Inlägg från: mamma till tre |Visa alla inlägg
  • mamma till tre

Vårdbidrag för allergi.

Man kan få vårdbidrag & det kostar ingenting att ansöka!

Jag har vårdbidrag för mina allergiska, astmatiska barn.

Pojke 11 år har;

Svår astma
    mjölk-, ägg, vetemjölsallergi
    pollenallergi

Pojke 7 år har;

Mkt svår astma
    mjölk-, ägg, fisk & skaldjursallergi
    eksem

Det blir en hel del extraarbete; "jaga" specialprodukter som passar, leta butiker som säljer dessa, mat ska tillagas separat, extra städning pga astman, medicinering dagligen (året runt), eksem ska smörjas, alla akutbesök pga försämring av astman, extrakontroller hos barnläkaren (4ggr/år), m.m.

Det blir ju lite dyrare också då de ska ha mediciner, salvor, specialmat, akutbesök på sjukhuset kostar tills man får frikort... Vi kommer upp i högkostnadsskyddet för mediciner med ett uttag av mediciner, sen dröjer det ett helt år innan vi behöver betala 1800:- igen för medicinerna. Men utan denna fantastiska förmån skulle vi betala sjuka summor varje år, bara på barnens mediciner. En av 11-åringens dagliga mediciner kostar 2941:- för 2 månaders behandling.

Dessutom blir det ju en hel del vab, då deras astma gör att en simpel förkylning lätt kan bli en långdragen lunginflammation.

Så mitt råd är; Ansök!

• mamma till tre

Jag tycker att du ska ansöka! Låter som att det skulle kunna gå igenom. Även om ni "bara" skulle få 1/4 vårdbidrag, så är det guld värt att få lite lättnad i alla utgifter. Får ni vårdbidrag beviljat & har försäkringar till barnen, så kan ni få ut ersättning från försäkringsbolaget också.

Du får gärna messa privat om du behöver hjälp med en ansökan. Har hunnit med några ansökningar genom åren.

Svar på tråden Vårdbidrag för allergi.