• PerG

Toalett med insyn?

De flesta boenden jag bott i har som jag kan minnas alltid haft toaletterna placerade så att även om man skulle ha dörren på vid gavel så skulle man ändå inte kunna se in på toaletten utifrån (detta är ju något som "bekymrar" när man har småbarn och man inte längre kan utföra sina toalettbesök helt privat längre).

Är detta något som arkitekter tänker på tro? Hur ser det ut hos er? Kan man se in utifrån genom ett fönster och se er sitta på toaletten om dörren skulle stå på vid gavel?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Toalett med insyn?
  • Boothwalker

Jag tänkte faktiskt på det för inte så länge sen. I mitt badrum sitter toaletten närmast badkaret och inte där handfatet sitter i flera andra lägenheter i huset. Vet inte om det har med insynen att göra men hade de bytt plats hade man haft rak insyn om jag har både toalettdörr och sovrumsdörr öppen. (Och om man inte som jag avskyr insyn och har täckt för alla fönster som vätter åt det hållet. =)

Det är rätt så enkelt att balansera när man håller i nån. Annars är det svårare... - Mowgli 5 år
  • frökenelisabeth

Jag bodde på ett hostel i Kina där det bara fanns ett draperi mellan toan och sovrummet. Lite udda... Det gick, men jag hade ju inte velat ha det så hemma precis...

• Boothwalker

I mina pärons hus kan man nog i en viss vinkel se in i badrummet på övervåningen...
    Balkongdörr med glas och om man har öppen dörr till badrummet. På nedervåningen kan man se in i båda badrummen om man står precis utanför ett fönster. På ena ser man dock bara benen...

Det är rätt så enkelt att balansera när man håller i nån. Annars är det svårare... - Mowgli 5 år
  • Bling1975

Nja. Nu ligger det inga hus i den riktningen och det är på andra våningen så man ser inte in från trädgården eller vägen då det är några meter in i huset. Men om både toadörren och sovrumsdörren står öppna så kan man om man står på en stege vid fönstret se benen på den som sitter på toa och givetvis mer när man reser sig upp.

Jag och en kollega bokade ett hotell i New York men fick sedan höra att de endast hade en klarglasvägg mellan badrum/toalett och sovrum. Nog för att vi känner varandra men lite privacy vill man ändå ha så vi bokade om.

Stitch längtar efter Lilo
  • Miss Skellington

På toan i markplan är det full insyn från grannens fönster eller om någon, mot all förmodan, skulle gå förbi utanför. Jag brukar dock ställa något (en väska eller barnvagn) bakom dörren så den inte går att öppna på vid gavel. Då behöver man inte oroa sig för insyn. På toan på andra våningen kan man sitta med dörren på vid gavel utan risk för publik.

• annca

Eftersom vi ritzt huset mer eller mindr sälva så har vi bara oss själva att skylla, men på stora toaletten, badrummet på övervåningen, ser man in från grannens badrum om dotterns dörr också är öppen.
    På nedervåningen ja, och den jäkla dörren blåser även upp om man så baar har enliten glipa om nåhon öppnar ytterdörren. Vet inte hur det kunnat bli så. :/

~*~ Ursäkta mig men hey! Man har väl rätt att ändra sig...? (W.Crafoord)~*~
  • Kaxelsson

Bor i villa med 2 badrum, ett uppe och ett nere.
    Den övre  toan vetter ju ut mot allrummet som har 3 fönster men jag är ändå tveksam om ifall man kan se in där utifrån. Badrummet på bv är det större chans att se in på, speciellt nu när vintern är här och vår kära häck är bladlös ;)
    Har slagit ut väggen mellan matrum och kök så har jag badrumsdörren öppen och nån är ex i trädgården så kan dom nog se in via matsalsdelens fönster ;)
    Självförvållat dock :P

☆° ★ Axel ★ °☆ - En lycka för stor att förklara . »-(¯`v´¯)--> ★ °☆
  • jonna08

Hoppas det inte är ytterdörren du menar?Skrattande Så bor jag nu och har gjort en gång förut också, toan mitt för ytterdörren.

Men seriöst så på förra stället så gick det inte att ha toadörren öppen för då såg man allt och lite till. Dessutom med ett till fönster, så även om toadörren var stängd så fanns det andra fönstret där.

Ingen är så blind som genomsnittsmedlemmen på Familjeliv
  • seejtaan

men hur ofta står folk och glor in ens hus/lägenhet? tvivlar på att det sker särskilt ofta. och en kuk/fitta har väl folk sätt förut?

• Mornie Alantie

I min nuvarande lägenhet ligger badrummet rakt innanför ytterdörren. Skulle toadörren och ytterdörren vara öppna ser man från trapphuset rakt till toaletten, 2 meter bort. Inte så illa, för ytterdörren är ju oftast stängd.

Har bekanta som bor i England. I deras lägenhet har badrumsdörren ett stort fönster. Inte frostat glas, utan helt vanligt fönsterglas. Badrummet är stort och lite vinklat så toaletten syns inte om man inte anstränger sig. Badkaret är det dock full insyn till. De har självklart en tjock gardin för från insidan, men jag tycker ändå att det är en underlig design. Å andra sidan ger hela det huset intryck av en full arkitekt

Tala alltid sannolikt. /Tage Danielsson
  • Joico

Nix, det är helt omöjligt att se in på toaletten. Om man har dörren helt öppen så ser man rätt in i en vägg

• jonna08
    seejtaan skrev 2010-11-23 17:59:38 följande:
    men hur ofta står folk och glor in ens hus/lägenhet? tvivlar på att det sker särskilt ofta. och en kuk/fitta har väl folk sätt förut?
    Men varför vill man visa för andra att man tex sätter in eller tar ut en tampong?
    Ingen är så blind som genomsnittsmedlemmen på Familjeliv
  • seejtaan
    jonna08 skrev 2010-11-24 00:04:03 följande:
    Men varför vill man visa för andra att man tex sätter in eller tar ut en tampong?
    då kan man faktiskt låsa om man tycker det är jobbigt?
  • Superbia

Omöjligt, så länge ingen öppnar ytterdörren för då sitter man fullt blottad.

♥ Morten & Vidar 091029 ♥
  • Suzy QX

Nix inte genom toadörren. Fast fönstret sitter ut mot en gärda. Dock ligger huset lite på en höjd så toan ser man ändå aldrig. Om man inte skulle hiva sig upp på räcket vid bron.

Däremot så käns det liiite dumt när man ska dusha. Men jag vill ändå inte täcka för fönstret då det är vackraste utsikten därifrån och jag ofta brukar njuta av den då jag är i badrumet.

Förolämpningar är argument som används av folk som har fel
  • 071001

Har jag misstolkat, jag svarade full insyn och menade då för de som ev vistas i lgh om toadörren är öppen?

Svar på tråden Toalett med insyn?