• april79

Ovanlig kromosomavvikelse

Hej!

Undrar om jag får hoppa in här?

Fick nyss reda på att vår son har en avsaknad av ett område i kromosom 16. Det här förklarar enligt läkaren hans autism och fysiska problem med motoriken, bl.a. låg muskeltonus (svag muskulatur) i ben och ansikte, dålig balans och koordination mm.

Vi ska få träffa en genetiker inom området lite längre fram men just nu känns det väldigt jobbigt att inte veta mer om vad detta innebär. Eftersom det är så pass ovanligt och kromosomavvikelsen dessutom inte har något namn kan jag tänka mig att det är jättesvårt att hitta andra i samma situation. 

• april79
    Mrs West skrev 2011-12-01 22:02:53 följande:
    Hej april79, du är välkommen! Alla här har väldigt olika men ändå lika problem. Hur gammal är din son? Var autism hans första diagnos? Min son har oxå autistiska drag och vi jobbar lite med ibt, gör ni oxå det?
    Hej och tack! :)

A är 4 år och han kom från början till hab för att utredas för sina motorikproblem, vilket är låg muskeltonus i ben och ansikte (runt munnen), dålig balans/koordination, trillar lätt och kan inte hoppa t ex. Har specialanpassad trehjuling att cykla på från hab. Under utredningen av motoriken misstänkes autism och detta utreddes nu i höst. Autismdiagnosen fick vi för några veckor sedan. Han har troligtvis också ADHD men de vill avvakta med definitiv diagnos, eftersom detta också kan inrymmas i autismen när han är såpass liten.

Kroppen har varit en "gåta" som de sagt i över ett år men så fick de förra veckan svar på gen-testet och då visade det kromosomavvikelse. Detta förklarar enligt läkaren både autismen och motoriken. Han har en avsaknad på kromsom 16. Precis som för er andra här enligt vad jag har förstått är det inte många andra som verkar ha samma typ av avvikelse, men utav de barn de har "hittat" i världen verkar det finnas ett samband som stämmer in på A. 

Nej vi jobbar inte med IBT men vi inväntar mer hjälp från hab angående detta. A har dock högfungerade autism som det verkar och har ett normalt ordförråd men talar lite otydligt. Så det är framför allt samspel han behöver hjälp med och sen har vi det jobbigast med att han är såpass överaktiv och impulsiv.

Vad har din son för symtom förutom de autistiska dragen (om han har några andra symtom) och vilken kromosomförändring har han?

• april79
    Miss79 skrev 2011-12-02 13:13:01 följande:
    april79: VÄLKOMMEN! Berätta gärna mer om din son.
    Tack så mycket! 

Har precis berättat lite mer om A i inlägget precis här ovan :)

Ska försöka läsa ifatt bakåt i tråden så snart jag får möjlighet! Är väldigt intresserad av hur det ser ut för andra med kromosomavvikelser och om det finns liknande symtom, även om barnen har olika avvikelser. 

• april79
    YourSoFine86 skrev 2011-12-14 15:27:37 följande:
    Hej! Har läst lite i tråden innan, men aldrig skrivit någonting. Vår lille O är född i aug i år och läkarna tror att han har någon form av muskelsjukdom. trots omfattande utredning så finns det ingen diagnos och prover och undersökningar har hittills inte gett någonting. Var på drottning silvias igår för att gå svar på en muskelbiopsi, men inget. Fick då höra att chansen att få en diagnos är 30-50% vilket jag tyckte var väldigt lågt.
    Då vi tänkt oss ett barn till kom detta som ett slag i magen. Hur har ni med sjuka barn med eller utan diagnos tänkt kring syskon?
    Hej! Kanske inte riktigt är svar på din fråga, men vill bara svara och säga att vår son från början kom till hab pga. motorikproblem, dålig balans, låg muskeltonus i ben och ansikte mm. De har utrett för metabola sjukdomar (mitokondriella), röntgat hjärnan med tanke på ev. cp-skada el likn, och det har även varit tal om muskelsjukdomar. Han har även nyligen fått diagnosen autism och har en mild variant av epilepsi. Men så tog de nu som "sista" prov ett kromosomtest (tror det är det som kallas micro array) och där visade det sig att han hade kromosomavvikelse på kromosom 16. Detta förklarar symtomen enligt läkaren och vi har på ett sätt nu fått "svaret", även om diagnosen inte har något "eget" namn. Vi hade också räknat med att aldrig få veta vad felet var så vi blev väldigt förvånade. Har ni tagit kromosomprov på din son? Tänker bara att jag hade varit glad om de börjat med detta test istället för att ta en massa andra tester först, är ju så synd om dem... =( Hoppas ni får "svar" på vad det hela beror på!

