Inlägg från: Dalkulla74 |Visa alla inlägg
  • Dalkulla74

Fotokalender- vilka rekommenderas och vilka avråds?

Önskefoto får allt bättre rykte här numera 5-3

Vistaprint krångliga ok, är det fler som tycker lika kanske? Att det inte finns röda dagar och annat svenskt är dock huvudorsaken till att de inte lockar mig trots otroliga erbjudandet med 5 för 1.

Vad jag förstår när jag surfar runt så liggar de flesta väldigt lika i pris. Dock inte vid första anblicken. Viktigt att notera ifall det är inklusive eller exklusive moms, kolla hur stor frakten är, ifall de har startavgift, expedieringsavgift och ifall priset sjunker ju fler man beställer. Sen bör man också jämföra storleken, en del har stående A4 utan vik på mitten medans andra kanske enbart kör A3, dvs 2st A4or liggande med spiral i mitten. Ytterligare en sak som man ska notera är ifall de tar extra för att man skriver dit egen text eller lägger in bilder i kalendern, extra lullull som silver på omslaget eller extra plastskiva framför omslaget mm.

Jag var in på trycksakstorget.se och tittade runt idag. Vid första anblicken gillade jag det inte, kändes oproffsigt med lågupplösta bilder på hemsidan och den första kalenderdesignen som visades var hemsk i min smak. Dock hade man ganska många valmöjligheter visade det sig så man kunde välja annat typsnitt, få bort färgtoningar mm så man kom närmare det jag önskade mig . Nu minns jag inte priset men har för mig att det var närmare 300kr för en (1) kalender och det känns i saftigaste laget. Men kanske det var rimligare fraktkostnader mm, jag skummade som hastigast bara.

Korthuset.se har 99kr/kalendern nu, dock tror jag det var startavgifter, expavgifter+frakt om jag inte minns fel så totalen blir ung som de flesta. Minns deras sida och kalendrar som helt ok

Jag önskade att jag hade tiden och orken idag för då hade jag lagt in en lista med alla leverantörer jag kikat på, vilka priserna är mm. Knäppa jag gillar att lista saker och få allting överskådligt . Men idag blir det faktiskt lite avkoppling med tv-tittade och sen i morgon så ska jag ha gjort mitt val av fotokalenderlevererantör och skickat in senast i helgen är tanken.

Fortsätt gärna skicka in några rader om era erfarenheter ! Tack så mycket ni som skrivit, jag tror ni inte bara "hjälper" mig utan många andra här på FL som funderar på vilken leverantör de ska välja.
  • Dalkulla74

Ytterligare en extraavgift som kan dyka upp när man ska betala är faktureringsavgift. Man kan alltså inte betala med kort utan måste faktureras av företaget. Kostar kanske 30-40kr extra. Många avgifter är det på en del ställen!

• Dalkulla74

Nu har jag kollat närmare på Phobox.se som ju legat bäst till hos mig. Tyvärr så har de inga röda dagar  de heller upptäckte jag nu . MEN man kan greja till det själv genom att ta Photodays för 20kr. då kan man redigera hela kalenderna med typsnitt, grad, fet kursiv osv samt även färg på texten. Ett hästjobb helt klart men så kan man få slutresultatet som man vill .

De har förresten köp 2st betala för 1 just nu och fram till den 1dec.

Hmm ska jag ändra 365 rutor i kalendern tro.. ?

Ordinarie pris: 1 enkel vägghängd A4 kostar 149kr  +20kr(photodays) + 98kr frakt (1-5st). Betalning med kort

• Dalkulla74

Norr: Hmm ja just nu lutar det åt att jag gör det, men ska fundera tills i morgon eller lördag. Vad jag kan förstå så kan man spara och pausa och fortsätta lite när man vill och inte behöva sitta och göra allt klart på en gång för det känns lite smått omöjligt med 2 barn .

Jag har mailat kundservice på Photobox med för checka hur de räknar "köp 2 betala för 1". Vad tror ni, om man köper 5st får man betala för 3 och få 2 gratis då? I så fall beställer man ju 6st och betalar för 3 och får 3, dock blir frakten 50kr extra över 5st. Eller kan det vara så illa att de bara räknar det på 2st och det utöver så får man betala fullpris på?

Nu blir det sängen nästa!

• Dalkulla74

Va roligt att höra ifrån två som provat Photobox !

Längtansfull: Jo jag är också lite knasig och gillar sånt där pill men det är ju en del mer saker man ska hinna så här innan jul . Jag hade tänkt gå in på samtliga dagar, mormor ser dåligt så siffrorna ska ökas på i storlek och fetas till förutom att röda dagar ska bli röda. Sen tänkte jag med skriva in när vi närmaste fyller år, ev lägga in bild el iaf bakgrundsfärg/bild på rutorna så de ser tydligt när något händer

Jag tittade på Extrafilm igår men kommer inte välja dem för jag gillade inte designen på sidorna.

Ett fotokalenderföretag som avråds på flera ställen på nätet är clickit.se. Usel kvalitet, dåligt bemötande mm.

• Dalkulla74

Åh va bra med flera erfaranheter !

Som jag skrev för någon dag sedan så är ICA foto identiskt med Photobox, dvs sammarbete dem emellan.

Fujidirekt har med kampanj nu såg jag, 99kr/st för A4 och de har även möjligheten att man skriver dit personliga texter i kalendern (har inte kollat om de tar extra för det). Ni som använt er av Fuji, är det fotopapper (dvs blankt) eller går de bra att skriva i? Vet att min släkt vill kunna anteckna i dem.

Nu slutar jag räkna på Önskefoto, men kul att de flesta verkar så nöjda att de inte byter

De som använt sig av Fritzells är enbart nöjda vad jag notera med

Någon som använt sig av Photomic?

• Dalkulla74
    Fotokalender.se  finns det något som heter med. De tar 199kr/st och vill iaf ge skenet av att de är proffs på området och kanske bättre än mängden. Ren design med flera alternativ på kalendariet som tilltalar mig.

Någon som har erfarenhet av dem?
  • Dalkulla74

MarLe71: Ja precis, jag kände igen dem med på namnet just ifrån att de tog våra skolkort på den tiden det begav sig . Bra att veta att du inte är så förtjust i dem nu!

• Dalkulla74

TAck Gladskit, ni som listat ut hur man ändrar text samt hur man betalar verkar nöjda med Vistaprint

Jag fortsätter lägga in länkar till kalendermakare som ni inte skrivit om få se om det är någon som känner igen nån av de jag skriver om och har erfarenheter av dem.

Lofoto.se  där kostar 5 eller fler 150kr/st och gratis frakt.

Ifolor.se

Svar på tråden Fotokalender- vilka rekommenderas och vilka avråds?