• Akleja

Plommonvatten mot hård mage till en 3,5 månaders

Våran son på 3,5 månad har gått över från amning till ersättning (Nutramigen) och har blivit hård i magen. Nu sedan några dagar tillbaka får han enbart ersättning. Jag märkte snabbt att han började bli hårdare i magen och har försökt massera hans lilla mage flera gånger om dagen. Jag har sedan 2 dagar sedan även tillsatt lite rapsolja i hans ersättning efter att jag har läst lite tips här på fl.
    Idag var han hård igen. Han gråter och pressar. Man ser verkligen att det gör ont. När jag ser att han ska till och bajsa så har jag tagit honom till skötbordet och hjälpt honom genom att trycka upp hans knän mot magen. Sen vi började med ersättning har han bajsat varannan dag (har läst att de ska göra det varje dag när de flaskmatas?). Hursom, jag är rädd att det blir ännu värre om vi inte gör något. Så nu till mina frågor:

-När jag tillsatter rapsolja i hans ersättning. Hur ofta och hur mycket ska jag ge? Nu har han fått en tsk tre gånger per dag.

-Jag har sett tips om att ge plommonvatten till barnet. Alltså avkoket från kokade katrinplommon. Har någon testat det? Hur går man tillväga med tillagningen? Hur mycket vatten/plommon? Hur mycket och hur ofta ska man ge det? Kan man spara vattnet i kylen eller måste det kokas nytt varje gång man ger?

-Aningen mer vatten i ersättningen har jag också läst om. Är det effektivt?

- Har ni andra tips och råd att ge oss? Jag vill helst vänta med att ge laktulos och prova först med andra knep. Vi kan inte ge messmör eftersom det innehåller mjölkprotein och han är känslig mot det...

• Svar på tråden Plommonvatten mot hård mage till en 3,5 månaders
  • supermimmi

Min blev också hård i magen. Vi körde också rapsolja, fast jag tog bara en tesked om dagen. Sen köpte vi miniform magdroppar på apoteket. Då funkade hennes mage perfekt efter det.

• Rasmus päron

Hej!

Vi hade också en hårdimagenmjölkallergisk bäbis. Vi fick en annan ersättning som heter Altehra istället, just för att man ofta blir hård i magen av Nutran. Kanske kan höra med den läkare som föreslog Nutra om ni kunde få Altehra istället (el andra ersättningar gjorda av hydrolyserad vassle istället för hydrolyserad Kasein som det är i Nutran om jag inte missminner mig helt och hållet.) Jag tror det är en bättre väg att gå än att börja med plommonvatten, han är ju rättså liten än! Rapsolja hade vi alltid i Rasmus ersättning, ca 1tsk/flaska.

• Akleja

Tack snälla ni för era svar. Går över till rapsolja i varje flaska nu och testar det några dagar så får vi se om det hjälper först. Ska ta och höra med bvc också om vi kan testa en ersättning gjord på vassle istället om han inte blir bättre.
    Är det någon som har testat med plommonvatten och hur gammalt var det barnet? Hjälpte det? Hur gjorde ni?

• Lindreas

Vår kille blev hård i magen av ersättning, vi kör med Sempers Lemolac och han får Sempers magdroppar en gång om dagen också, och det hjälper honom i alla fall. Men han är inte allergisk eller intolerant mot något, så det kanske inte hjälper er...?

• Akleja

Vi kan tyvärr inte testa Sempers Lemolac iom att han är känslig mot mjölkprotein men Sempers magdroppar har jag köpt idag så det ska vi prova. Tack ändå att du delar med dig :)

Minifom har han fått förut när han var gasig när jag fortfarande ammade men jag tyckte inte att de hjälpte så mycket. Sen är ju de för gasighet och det är han inte speciellt mycket.

• Dr Mupp

Hur blandar du iordning ersättningen? Många förstoppade barn får felblandad ersättnig.

Tänk på att inte skaka måtet utan stryka av överskottet med en kniv och kontrollmät flaskornas gradering, det är vanligt att det inte stämmer.

If you cut the wings of a fly, Does it become a walk?
  • morotsland

Jag tyckte att plommonvatten funkade superbra, mycket bättre än olja och annat. Vi kokade en liten kastrull vatten med tre-fyra torkade katrinplommon i ca 15 minuter och använde det vattnet att göra ersättning på 1-2 gånger per dag. Det går ju bra att spara i kylen nån dag.

