• frido

Följas åt, Göteborg/Eriksberg, Bf April 2011??

Hej och hå,

Någon som vill följas åt i trakten kring Eriksberg i Göteborg?

Är i vecka 20 och delar gärna erfarenheter och frågor med någon/några.

Första barnet så erfarenheterna är nog färre än frågorna=)!

• Svar på tråden Följas åt, Göteborg/Eriksberg, Bf April 2011??
  • annbe

Hej,
    Bor på Lindholmen med BF 2:a maj. Vi är först ut i kompisskaran med barn och det är första barnet så jag följs gärna åt!

• Lindiz82

Hej =)
    Bor på Eriksberg med BF 6:e maj. Jag följs gärna åt, har ingen direkt i närheten så det kan va skönt att ha några nära. Första barnet här med så man har en del frågor =)

• frido

Hej!
    Vad roligt att det finns en del i samma situation som en själv=)!

Var hos MVC här på Eriksberg för några veckor sedan och hon meddelade att det var en fulltecknad kalender hon stod framför mot våren så det blir nog en del mammamagar som visas när vinterjackorna åker av här i vårat område. 
    Tänkte se om det kanske är någon som har bra förslag på vinterjackor som kan gå runt oss hela vintern?
    Har ni hittat något? 

Och hur mår ni? =) 
    Har själv haft en, vad jag tror är en ganska så, lätt graviditet än så länge så har inga konstigheter att klaga på=). 

Mvh
    Frida

• Session

Hej! Jag vill också hoppa in Glad Är inflyttad och vill gärna lära känna fler blivande mammor i området! Har BF 22 april, första barnet. Var på RUL igår. Vilken känsla! Så häftigt! Har ni varit än?

Ja vi har ju lyckats pricka in månaden med absolut flest födslar som tidningen skriver om år efter år. Så visst lär det ploppa fram många magar när snön försvinner Flört

Jag har nog också haft en väldigt lätt graviditet hittills! Mådde väldigt illa under 6-7 veckor i början men kräktes inte... så jag kunde ändå leva ganska mycket som vanligt. Däremot den där tröttheten!!!! Hemsk! Jag är fortfarande trött men inte som då.

Mvh Diana

• frido

Välkommen!=)
    Var på RUL för några veckor sedan, har planerat datum den 15 April.. Håller helt med, vilken känsla! Man hade inte riktigt fattat det innan man låg där på britsen.
    Ville ni ha reda på könet? Vi fick reda att det till 90% blir en liten tjej. Självklart hade jag varit bombis på att det varit en hans om legat i magen under de första 18 veckorna, så blev att tänka om lite..=) 

hahah, ja vi kommer väl förlösas på led, vänligen ta en nummerlapp!!=)
    Hoppas det inte blir för knökafullt! Men man har ju inte så mycket val, när det är dags så är det dags, ganska så skönt att det är så. Oplanerat och opraktiskt på alla sätt och vis.. =)

Men visst verkar det vara en klockren månad att få tillökning på, man har hela sommaren inför sig, ljuset kommer tillbaka, inte alla vinterkläder, man kan bara gå ut och picknicka, ta en promenad och fånga de första solstrålarna. Måste säga att jag uppskattar verkligen att det blev just April, tror jag läste att det var den optimala månaden att få barn på någonstanns, just pga ljuset.. Ska tydligen vara en hälsokälla för nyblivna föräldrar. =)

Håller med om tröttheten, jobbet går bra, och hittills har det varit ganska så lugnt, men nu börjar jag känna att orken har sviktat. Ska en julshoppingrunda till stockholm över helgen, och vet inte om min mamma och syster riktigt fattat det, så håller på att bunkra med ACO kvinna för att se om lite extra tillskott på vitaminer kan rädda upp orken lite=)!
    Har ni tagit några extra vitaminer? Osäker på hur bra det egentligen är? Någon som har en teori?