• april79

Hej på er! Är inte så aktiv här men läser då och då och tycker det är skönt att se att man inte är ensam i allt som händer =) 

En liten fråga bara, vi bor i Varberg i Halland. Finns det fler i närheten tro?

Sen såg jag att du Loppan 71 verkar ha ett barn med samma kromosomavvikelse som A, 16p11.2 microdeletion? Vore intressant att höra vilka symtom ert barn har och om vi har liknande erfarenheter!

Ni får gärna skriva in mig i trådstarten om ni vill. A:s kromosomavvikelse är som sagt 16p11.2 microdeletion. (FIck diagnosen i december. Han har utöver detta diagnoserna autism, epilepsi och motorisk utvecklingsförsening samt en del andra symtom)

• april79

Hej! Undrar om ni har hittat andra föräldrar vars barn har precis samma kromosomavvikelse som ert barn har? Några av er har ju säkert gjort det här i tråden men jag upplever att det varit svårt att hitta andra familjer med samma avvikelse som A har. Det beräknas vara 1 av 5000 barn som har samma.

Jag började därför leta på nätet efter grupper och föreningar och har hitta några i England och USA och har nu kontakt med familjer därigenom samt i grupper på Facebook. Det gäller i vårt fall 16p11.2 microdeletion-syndromet. Verkar även som att vi kan få kontakt med andra svenska familjer genom föreningen Unique i England bl.a. och föreningen Simons VIP i USA. Simons VIP bedriver forskning inom vissa ovanliga kromosomavvikelser och man kan ansöka att delta i forskningsprojekten. I grupperna på bl.a. facebook har det varit intressant att ta del av andra föräldrars erfarenheter just när det gäller samma syndrom. (Även om det ju också verkar vara ganska varierande symtom från individ till individ vad jag har förstått).

Kanske har ni redan koll på detta redan! Ville annars bara tipsa. Sverige är ju inte särskilt stort och chansen att hitta andra barn med samma ovanliga kromosomavvikelse känns inte särskilt stor. 

• april79
    mclo skrev 2012-03-08 15:29:14 följande:
    Jag flyttar till Varberg i slutet av april.
    Men vad konstigt, har helt missat ditt svar! Vad skoj =) Hur kommer det sig att ni flyttar till Varberg? Får man fråga vilken kromosomavvikelse din son/dotter har? 
  • april79
    StaffenAssar skrev 2012-03-14 18:26:52 följande:
    Det finns vad vi (och genetikern på karolinska) vet bara ett barn till i världen med samma diagnos som O och honom har vi inte kontakt med. Men jag har hittat Carolinasfam här vars N har en överlappande deletion och alltså saknar O vissa delar som N saknar, men alla är inte samma. Sedan har jag kontakt med en mamma i Österrike som har en son som också har en överlappande deletion. Och så är jag med i unique där även den österrikiska mamman är med, men där finns annars ingen med en deletion som överlappar mer än en liten del. Sedan finns det en Yahoo-grupp för barn med knas på kromosom 8, men där är det heller ingen med samma. Och en grupp på Fb för föräldrar till barn med 8p-deletioner, men där är jag enda svensk (iofs av typ 20 medlemmar) och de flesta där har deletion 8p 23, och just den delen saknar ju inte O. Men jag tycker det ger mycket ändå! Simons VIP kände jag inte till, så där ska vi genast gå med
    Annars känner jag att jag lite har gett upp att hitta någon med samma. Jag känner ju äldre O blir och ju längre jag varit en 'kromosomknasmamma' att det viktigaste är att ha kontakt med andra föräldrar i samma situation eftersom jag upplever att så många av problemen är likartade även om de beror på helt andra kromosomer

Vilket tex denna tråd är super för!

