Inlägg från: Dalkulla74 |Visa alla inlägg
  • Dalkulla74

Fotokalender- vilka rekommenderas och vilka avråds?

Hej!

I år hade vi tänkt prova på att göra en fotokalender som julklapp till släkten. Eftersom vi inte testat någon leverantör alls tidigare så skulle vi behöva tips på vilka som har bra kvalitet och pris och kanske ännu viktigare vilka vi ska låta bli att beställa ifrån.

Jättetacksam för hjälpen från er

• Svar på tråden Fotokalender- vilka rekommenderas och vilka avråds?
  • Dalkulla74

Petra123: Tack för ditt svar   Det jag vill undvika är företag som slarvar bort ens order typ, eller trycker bedrövligt så färgerna inte alls blir som man tänkt.

• Dalkulla74

älsklingsbarn: Tack för ditt tips Ja vi vill ju gärna att bilderna blir så bra som möjligt men samtidigt så vet jag ju att både mamma och mormor vill skriva saker i kalendern så vi "måste" nog ha vanligt matt papper.

• Dalkulla74

Prospero: Tack för ditt tips Ska kika in där!

• Dalkulla74

Jag är nyfiken på photobox.se/butik, någon som handlat därifrån? Gillade utformningen på själva kalendariet där.

• Dalkulla74

Vist: Tack för tipset om önskefoto Du behöver inte ta något med för att visa, du är för go . Tycker du att de ser bra ut så är det säkert det med!

Upptäckte nyss att www.icafoto.se/butik/kalendrar-almanackor   är samma sak som photobox, intressant ska checka om priserna är det samma eller om man kanske får rabatt med icakort

• Dalkulla74

planeraren: Tack för din åsikt, då står det 1-1 till er som beställt därifrån. Jättebra att jag får höra lite dålig kritik med

Jag har inte bestämt mig ännu men eftersom jag har en del i släkten som använder sin kalender genom att skriva upp en del där så går en del leverantörer bort pga att de har fula rutor med dagarna i. Vill inte ha en massa lullull och färg och konstiga typsnitt utan ett rent och enkelt utseende så man tittar på bilden före 31st feta siffror med konstig bakgrund eller att de slagit knut på sig sjläva för att göra en udda utformning på kalendariet. Less i more säger jag bara !

• Dalkulla74

*svordom* hade precis besvarat er alla "nya" och så klantade jag mig och klickade bort mitt inlägg

Tack för alla nyinkomna svar åd jag satt och kikade på "The event" !

1-2 till negativa på Önskefoto noterat

Extrafilm använde jag mig alltid av på den tiden jag hade film i kameran, ska kika in där nu få se hur deras kalendrar ser ut

Fuji har vi framkallat digitala bilder hos men var tyvärr besvikna på att de redigerade färgerna på bilderna så de såg sämre ut än original, platta pudrade hudtoner . Men ska kika hur deras kalendrar ser ut

Trycksakstorget låter som om de har samma valmöjligheter som photobox och ICA, ska kika in där!

Crimson är våran favorit utan konkurrens när det gäller kvalitet, vi framkallar alla våra digitalbilder där. Dock så gillade jag inte riktigt deras utformning av kalendern, tyvärr.

Jag håller helt med om att kvalitet uppfattas olika beroende på vem man frågar! Både jag och sambon jobbar med bild och tryck så ni kan bara gissa hur kinkiga vi normalt brukar vara på bildåtergivning

Men i detta fall så är toleransen högre. Kalendern behöver inte vara den finast producerade på marknaden. Självfallet vill vi ha fina bilder men det räcker att de är bra, att alla hudtoner ser friska ut och inte går åt tex grönt, eller att det är något fel eller trycktekniskt galet och framför allt att de som ska få den tycker att den är fin och användbar.

Skriv gärna fler synpunkter och erfarenheter! Det är toppen att få höra mer om samma leverantörer och på så sätt göra sig en uppfattning om hur nöjd eller missnöjd ni totalt varit .

• Dalkulla74

Norr: Tack för din info om Vistaprint. Jag håller med dig, jag vill ha svenska högtider och röda dagar med!

1-3 icke till Önskefotos fördel...

namn: Kul, då har vi 2st som är jättenöjda med Extrafilm.

Jag har tänkt lägga in en radda med alla länkar till kalenderföretag som jag har samlat på mig och ev skriva dit ord. pris mm så man överskådligt kan se och jämföra. Men tiden och orken har trytit de senaste dagarna. Men jag återkommer

• Dalkulla74

3-3 för Önskefoto nu

Korthuset minns jag inte om jag kikat på, ska knata in där senare och titta!

Flera Fritzellare som är nöjda med

Oj det var ju väldigt bra erbjudande av Vistaprint, 5 till priset av 1

Lasertryck har jag inte hört talas om, ska googla på dom!

Tack för alla som skriver in och berättar sina erfarenheter eller undrar lika som jag !

Svar på tråden Fotokalender- vilka rekommenderas och vilka avråds?