• CaCC

Ytterkläder i bilen?

Läste i en tråd att man absolut inte ska ha ytterkläder på barnen i bilbarnstolar. Jag har aldrig hört talas om detta och undrar nu om jag är ensam om att inte ha hört detta.
    Bältet sitter ju inte tajt emot kroppen om barnet har overall eller jacka på sig det förstår jag. Men att det skulle utgöra en jättestor risk vid en ev. krock och att barnet riskerar att åka ur bältet har jag alrid hört om.
    En liten bebis som sitter i ett babyskydd är ju lätt att hålla varm med filt eller så eftersom man oftast sätter barnet i stolen inomhus och tar med ut till bilen. Men jag tänker rent praktiskt på vår dotter, 18 månader gammal. Att inte ta på henne varma ytterkläder när man ska åka bil och att man ska ta på dem i eller utanför bilen när man stannar för att gå ur om det är en kall vinterdag, det känns krångligt. Och frågan är om det är nödvändigt.

Så min nyfikna fråga är nu:  Visste ni något om detta? Hur gör ni?

• Svar på tråden Ytterkläder i bilen?
  • vittra

Har inte heller hört talas om det. Har aldrig sett någon som åker utan ytterkläder mitt i vintern, i mina öron låter det idiotiskt... här har vi ofta närmare -30 och dessutom massor med snö (ett par fleecebyxor räcker inte då) så det klart att folk har ytterkläder på sig! En sak om man åker långt, men inte fasen tar folk av och på en hel vintermundering flera gånger om när man ska åka bil heller...

• elefantmamman
    t0va skrev 2010-11-20 19:03:21 följande:
    Många på bvc och mödravården verkar inte vara uppdaterade kring sånthär. Jag har haft jättebra sköterska på mvc men hon hade ingen koll alls på det som inte rörde förlossningen och barnets utveckling. De trodde jag hade en specialtillverkad barnvagn när jag kom med barnet i babyskyddet på barnvagnen. 

BVC-sköterskan frågade vad det var för tygskynke jag hade barnet i första gången vi gick dit. sjal hade hon ingen aning om vad det var. Så de får nog inte alltförmycket fortbildning kring dessa saker.  
    Tycker det är jättekonstigt. Visst , kan förstå att dom inte har jättekoll på vagnsmodeller för det kommer nya hela tiden men säkerhetssaker borde dom ha koll på lika mycket som dom har koll på HLR.
  • FrkJenny
    vittra skrev 2010-11-20 19:21:41 följande:
    Har inte heller hört talas om det. Har aldrig sett någon som åker utan ytterkläder mitt i vintern, i mina öron låter det idiotiskt... här har vi ofta närmare -30 och dessutom massor med snö (ett par fleecebyxor räcker inte då) så det klart att folk har ytterkläder på sig! En sak om man åker långt, men inte fasen tar folk av och på en hel vintermundering flera gånger om när man ska åka bil heller...
    Har du på fullt allvar thermobyxor på dig i bilen alltså? Och på småärenden ut och in i bilen och på andra ställen? 

Några 30 minus har vi som sagt aldrig här, men även uppe hos er tänker jag att man måste svettas ihjäl i en butik eller liknande i termobyxor?
  • FrkJenny

Jag får väl tillägga att jag inte är ironisk på något sätt utan uppriktigt undrar eftersom jag aldrig upplevt ett scenario där thermobyxor skulle vara funktionella i bilen.

• vittra
    FrkJenny skrev 2010-11-20 19:26:59 följande:
    Har du på fullt allvar thermobyxor på dig i bilen alltså? Och på småärenden ut och in i bilen och på andra ställen? 

