Plommonvatten mot hård mage till en 3,5 månaders
Våran son på 3,5 månad har gått över från amning till ersättning (Nutramigen) och har blivit hård i magen. Nu sedan några dagar tillbaka får han enbart ersättning. Jag märkte snabbt att han började bli hårdare i magen och har försökt massera hans lilla mage flera gånger om dagen. Jag har sedan 2 dagar sedan även tillsatt lite rapsolja i hans ersättning efter att jag har läst lite tips här på fl.
Idag var han hård igen. Han gråter och pressar. Man ser verkligen att det gör ont. När jag ser att han ska till och bajsa så har jag tagit honom till skötbordet och hjälpt honom genom att trycka upp hans knän mot magen. Sen vi började med ersättning har han bajsat varannan dag (har läst att de ska göra det varje dag när de flaskmatas?). Hursom, jag är rädd att det blir ännu värre om vi inte gör något. Så nu till mina frågor:
-När jag tillsatter rapsolja i hans ersättning. Hur ofta och hur mycket ska jag ge? Nu har han fått en tsk tre gånger per dag.
-Jag har sett tips om att ge plommonvatten till barnet. Alltså avkoket från kokade katrinplommon. Har någon testat det? Hur går man tillväga med tillagningen? Hur mycket vatten/plommon? Hur mycket och hur ofta ska man ge det? Kan man spara vattnet i kylen eller måste det kokas nytt varje gång man ger?
-Aningen mer vatten i ersättningen har jag också läst om. Är det effektivt?
- Har ni andra tips och råd att ge oss? Jag vill helst vänta med att ge laktulos och prova först med andra knep. Vi kan inte ge messmör eftersom det innehåller mjölkprotein och han är känslig mot det...