• Akleja

Tjabba eller nåt: Vi använder strukna mått pulver men garderingen på flskorna har jag litat på. Måste ta och kontrollmäta. Tackar!

ladyline: Tack för beskrivningen. Jag kanske inte vågar ge så mycket på en gång? Jag hade tänkt mig att man kanske ger nån tesked eller så. Ska nog testa att ha i lite sånt vatten först och öka om det inte hjälper. Stort tack!!

• Akleja

Tog och kontrollmätte flaskorna och graderingen stämde på de. :)

Tack för era råd och tips. Ska ta till mig de. Nu i första hand så ska jag ge lite plommonvatten i hans ersättning ett par gånger per dag (börjar med lite i taget) och ge semperdroppar.
    Om han fortfarande är hård i magen sen så ska vi prova att byta ersättning.
    Det är så bra att ni finns :)

Fler tips och råd är välkomna!

• Kasihi

Varför vill du vänta med lactulos? Det är helt ofarligt och det fungerar, så varför vänta med det när ditt barn har det så jobbigt med att bajsa?

• Akleja

Kaiian: Bra fråga... ja, mest är det för att jag har hört att många barn kan få mer gaser och magont av lactulosen Jag kommer självklart att ge honom lactulos om han blir värre. Problemet är inte så stort ännu. Jag har mest bara sett tendenser av att han blir hårdare i magen och vill göra något åt saken innan det blir värre. Jag vill även prata med min bvc sköterska samt läkaren innan jag ger honom lactulos och eftersom det är helg nu så väntar jag lite med det.

• CA81

Messmör är effektivt, jag gav sonen det, ca 1msk/ matningstillfälle. Sonen blev förstoppad innan jag började med messmör och min bvc sköterska sa att jag kunde ge ett mirolax vilket verkade bara inom några minuter och sonen som inte hade skött magen på flera dagar samt inte hade sovit med någon reda pga magont blev hjälpt, fyllde fyra blöjor på raken utan problem. Så glad han blev efter det men han sov ju konstant sedan.

• Akleja
    CA81 skrev 2010-11-20 22:36:35 följande:
    Messmör är effektivt, jag gav sonen det, ca 1msk/ matningstillfälle. Sonen blev förstoppad innan jag började med messmör och min bvc sköterska sa att jag kunde ge ett mirolax vilket verkade bara inom några minuter och sonen som inte hade skött magen på flera dagar samt inte hade sovit med någon reda pga magont blev hjälpt, fyllde fyra blöjor på raken utan problem. Så glad han blev efter det men han sov ju konstant sedan.
    Ja, det är lite synd att vi inte kan ta till messmöret iom att han ska ha mjölkproteinfritt.. Det verkar vara bra har jag hört från många.
    Skönt att det finns medel att ta till om det krisar sig. Tänkte på microlaxen.
  • Lindreas

Men hur vet man att det är läge för microlax egentligen? Min kille har tidigare bajsat varje dag, flera gånger om dagen, sen drog han ner det till en gång, och nu har han börjat köra var tredje dag ungefär. Han visar inga tecken på att ha ont alls eller vara besvärad av det, det enda vi märker är att hans fisar luktar galet illa, som hundbajs ungefär. När han väl bajsar är han inte hård i magen heller, det är löst som vanligt. Han är 2 månader gammal bara, och ammas ungefär tre gånger om dagen, däremellan får han ersättning när han är hungrig.

Förlåt, ts att jag lånar tråden, men du har fått så himla bra svar här, så det finns kanske någon som har ett svar till mig också?