Några 30 minus har vi som sagt aldrig här, men även uppe hos er tänker jag att man måste svettas ihjäl i en butik eller liknande i termobyxor?
    Nu menade jag iofs främst på barnen som ju gärna rullar sig i snön bara på vägen till bilen, men ja det är mycket vanligt att folk har det även om man bara ska in på affären tex. Alla har ju dessutom inte kupévärmare och oavsett så finns det ju inte uttag överallt heller.
  • vittra
    FrkJenny skrev 2010-11-20 19:30:39 följande:
    Jag får väl tillägga att jag inte är ironisk på något sätt utan uppriktigt undrar eftersom jag aldrig upplevt ett scenario där thermobyxor skulle vara funktionella i bilen.
    Nej men när man går i och ur bilen
    Det är ju inte så att folk står och klär av och på sig på parkeringarna direkt...
  • k girl
    Cecci78 skrev 2010-11-20 17:33:08 följande:
    småärenden så går vi;)

Dock brukar jag köra till dagis det tar ca 5 minuter och då har de fleecekläder, på väg till bilen har de jacka om det är så kallt men jag tar av den i bilen alternativt knäpper upp den o drar bältena innanför. Sen har de ullfiltar i bilen att ha över sig. Vi har ingen kupévärmare, dock kallgarage. Skulle inte våga ha dem med tjocka kläder under bältena!
    FrkJenny skrev 2010-11-20 17:51:32 följande:
    Ja, här är det sällan så kallt. Overall/termobyxor har vi egentligen bara på när vi ska vara ute länge, inte för småärenden...
    Filt i bilen är nog det bästa tipset. Fleece eller ännu hellre ull. Värms upp snabbt nog även om den är kall när man kommer in i bilen så länge barnet har sin kroppsvärme kvar.
    Jacka på till bilen och tas av innan "montering" och träs antingen på bakvänt över bältet eller läggs undan helt.
    Fleecebyxor eller termobyxor medtages kanske att ta på när man kliver ur för längre stunder utomhus om nödvändigt. Det är det sällan här.
    Vantar och mössa förstås.
    Värm en vetekudde eller liknande innan ni går ut till bilen, och lägg hos barnet så håller den även stolen lite varmare tills ni kommer tillbaka?
    Alltså, vi har ju filt trots att han har sin tunna overall på sig nu. Skulle vi gå ut och sätta oss i bilen nu är det -20 i den och det tar inte många minuter innan den blir lika kall om man till exempel går in och handlar. Man får ju räkna med minusgrader i bilen trots att kupévärmaren är igång. Jag ser liksom inte hur det skulle fungera rent praktiskt att börja klä av och på ett barn i tjugo- ner till trettiogradig kyla som vi har nu.
  • k girl

Är det -30 har man minst på sig två lager kläder i regel. För min del brukar det räcka med kalsonger, men det beror lite på vad man gör. Ibland blir det ullkalsonger och termobyxor. Går jag ut - tvärt - för att sätta i motor- och kupévärmaren tar jag på mig kofta, vinterjacka, mössa och handskar och rejäla vinterskor. Åker vi någonstans har vi alltid med oss extrakläder, om och ifall bilen av någon anledning skulle bli stående. 

Och jo, det kan bli varmt när man går i affären. Men oftast funkar det ju utmärkt bara att knäppa upp jackan, man gör ju inga jättelånga shoppingturer på IKEA direkt (och i så fall klär måtminstone jag av mig inomhus).

Nun har vi en medeldygnstemperatur på -15. Det är november. Tänk hur det är i januari.

• CaCC
    FrkJenny skrev 2010-11-20 19:30:39 följande:
    Då har du aldrig varit på skidsemester då antar jag? För då har man termobyxor och jacka på sig i bilen.
  • thecarseatlady

Jo, jag visste att man inte ska ha ytterkläder på sig i bilen och försöker följa det så gott det går. Dock är det inte alltid praktiskt möjligt, t.ex. när det är 30 grader kallt. Då räcker det inte, fast hur gärna man än skulle vilja, med en tunn fleeceoverall och en filt på barnen. Och den som påstår att det gör det har troligen aldrig satt sig i en iskall bil i 30 minusgrader... Flört

Jag brukar oftast lägga en tunn fleeceoverall eller en vinterjacka som jag knäpper upp på sonen som sitter bakåtvänd. De äldre barnen har också lärt sig att knäppa upp vinterjackan och dra bältet under, nära kroppen. Filtar har vi också alltid i bilen, ifall det behövs.

Dessa två filmer är också bra;

Svar på tråden Ytterkläder i bilen?