• PerG

Toalett med insyn?

De flesta boenden jag bott i har som jag kan minnas alltid haft toaletterna placerade så att även om man skulle ha dörren på vid gavel så skulle man ändå inte kunna se in på toaletten utifrån (detta är ju något som "bekymrar" när man har småbarn och man inte längre kan utföra sina toalettbesök helt privat längre).

Är detta något som arkitekter tänker på tro? Hur ser det ut hos er? Kan man se in utifrån genom ett fönster och se er sitta på toaletten om dörren skulle stå på vid gavel?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Toalett med insyn?
  • Hannah74

Hos oss kan man det. Men det är första stället jag minns jag bott på som har det så.

• chrissepisse

Ja, full insyn, första parkett. Huset går i vinkel och om grannarna står vid balkongräcket så ser de rakt in i vårt badrum med toastolen mitt i blickfånget. Totalt galet, enligt mig, och livsfarligt med små barn som gärna besöker en på toaletten.

• vouffen

Jag svarade nej, översta alterntaviet, men det gäller för 2 av våra 3 toaletter, en av toaletterna ser man rakt in i ifall toadörren + en till dörr står öppna...

• pluvdo

Haha jag trodde det skulle handla om insyn för folk i rummet. Syrran bodde på ett hotell i Nederländerna tillsammans med en kompis/före detta pojkvän där de inte hade ordentliga väggar in till badrummet, utan såntdär dimmigt glas bara. Hon vågade inte gå på toa där under de tre dagar de bodde på det hotellet. Fattar inte vad de arkitekterna tänkte över huvud taget.

• Tecken

Japp, full insyn. Inget som bekymrat mig, jag är bra på att stänga dörren om mig.

• PerG
    chrissepisse skrev 2010-11-22 20:05:56 följande:
    Ja, full insyn, första parkett. Huset går i vinkel och om grannarna står vid balkongräcket så ser de rakt in i vårt badrum med toastolen mitt i blickfånget. Totalt galet, enligt mig, och livsfarligt med små barn som gärna besöker en på toaletten.
    Det var precis det jag funderade på... Ofta är man ju mer eller mindre tvungen att ha dörren öppen när man är ensam hemma med barnen.

Undrar om de pratar om sånt i arkitektutbildningen?... Eller ja, troligen inte då.. ;)
  • Tant Green

Inte där jag bor nu (nybyggt hus). Men där jag bodde innan (40-talshus) såg man åtminstone benen på den som satt på toaletten om man öppnade ytterdörren, och där jag bodde innan dess (20-talshus) såg man åtminstone badkaret, och kanske en skymt av toaletten, från ytterdörren.

• Tant Green
    pluvdo skrev 2010-11-22 20:06:19 följande:
    Haha jag trodde det skulle handla om insyn för folk i rummet. Syrran bodde på ett hotell i Nederländerna tillsammans med en kompis/före detta pojkvän där de inte hade ordentliga väggar in till badrummet, utan såntdär dimmigt glas bara. Hon vågade inte gå på toa där under de tre dagar de bodde på det hotellet. Fattar inte vad de arkitekterna tänkte över huvud taget.
    Ah, Hotel Eden kanske? Eller så är det vanligt på hotell i Nederländerna... När vi bodde där var jag tacksam att jag varit gift med min man i 5 år så vi klarade av att gå på toaletten trots bristen på riktig dörr
  • neele

Hemma hos oss kan tack och lov ingen bara kliva in genom ytterdörren eftersom det inte finns något handtag på utsidan Men om det funnits det skulle man se lite. Toan sitter vid samma vägg som dörren. Intressant fråga faktiskt

• tjej87

Hahaha, jag får fråga min bror om jag kommer ihåg det när jag träffar honom för han pluggar till arkitekt :P

Jag har aldrig bott så att grannarna har insyn till toaletten iaf.

Svar på tråden Toalett med insyn?