• Kasihi

Lavendula,
    min son är också känslig mot mjölkprotein och äter nutramigen. Det är barnläkare som hjälpte oss med tips om lactulosen. Jag var också orolig för gaser och liknande men dom sade att det är tal om så låg giva så det är mkt ovanligt med problem av det då. Min son får sedan 2 mån ålder 2,5ml lactulos varje morgon. Vi får öka på upp till 5ml om vi behöver men det har inte behövts. Men OM man behöver ge 5ml så sade dom att det kan vara bra att dela upp det till 2,5ml morgon och 2,5ml kväll isåfall för att undvika gaser. Det som är med lactulosen är att det kan ta några dagar till en vecka innan det får igång magen. För min son tog det ca 5 dagar innan han började bajsa kontinuerligt en gång om dagen. Jag är såå tacksam för lactulos! Och han tycker dessutom att det är gott när han får det via "spruta" direkt i munnen. Innan lactulosen "trixade" vi med bifidus, katrinplommonsjuice, mera vatten i ersättningen osv Med lactulosen blev allt så mkt lättare!

• Akleja

Ingen fara alls Lindreas att du lånar tråden :). Nu vet jag inte om jag har bästa svaret till dig men så länge han inte besväras av att tömma mer sällan så tror inte jag att du behöver oroa dig alls. När jag började ge våran son ersättning i små doser i början så slog det om direkt att han bajsade mer sällan men var inte besvärad av det han heller. Det var först när jag inte ammade alls som han får kämpa mer. Antar att modersmjölken håller magen i trim. Jag skulle inte ge honom nånting så länge han är nöjd.

Kaiian: Tack för ditt svar. Så skönt att veta att lactulos kan hjälpa så bra. Jag tänkte ringa till bvc i början av veckan om han fortfarande har besvär. Då ska jag höra med de också vad de tycker. Jag tänker mig också att det kanske är en liten tillvänjningsperiod för honom också när kosten har ändrats. Att det tar en stund innan magen vänjer sig och att det kanske blir bättre av sig själv också. Om inte så tar vi nog till lactulosen sen. Thanx :)

• Lindreas
    Akleja skrev 2010-11-21 10:03:33 följande:
    Ingen fara alls Lindreas att du lånar tråden :). Nu vet jag inte om jag har bästa svaret till dig men så länge han inte besväras av att tömma mer sällan så tror inte jag att du behöver oroa dig alls. När jag började ge våran son ersättning i små doser i början så slog det om direkt att han bajsade mer sällan men var inte besvärad av det han heller. Det var först när jag inte ammade alls som han får kämpa mer. Antar att modersmjölken håller magen i trim. Jag skulle inte ge honom nånting så länge han är nöjd.

Kaiian: Tack för ditt svar. Så skönt att veta att lactulos kan hjälpa så bra. Jag tänkte ringa till bvc i början av veckan om han fortfarande har besvär. Då ska jag höra med de också vad de tycker. Jag tänker mig också att det kanske är en liten tillvänjningsperiod för honom också när kosten har ändrats. Att det tar en stund innan magen vänjer sig och att det kanske blir bättre av sig själv också. Om inte så tar vi nog till lactulosen sen. Thanx :)
    Tack! Jag resonerar också lite så, om han inte besväras av det så kanske han helt enkelt gör av med väldigt mycket av det han får i sig, så det helt enkelt inte blir så himla mycket kvar att bajsa ut? För det är inga tokmängder när han bajsat sen heller.

Och jag håller med dig i att din grabbs mage kanske behöver vänja sig vid kostomläggningen. Bvc har nog bra svar annars!
  • Akleja

Tänkte uppdatera lite hur det har gått idag. Jag gav typ 60ml katrinplommonvatten i hans ersättning igårkväll och det dubbla imorse och idag har han fått tömma 2ggr utan tårar. Så glad en mamma kan bli för lite bajs. *fniss*
    Jag hoppas att det fungerar i fortsättningen också.

• Lindreas
    Akleja skrev 2010-11-21 18:57:11 följande:
    Tänkte uppdatera lite hur det har gått idag. Jag gav typ 60ml katrinplommonvatten i hans ersättning igårkväll och det dubbla imorse och idag har han fått tömma 2ggr utan tårar. Så glad en mamma kan bli för lite bajs. *fniss*
    Jag hoppas att det fungerar i fortsättningen också.
    Vad härligt! Men visst är man skit-töntig!? Lite bajs kan göra en superglad.
  • Akleja
    Lindreas skrev 2010-11-21 20:18:32 följande:
    Vad härligt! Men visst är man skit-töntig!? Lite bajs kan göra en superglad.
    Hehe, ja eller hur :)
Svar på tråden Plommonvatten mot hård mage till en 3,5 månaders