Anonym (Ledsen) skrev 2010-11-26 11:04:16 följande:
Tack för era svar! jag vill vet men ändå inte eller ni vet ju hur det är...
Självklart vet jag att det ser olika ut för alla men det känns bra att få svar av den som varit i samma situation.
Pappa har mycket ont och får nu som sagt cellgift för att se om PSA kan sjunka lite igen. Har dock inga stora förväntningar på det när jag ser hur otroligt fort allt går och det där med 2-4 år som läkaren sa från början verkar ju mer eller mindre stämma (eller vara rimligt).
Om någon läser det här och kan svara på detta också skulle det vara bra:
Pappa verkar så lättirriterad,stressad och har svårt att planera saker på nå vis (kan ju ha med ångest och rädsla att göra också) men han verkar även ha fått problem med balansen också... Han tycker inte detta själv men jag ser det och han har även börjat ramla. Kan metastaserna ha satts sig i hjärnan också eller vad kan ha hänt?
Sällan metastaser sätter sig i hjärnan. Däremot kan det vara att han har ont i rygg och höfter som gör att balansen blir dåligt.
Troligtvis får han också en hormonbehandling som kan leda till humör och personlighetsförändringar. Att han blir lättiriterad och stressad är normal, han ska dö snart, har ont mm. Kan göra vem som helst konstig.
Ett råd - häng inte upp er så mycket på hur lång det är kvar. Det händer när det händer. Försök istället njuta av livet på det sätt som det går. Även om man är sjuk går det att uppleva små och stora glädjeämen. Hjälp er far med det.
Se också till att ni själva mår hyfsat. Gör roliga saker och låt inte sjukdomen döda allt kul.