man ju inte tänka på. Tvätten, städandet, sängkläderna (täcke + kudde) tvättas i maskin minst en gång i månaden vilket ju sliter på sängkläderna så de måste bytas ganka ofta. Smörjande, medicinerandet. Den dåliga sömnen när sonen återigen hostar sig igenom nätterna trots medicinering. Akutresorna när det bara tjuter i bröstet på honom eller när nån av dem fått i sig nått olämpligt.

If you cut the wings of a fly, Does it become a walk?
  • mamma till tre

Jag tycker att du ska ansöka! Låter som att det skulle kunna gå igenom. Även om ni "bara" skulle få 1/4 vårdbidrag, så är det guld värt att få lite lättnad i alla utgifter. Får ni vårdbidrag beviljat & har försäkringar till barnen, så kan ni få ut ersättning från försäkringsbolaget också.

Du får gärna messa privat om du behöver hjälp med en ansökan. Har hunnit med några ansökningar genom åren.

• Tessou

Hoppar in.... Kan man som vuxen också få vårdbidrag?

ELIAS 090326
  • mady
    mamma till tre skrev 2010-11-21 16:23:51 följande:
    Man kan få vårdbidrag & det kostar ingenting att ansöka!

Jag har vårdbidrag för mina allergiska, astmatiska barn.

Pojke 11 år har;

Svår astma
    mjölk-, ägg, vetemjölsallergi
    pollenallergi

Pojke 7 år har;

Mkt svår astma
    mjölk-, ägg, fisk & skaldjursallergi
    eksem

Det blir en hel del extraarbete; "jaga" specialprodukter som passar, leta butiker som säljer dessa, mat ska tillagas separat, extra städning pga astman, medicinering dagligen (året runt), eksem ska smörjas, alla akutbesök pga försämring av astman, extrakontroller hos barnläkaren (4ggr/år), m.m.

Det blir ju lite dyrare också då de ska ha mediciner, salvor, specialmat, akutbesök på sjukhuset kostar tills man får frikort... Vi kommer upp i högkostnadsskyddet för mediciner med ett uttag av mediciner, sen dröjer det ett helt år innan vi behöver betala 1800:- igen för medicinerna. Men utan denna fantastiska förmån skulle vi betala sjuka summor varje år, bara på barnens mediciner. En av 11-åringens dagliga mediciner kostar 2941:- för 2 månaders behandling.

Dessutom blir det ju en hel del vab, då deras astma gör att en simpel förkylning lätt kan bli en långdragen lunginflammation.

Så mitt råd är; Ansök!

Har ni en medicin som inte ingår i högkostnadsskyddet? Jag menar att han använder en medicin som läkaren anser att han ändå ska ha så ska landstinget eller vårdgivaren stå för denna. Vi hade tidigare asmanex den togs bort=( vi fick sen vetskap att när "städningen" bland läkemedel gjordes så fattades ett beslut mellan tand -och läkemedelsverket och  landstingen att ingen enskild skulle drabbas ekonomiskt om inget alternativ fans för den enskilda patienten.

Så kort och gott frågas om det finns en medicin han kan byta till. Är svaret nej för att xxxx så skall du vänligen men mycket bestämt informera läkaren att kostnaden då skall gå på kliniken.

Svar på tråden Vårdbidrag för allergi.