• Mumin75

Galloperation, svullen mage?

Någon här som opererat bort gallan? Hur svullen var isf er mage efter operationen och hur lång tid tog det för den att återgå till normal storlek?

Opererades akut i fredags då jag fått gallstenar och bukspottkörtelinflammation. Dom gjorde titthålsoperation där dom tog bort gallan och de stenar som fastnat i gångarna. Tycker att min mage är så svullen efter operationen. På sjukhuset var det nån sköterska som reagerade på att jag var så svullen men sen så skakade hon på huvet o sa: Ja, det blir väl kanske så och sen var det inget mer med det, men man blev ju lite orolig när hon sa sådär... innan jag åkte hem igår bad jag en annan titta och hon sa att det såg bra ut och att svullnaden kommer gå ner men jag kan inte låta bli att oroa mig ändå... är väldigt liten och smal och har annars väldigt liten mage och nu ser det ut som jag är gravid i typ v30. Har det blivit så på er också?
    Hur har det varit för er med den där gasen dom blåser in i magen som går upp i axlarna efter operationen? Har så ont i axlarna hela tiden, hur länge satt det i för er?

• Svar på tråden Galloperation, svullen mage?
  • Serla
    Verkligen skrev 2010-11-21 20:33:44 följande:
    Jag opererades i Tisdags och har ganska mycker leverpåverkan eftersom det fastnat stenar i gallgångarna samt i tolvfingertarmen.
    Jag är riktigt riktigt svullen om magen och det har inte förändrats nåt dom här dagarna alls.
    Ska ta nya prover i veckan så får vi se.. Dom sa iaf att det är normalt att vara uppsvälld ett tag efter.
    Om man har riktig otur så kan det sitta stenar kvar i gallgångarna. Ska du göra MR också?  Hoppas att du också blir bättre snart och att proverna är bättre nu. Tänk på att det kan ta ett tag innan leverproverna kan bli normala!
  • Mumin75
    Serla skrev 2010-11-22 13:57:54 följande:
    Om man har riktig otur så kan det sitta stenar kvar i gallgångarna. Ska du göra MR också?  Hoppas att du också blir bättre snart och att proverna är bättre nu. Tänk på att det kan ta ett tag innan leverproverna kan bli normala!
    Dom sa att dom tog bort det som satt i gallgångarna under operationen... Vad är MR?
  • Verkligen
    Mumin75 skrev 2010-11-22 12:51:23 följande:
    Tack för ditt svar... skönt o höra att dom sagt att det är normalt, min svullnad har som sagt gått ner lite idag... får väl se hur lång tid det tar.... hoppas din också går neråt snart.

Hur har det föresten varit för er med bajseriet... när kom ni igång med det igen. Jag opererades ju som sagt i fredags och har inte kunnat bajsa än... jag har inte ens blivit nödig efter operationen.

Jag har vart kass i magen rent ut sagt.. Har fått springa flera gånger per dag sen andra dagen efter operationen.. Det är inte likt mig alls men det är väl kanske inte så konstigt att det blir knas efter att dom vart i magen och grejat..

Du kan ju testa nåt laxerande för att få fart på magen? Om du fick mycket smärtstillande efter så kan det ha en förstoppande effekt.

Idag känns det rätt okej och jag kan böja mig ner utan att få superont. Första dagen på 6 dagar som jag är pigg. Så jag är glad. Synbortfall har även jag men det har jag haft ett bra tag, har inte tänkt på att det kan ha med alla gallstensbesvär att göra.
    Känner lite huggande smärta där levern sitter men det är kanske normalt. I morgon ska jag iaf ta prover.

Är så glad att slippa gallbesvär. Har bara haft det sen i Juni i år men jag har haft över 60 anfall sen dess så jag hade nog inte pallat att gå runt längre med det här.

♥ Ella 29/11 2009 ♥ www.strimmoravmig.wordpress.com
  • Verkligen
    Serla skrev 2010-11-22 13:57:54 följande:
    Nej, dom skulle bara ta blodprover. Dom vidgade gallgångarna och spolade på mig så dom trodde att dom fick bort allt grus men helt säkra var dom inte. Tanken var först att dom skulle gå in med ståltråd och sätta i min tolvfingertarm för att sen göra ett till ingrepp efter ett par dagar. Men nu gjorde dom såhär istället och så sa läkaren att proverna kommer visa om levern är okej och om stenar finns kvar..

Känner fortfarande av lite "gallont" speciellt efter att jag ätit men det är tydligen normalt läste jag.
  • Serla
    Verkligen skrev 2010-11-22 14:58:38 följande:
    Nej, dom skulle bara ta blodprover. Dom vidgade gallgångarna och spolade på mig så dom trodde att dom fick bort allt grus men helt säkra var dom inte. Tanken var först att dom skulle gå in med ståltråd och sätta i min tolvfingertarm för att sen göra ett till ingrepp efter ett par dagar. Men nu gjorde dom såhär istället och så sa läkaren att proverna kommer visa om levern är okej och om stenar finns kvar..

