Inlägg från: Anonym (Hanna) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Hanna)

Överlevnadstid för spridd prostatacancer?

Du skriver i inlägg nr 10 att varken du eller din mamma blivit erbjudna samtal med kurator. Sjukhusets kuratorer är i första hand till för (inneliggande) patienter. Men... det finns alltid ett men Leta upp numret till kuratorn, ring och fråga om han/hon kan tänka sig ett samtal med dig och/eller din mamma. Om det inte går, så kanske kuratorn har förslag på var ni kan vända er.

Jag antar att ni redan kommit i kontakt med brukarorganisationen Prostatabröderna? Här är deras hemsida: http://www.prostatabroderna.a.se/

• Anonym (Hanna)
    Anonym (Ledsen) skrev 2010-11-26 13:05:27 följande:
    Jag förstår att det inte är på alla avdelningar man erbjuder hjälp för anhöriga men det borde vara så och särskilt inom cancervården. Jag vet av erfarenhet att vänner/vänners familjer blivit erbjudna hjälp eller i alla fall fått ett telefonnummer att ringa utifall man vill prata med någon när deras familj drabbats av kris. Ibland tror jag att det är värre för dem runtomkring den döende än för den döende själv. Detta på grund av att det är vi som kommer bli lämnade ensamma framöver och för att de ska orka stötta den döende borde även anhöriga bli erbjudna hjälp. Som sagt det är nog  få orkar söka hjälp själva man anser nog inte att det är "vi anhöriga" som är mest behov av hjälp och trycker då undan våra egna behov. 

Jag vet inte om jag kollat på den hemsidan ska göra det, tack!  
    Jo, anhöriga är tyvärr "bortglömda" i delar av akutsjukvården. Man måste vara jävligt frisk för att orka vara anhörig!

Det finns anhörigföreningar inom det mesta, finns det inom prostatcancer (eller kanske cancer, mer allmänt)? Där kan du få hjälp och styrka av andra anhöriga. Googla och se om det finns någonting.
Svar på tråden Överlevnadstid för spridd prostatacancer?