Du måste logga in för att svara i en tråd.

• CaCC

Ytterkläder i bilen?

Läste i en tråd att man absolut inte ska ha ytterkläder på barnen i bilbarnstolar. Jag har aldrig hört talas om detta och undrar nu om jag är ensam om att inte ha hört detta.
    Bältet sitter ju inte tajt emot kroppen om barnet har overall eller jacka på sig det förstår jag. Men att det skulle utgöra en jättestor risk vid en ev. krock och att barnet riskerar att åka ur bältet har jag alrid hört om.
    En liten bebis som sitter i ett babyskydd är ju lätt att hålla varm med filt eller så eftersom man oftast sätter barnet i stolen inomhus och tar med ut till bilen. Men jag tänker rent praktiskt på vår dotter, 18 månader gammal. Att inte ta på henne varma ytterkläder när man ska åka bil och att man ska ta på dem i eller utanför bilen när man stannar för att gå ur om det är en kall vinterdag, det känns krångligt. Och frågan är om det är nödvändigt.

Så min nyfikna fråga är nu:  Visste ni något om detta? Hur gör ni?

• Svar på tråden Ytterkläder i bilen?
  • Dr Mupp
    vittra skrev 2010-11-20 19:21:41 följande:
    Har inte heller hört talas om det. Har aldrig sett någon som åker utan ytterkläder mitt i vintern, i mina öron låter det idiotiskt... här har vi ofta närmare -30 och dessutom massor med snö (ett par fleecebyxor räcker inte då) så det klart att folk har ytterkläder på sig! En sak om man åker långt, men inte fasen tar folk av och på en hel vintermundering flera gånger om när man ska åka bil heller...
    Fast smäller de och barnet slungas ur bilstolen pga overallen så hade nog de där minutrarna i kylan varit ett bättre alternativ,. En bil blir snabbt varm när den åker. fleeceoverall på barnet, mössa och vantar och en tjock filt/täcke så kan det vara lite kyligt men knappast så dett de får frysskador.

När vi var hos farmor och farfar i Luleå så var det snorkallt men inga ytterkläder i bilen. Vi gick med jackan på från huset och satte oss i bilen. Tog av jackan, knäppte bilbältet och tog på oss jackan åt fel håll. Detta i 20-30 minus, ingen av oss förförs. 

Våran nyföddabebis åkte hem i innerkläder och ett spjä'lsängstäcke över sig i babyskyddet. -25 ute. När vi tog in honom var han varm och go. Vi fick faktist lätta på täcket under färden eftersom han blev lite för varm.
    If you cut the wings of a fly, Does it become a walk?
  • cloudberry79

Vi har alltid så väldigt kallt på vintern, det går liksom inte att bara sitta i fleecekläderna. Idag var det -16 när solen var uppe, nu är det kring -19 och det är bara november, i slutet av december är det inte ovanligt med temperaturer ner mot -30-35.  Sonen har ullunderställ, fleeceställ och overall när det är så kallt, vi försöker verkligen öppna overallen när vi sätter honom i stolen, men när maken hämtar från förskolan så är det rakt omöjligt (ingen motorvärmarstolpe på jobbet, och två minuters bilfärd till förskolan. Så då blir det som det blir. Och ja, jag har nästan alltid överdragsbyxor och täckjacka på vintern, även i bilen, för med så många minus vill man inte ens gå till och från bilen utan ordentligt med kläder. Är jag jättelänge inne på någon affär så drar jag upp dragkedjorna i överdragsbyxorna och öppnar jackan, men jag lämnar absolut inte byxorna i bilen, då blir de ju svinkalla och jag vill inte sätta mig i bilen utan ordentligt med kläder när den stått ute...

If you love me - please don't feed me!
  • k girl
    Dr Mupp skrev 2010-11-21 00:10:50 följande:
    Fast smäller de och barnet slungas ur bilstolen pga overallen så hade nog de där minutrarna i kylan varit ett bättre alternativ,. En bil blir snabbt varm när den åker. fleeceoverall på barnet, mössa och vantar och en tjock filt/täcke så kan det vara lite kyligt men knappast så dett de får frysskador.

När vi var hos farmor och farfar i Luleå så var det snorkallt men inga ytterkläder i bilen. Vi gick med jackan på från huset och satte oss i bilen. Tog av jackan, knäppte bilbältet och tog på oss jackan åt fel håll. Detta i 20-30 minus, ingen av oss förförs. 