Känner fortfarande av lite "gallont" speciellt efter att jag ätit men det är tydligen normalt läste jag.
    De tog med andra ord inte bort din gallblåsa, eller? Man röntgar under operationerna så att man ser om något är kvar, så jag tror nog att du kan slappna av!  Det kommer att kännas ett bra tag framöver, sedan vet jag inte hur det är om man har gallblåsan kvar, min plockades bort! Det blir bättre med tiden ,men försök att undvika mat som du vet gav dig besvär förut. Själv kunde jag inte ens dricka ett halvt glas vatten utan att börja kräkas och få magkramper så det var verkligen en lättnad när de hittade stenen!
  • Verkligen
    Serla skrev 2010-11-22 15:19:59 följande:
    De tog med andra ord inte bort din gallblåsa, eller? Man röntgar under operationerna så att man ser om något är kvar, så jag tror nog att du kan slappna av!  Det kommer att kännas ett bra tag framöver, sedan vet jag inte hur det är om man har gallblåsan kvar, min plockades bort! Det blir bättre med tiden ,men försök att undvika mat som du vet gav dig besvär förut. Själv kunde jag inte ens dricka ett halvt glas vatten utan att börja kräkas och få magkramper så det var verkligen en lättnad när de hittade stenen!
    Jo, dom tog bort hela blåsan eftersom jag hade såna besvär. Jag hade tydligen mycket stenar, både små och stora. Haha, så här i efterhand hade jag velat se hur det såg ut..

All mat gav mig besvär och jag behövde inte ens äta för att utlösa anfall.. Men jag försöker äta ganska mild mat nu såhär efteråt för att vara snäll mot magen..
  • Serla
    Verkligen skrev 2010-11-22 15:43:07 följande:
    Jo, dom tog bort hela blåsan eftersom jag hade såna besvär. Jag hade tydligen mycket stenar, både små och stora. Haha, så här i efterhand hade jag velat se hur det såg ut..

All mat gav mig besvär och jag behövde inte ens äta för att utlösa anfall.. Men jag försöker äta ganska mild mat nu såhär efteråt för att vara snäll mot magen..
    Bra att de plockade bort hela!!! Jag fick med mig den stora stenen hem Glad Ingen vacker syn!
    Ät lite och ofta och inget fett eller hårdsmält i början. (Jag hade så ont att jag hade problem när jag gick på toa, inte kul att vara hård i magen då...).
    Vänta lite med äpplen, ägg, gurka, majs osv. testa om några veckor!
  • Serla
    Mumin75 skrev 2010-11-21 16:54:00 följande:
    Någon här som opererat bort gallan? Hur svullen var isf er mage efter operationen och hur lång tid tog det för den att återgå till normal storlek?

Opererades akut i fredags då jag fått gallstenar och bukspottkörtelinflammation. Dom gjorde titthålsoperation där dom tog bort gallan och de stenar som fastnat i gångarna. Tycker att min mage är så svullen efter operationen. På sjukhuset var det nån sköterska som reagerade på att jag var så svullen men sen så skakade hon på huvet o sa: Ja, det blir väl kanske så och sen var det inget mer med det, men man blev ju lite orolig när hon sa sådär... innan jag åkte hem igår bad jag en annan titta och hon sa att det såg bra ut och att svullnaden kommer gå ner men jag kan inte låta bli att oroa mig ändå... är väldigt liten och smal och har annars väldigt liten mage och nu ser det ut som jag är gravid i typ v30. Har det blivit så på er också?
    Hur har det varit för er med den där gasen dom blåser in i magen som går upp i axlarna efter operationen? Har så ont i axlarna hela tiden, hur länge satt det i för er?
    Hur har det gått för dig? Känner du dig ok nu?
  • Mumin75
    Serla skrev 2010-11-27 09:42:11 följande:
    Hur har det gått för dig? Känner du dig ok nu?
    Det har gått jättebra... mår kanon nu, lite ont i stygnen fortfarande men känner mig väldigt rörlig iaf. Svullnaden har gått ner väldigt mycket, magen putar lite ännu men blir sakta men säkert mindre . Ska ta bort stygnen imorn och det blir nog en befrielse för dom sticks så satan. Gasbesvären i axlarna försvann efter några dagar och dom känner jag inte av alls längre, kan även sova på sidan sedan flera dagar tillbaks... underbart .... Inga problem med maten o bajseriet heller... dessvärre har jag fått enorm aptit nu och äter som en häst ... måste försöka hålla igen lite för jag vill inte tjocka på mig , men jag kan äta allt och det är helt underbart... slippa magont
  • Serla
    Mumin75 skrev 2010-11-28 19:43:54 följande:
    Det har gått jättebra... mår kanon nu, lite ont i stygnen fortfarande men känner mig väldigt rörlig iaf. Svullnaden har gått ner väldigt mycket, magen putar lite ännu men blir sakta men säkert mindre . Ska ta bort stygnen imorn och det blir nog en befrielse för dom sticks så satan. Gasbesvären i axlarna försvann efter några dagar och dom känner jag inte av alls längre, kan även sova på sidan sedan flera dagar tillbaks... underbart .... Inga problem med maten o bajseriet heller... dessvärre har jag fått enorm aptit nu och äter som en häst ... måste försöka hålla igen lite för jag vill inte tjocka på mig , men jag kan äta allt och det är helt underbart... slippa magont
    Man måste äta igen sig efter att ha fått dropp vet du Skrattande, Skönt att du mår bättre! Det är superhärligt när stygnen tas bort! Jag hade agraffer, dvs häftstift och det var ingen höjdare, mycket bättre med stygn!
  • Mumin75

