Plommonvatten mot hård mage till en 3,5 månaders
Varför vill du vänta med lactulos? Det är helt ofarligt och det fungerar, så varför vänta med det när ditt barn har det så jobbigt med att bajsa?
Varför vill du vänta med lactulos? Det är helt ofarligt och det fungerar, så varför vänta med det när ditt barn har det så jobbigt med att bajsa?
Lavendula,
min son är också känslig mot mjölkprotein och äter nutramigen. Det är barnläkare som hjälpte oss med tips om lactulosen. Jag var också orolig för gaser och liknande men dom sade att det är tal om så låg giva så det är mkt ovanligt med problem av det då. Min son får sedan 2 mån ålder 2,5ml lactulos varje morgon. Vi får öka på upp till 5ml om vi behöver men det har inte behövts. Men OM man behöver ge 5ml så sade dom att det kan vara bra att dela upp det till 2,5ml morgon och 2,5ml kväll isåfall för att undvika gaser. Det som är med lactulosen är att det kan ta några dagar till en vecka innan det får igång magen. För min son tog det ca 5 dagar innan han började bajsa kontinuerligt en gång om dagen. Jag är såå tacksam för lactulos! Och han tycker dessutom att det är gott när han får det via "spruta" direkt i munnen. Innan lactulosen "trixade" vi med bifidus, katrinplommonsjuice, mera vatten i ersättningen osv Med lactulosen blev allt så mkt lättare!