Kram
    Ojdå, jag förstår att det då inte kan vara enkelt att hitta andra som har samma avvikelse... men som du säger, skönt att möta andra som har likartade erfarenheter trots skilda typer av kromosomförändringar. Verkar ju faktiskt finnas en del likheter som du säger just när det gäller de här mindre avvikelserna. Såg att en amerikansk forskningsgrupp kallade alla typer av "små" kromosomdeletions/duplications som hittats via microarray för CNVs (Copy Number Variants), alltså att de lagt in dessa i ett samlingsnamn. 
  • april79
    Mrs West skrev 2012-03-18 22:37:26 följande:
    April79, vi bor i Halmstad. Vi har inte hittat nån med samma avvikelse som H. Enligt genetikern är han den enda i världen med denna kombination. Jag sitter och ansöker om vb nu. Är uppe i 17 sidor och ff inte klar!
    Då bor vi ju ganska nära varandra =)) Och jag som tyckte att vi hade en ovanlig avvikelse här, 1 på 5000, men det känns ju inte så ovanligt jämfört med den enda i världen! Förstår att det måste vara ännu mer ovanligt såklart när det gäller en kombination också. Hur yttrar sig symtomen för er son? 

Det där med vårdbidrag är inte alltför kul att söka om... har egen erfarenhet. Sökte för A i maj, fick beviljat i september och det var verkligen en hel massa info som skulle samlas ihop. Hoppas det går bra! 
  • april79
    DN mamma skrev 2012-03-20 07:44:45 följande:
    Hej!

Känner att jag vill ge mig till känna här! Har en dotter på 10 år som har 16p11.2 microdeletion.

Hinner inte dra igenom alla trådar nu men såg att det var fler med samma ovanliga "kromosomknas".

Fråga gärna om någon undrar något!
    Ska läsa trådarna bättre en annan dag när jag har bättre tid!         
    Hej och välkommen! Är själv ny här och våra barn ju då precis samma avvikelse, kul att få kontakt Jag har en massa tips till dig på grupper på nätet med föräldrar i England, USA och Australien samt lite rapporter. Har inte lyckats få kontakt med någon annan svensk med 16p deletion ännu, även om jag sett att det finns en till här i tråden. Så då är vi tre här men det är allt jag hittat som sagt. Har även försökt starta upp en facebook-grupp nyligen med förhoppning om att fler ska hitta dit:

www.facebook.com/groups/16p11.2Sverige/

(Än så länge är det dock bara jag och min sambo som är medlemmar ;)

Vore intressant att få höra om era erfarenheter. Vi hörs vidare här i tråden :) 

• april79
    Miss79: Instämmer! Och som jag läst om innan är det ju tydligen rätt så vanligt att även forskarna "buntar" ihop alla ovanliga kromosomavvikelser i en och samma grupp för att det finns en del liknande problematik. Viktigt och roligt att få kontakt med andra i samma situation :)
  • april79
    Miss79 skrev 2012-03-20 11:28:02 följande:
    Glömde fråga: VILKA är det som vill bli inlagda i trådstarten? Skriv så lägger jag in!

Sen en helt annan fråga: Visst är det någon eller några som är eller pluggar till Socionom här inne. Du/Ni som jobbar som det, hur är det, vad anser du vara för och nackdelar? Du/Ni som pluggar hur går det med barn, hur är utbildningen?

Har börjat tänka i de banorna och är sugen på att omskola mig trots en allt för lång utbildning bakom mig. Känner att jag vill jobba med något meningsfullt där man kan hjälpa människor här och nu inte som i mitt fall jobba med något som hjälper människan om 20 år. Skulle vara kul att höra från er som vet, hur ni känner kring yrket!
    Lägg gärna in mig i trådstarten! 
    Vår son A är 4,5 år och har 16p11.2 microdeletion  
  • april79

Sannaana: inte duplicering men deletion på korta armen på 16:e kromosomen! (en del saknas) Finns flera likheter mellan dessa. Har du nyss fått veta? Har tips till dig om var du kan hitta en massa bra information! Kan försöka återkomma lite senare med olika länkar till sidor på internet mm.

• april79

Miss79: Du får gärna skriva med oss i listan ovan! A är född -07 (sep), har 16p11.2 microdeletionsyndrom. En del av kromosom 16 saknas.

• april79

Hej pagenjenny! Vår son har 16p11.2 deletion, dvs saknar en del av den 16e kromosomen. Tror det finns några i de 16p11.2 grupper på Facebook jag är med i vars barn också har avvikelse på 16p13, leta gärna på FB efter grupper som heter 16p11.2! Om du inte hittar grupper med 16p13 menar jag.

• april79

Sök även på 16p11.3! Såg att det fanns grupper på FB. Tror mycket är gemensamt bara man befinner sig på "samma" kromosom

Svar på tråden Ovanlig kromosomavvikelse