Haha, ja, man har ju lite o ta igen . Jag har också haft agraffer efter två av mina kejsarsnitt, tyckte också dom var obehagliga men läkningen tycker jag inte varit sämre än efter mitt snitt där dom sydde... ärren syns knappt, inget av dom.

Under min galloperation så har dom gått in bla precis under naveln och det är det ärret som besvärar mig mest just nu, är hård, blå, svullen och och öm där, dom andra känns inte så mycket. Men det lägger sig väl med tiden...

• Serla

Jag är fortfarande hård där, ett och ett halvt år senare. Skönt att inga av dina ärr syns! Mina syns jättemycket! Du kommer att vara blå och svullen där längst, om det är för dig, så som det var för mig. Men när stygnen är borta, så kommer blåmärkena att försvinna snabbt!

• Lindeng

Hej!
    Opererade mej för gallsten och tog bort gallblåsan 2010.
    Tyckte att jag blev smalare om magen...även om jag inte va "tjock" innan.
    Men nu..3 år efter..har jag svullnat opp som om jag vore gravid.
    Det är jättejobbigt då jag upplever det precis som att va höggravid och inte kunna sitta ordentligt då det s.a.s tar emot oppe i...va säger man..diafragman ..ja i höjd med gallan då?.
    Är ca 1.72 cm lång och har vägt mellan 70-71 kg hur länge som helst..
    Men nu har jag gått opp ca 5 kg på bara ett litet tag !
    Har inte ändrat mina matvanor..rör på mej..fattar ingenting. 
    Och inget hjälper ..går inte ner i vikt övht.
    Kan det ev va något med levern ?
    Känner obehag/illamående när jag känner/trycker på stället där obehaget sitter.
    Någon som känner igen sig ?

Ha det gott ni där ute i sommarvärmen :)

• nemo1
    Lindeng skrev 2013-07-23 12:53:29 följande:
    Hej!
    Opererade mej för gallsten och tog bort gallblåsan 2010.
    Tyckte att jag blev smalare om magen...även om jag inte va "tjock" innan.
    Men nu..3 år efter..har jag svullnat opp som om jag vore gravid.
    Det är jättejobbigt då jag upplever det precis som att va höggravid och inte kunna sitta ordentligt då det s.a.s tar emot oppe i...va säger man..diafragman ..ja i höjd med gallan då?.
    Är ca 1.72 cm lång och har vägt mellan 70-71 kg hur länge som helst..
    Men nu har jag gått opp ca 5 kg på bara ett litet tag !
    Har inte ändrat mina matvanor..rör på mej..fattar ingenting. 
    Och inget hjälper ..går inte ner i vikt övht.
    Kan det ev va något med levern ?
    Känner obehag/illamående när jag känner/trycker på stället där obehaget sitter.
    Någon som känner igen sig ?

Ha det gott ni där ute i sommarvärmen :)

Be om tyroideprover om du oförklarligt har gått upp i vikt, väldigt vanligt med hypotyreos. Om du har ont i mellangärdet så kan du ha en lätt magkatarr. Tror inte det är levern.
  • Bellis

Du har stora lymfådern i mellangärdet som blir påverkad av snitten,djupandas 5 x5 varje dag och gör typ yoga rörelser sätt handryggarna emot varandra i nedre bukhöjd! Andas in i näsan låt magen bli stor dra händer/ armar hela vägen upp ovanför huvudet och ut på vardera sidor ner till höfterna gör detta 5 gånger andas ut genom munnen å då drar du in magen dessa övningar ger jätte bra viktnedgång lycka till..... Eller börja på yoga????

Svar på tråden Galloperation, svullen mage?