Våran nyföddabebis åkte hem i innerkläder och ett spjä'lsängstäcke över sig i babyskyddet. -25 ute. När vi tog in honom var han varm och go. Vi fick faktist lätta på täcket under färden eftersom han blev lite för varm.
    Ett babyskydd är ju ombonat och det förvarar man inomhus, så det kan jag lätt köpa. Vi klädde vår son väldigt lätt i babyskyddet. Men återigen ser jag inte att det skulle fungera att klä av och på i den kylan i vardagen och som du ser är det fler som bor här uppe som skriver samma sak.

Hur många dödsolyckor har skett där barnet suttit i bakåtvänd bilbarnstol eller babyskydd?
  • CCA

Nu kan jag bara utgå från mig själv och vår situation. Vi har nästan aldrig på oss tjocka ytterkläder i bilen. Ombilen är för kalla för att ta av sig kläderna med en gång brukar vi stanna eftera 5-10min när bilen kommer upp i värme. Dottern blir dock väldigt lätt åksjuk när hon är för varm så hon skulle aldrig klara att åka med ytterkläderna på. Så jag gjorde såhär redan innan jag viste att det vara bra att göra det av säkerhetsskäl.  (jag tar alltid själv av mig ytterkläderna för att få ett hum om hur kallt det är i bilen så att det inte blir för kallt.

• älskarlivet81

När jag övningskörde fick jag lära mig att man inte ska ha på sig tjocka vinterjackor när man åker bil, just p.g.a. säkerheten. Bilbältet tar inte på samma sätt då. Därför kommer vår bebis inte ha på sig sin overall heller när vi åker bil.

• Cecci78
    vittra skrev 2010-11-20 19:21:41 följande:
    Har inte heller hört talas om det. Har aldrig sett någon som åker utan ytterkläder mitt i vintern, i mina öron låter det idiotiskt... här har vi ofta närmare -30 och dessutom massor med snö (ett par fleecebyxor räcker inte då) så det klart att folk har ytterkläder på sig! En sak om man åker långt, men inte fasen tar folk av och på en hel vintermundering flera gånger om när man ska åka bil heller...
    jo det är klart man får göra om man inte vill frysa, i mina öron låter det väldigt underligt att föräldrar låter barnen ha vinterkläder  under bältena trots att det kan vara farligt eftersom bältet inte skyddar som det ska då...
  • Cecci78

För större barn måste man ju dessutom ta av ytterkläderna, det finns inga selar i bilstolarna som är så stora att de kan träs över vinterkläderna, inte för oss iaf och jag har en långsmal pojk som är ganska "spinkig".

• k girl
    Cecci78 skrev 2010-11-21 20:32:08 följande:

För större barn måste man ju dessutom ta av ytterkläderna, det finns inga selar i bilstolarna som är så stora att de kan träs över vinterkläderna, inte för oss iaf och jag har en långsmal pojk som är ganska "spinkig".

Men vad har ni för vinterkläder? Michelinutstyrslar? Min systerson är stor som en tre-fyraåring och har vinterkläder på sig i sin stol. Jag kan få in hela handen utan problem under bältet när det är max åtdraget på min ettåring utan ytterkläder, som är helt normalstor för sin ålder. Och jag vet faktiskt ingen här som klär av sina större barn annat än för långfärder?
  • lillasmilla

När vi ska till dagis, har vi overallen på. När vi ska till stan eller så, har hon fleecejacka och filt över benen (så kan hon själv ta bort den om hon blir varm) så tar vi på tjockjacka när vi kommer fram. Samma på långturer. 
    Skulle aldrig åka långt med overall på dottern, hon skulle bli kokt! (och sen sitter hon ju mycket sämre i stolen...) 

• älskarlivet81
    k girl skrev 2010-11-21 20:48:58 följande:
    Men vad har ni för vinterkläder? Michelinutstyrslar? Min systerson är stor som en tre-fyraåring och har vinterkläder på sig i sin stol. Jag kan få in hela handen utan problem under bältet när det är max åtdraget på min ettåring utan ytterkläder, som är helt normalstor för sin ålder. Och jag vet faktiskt ingen här som klär av sina större barn annat än för långfärder?
    Fast enligt min körskolelärare ska inte någon ha vinterkläder på sig i bilen ens vid korta sträckor.Bilbältet tar inte på samma sättdå!
Svar på tråden Ytterkläder i bilen?