Mvh

Frida

• Session

Just ACO Kvinna har jag också tagit hel tiden. Den har tyvärr tagit slut precis så just nu tar jag några brustabletter för kvinnor. Jag tog med pillerburken till barnmorskan på inskrivningen och hon sa att det är bra att äta dom. Alltså, ingen fara alls. Angående din ork förresten... har du kollat ditt järnvärde? Jag fick veta redan vid inskrivningen att jag skulle behöva järntabletter runt v.20, började med dom v.17.

Jag var också beräknad till den 15 april men det ändrades efter RUL. Hoppas ändå att bebisen vill titta ut lite tidigare. Går jag över två veckor kommer den på min födelsedag haha. Vilken present!!!!! Men jag vill helst att bebisen ska få en helt egen dag.

Kul med shopping i Stockholm!!!!! Glad Blir liiite avis faktiskt.

Åh fick ni veta kön på RUL? Vi spanade för fullt och vi kunde inte se något alls. För många har ju den lilla snoppen varit väldigt synlig och det har inte funnits någon tvekan. Så vi börjar undra om det inte är en liten flicka som ligger därinne Glad Såg ni tydligt att det var en flicka?

• annbe

Vad roligt att vi är ett litet gäng.

Apropå jacka: Jag har köpt en jacka på H&M:s mamma avdelning då min gamla inte längre går att stänga. Det är en kappa som definitivt går runt. Dessutom är knapparna bara fejk då det är tryckknappar bakom dem (ser alltså fin ut men är enkel att använda).

Tycker nog att det jobbigaste med graviditeten än så länge har varit först illamåendet (som gick över vid vecka 12 = tur) men mitt humör är riktigt jobbigt. Brukar vara ganska stabil i humöret men nu är det som en berg-och-dalbana....... Min man är dock väldigt förstående och go och det underlättar.

Ska på RUL på tisdag. Gjorde vaginalt UL i vecka 10 så det känns inte så jättespeciellt men de sa att man kunde få med sig en bild denna gången vilket jag så klart längtar efter.

Skrev först in mig på MVC i Kungälv då jag jobbar där och tänkte att det vara bra att ha nära till jobbet då det kommer bli en hel del besök. Men de tipsade om att då kanske vi inte får gå i föräldrargrupp där vi bor så nu har vi bytt till Eriksberg. Är de bra? (fick en barnmorska som varken jag eller min man gillade speciellt mycket i Kungälv) 

Hur tänker ni kring barnvagn och alla andra saker som man framöver behöver införskaffa? Har bara börjat söka lite info om barnvagn och helt ärligt känns det svårare än att köpa bil! En bil vet jag ju tydligt i vilka situationer etc. jag behöver den men barnvagnen..... Just nu går jag ju inte långa skogspromenader t.ex. men det KANSKE jag gör sen. Suck! tur att det fortfarande är gott om tid kvar!

//Anna

• Lindiz82

Va roligt att vi e så många =)

Nu mår jag väldigt bra och det e skönt. Har haft det ganska jobbigt, mått illa och spytt som en gris v7-13. Nu e jag bara lite trött och det kan jag leva me =)

Har dock börjar äta lite vitaminer ( mitt val kvinna) som barnmorskar rekomenderade.

Ska på RUL på tisdag och längtar som bara den. Har iof redan gjort ett UL i samband med KUBtest men tycker det e lika spännande för det. Det e en sån härlig känsla att få se det lilla livet.

Har ni några bra tips på affärer med mammakläder? Än så länge blir jag bara deprimerad när jag kollar den avdelningen, tycker inte att det finns några fina kläder och sen är de både stora och dyra =(

Bra val Anna att välja Eriksberg istället, tänk sen när du inte jobbar längre då e det skönt att slippa åka till Kungälv för MVC besök. Jag tycker det verkar bra på Eriksberg, har dock inte varit där så många gånger men fått en barnmorska som jag gillar.

Vi har också börjat titta på barnvagnar men det är en hel djungel men vi har nog spetsat in oss på en Cresent classic eller en Emmaljunga ( vad den nu hette) =)

/ Linda

• Session
    annbe jag gjorde VUL i v.8 och det är enorm skillnad jämfört med nu!! När vi var i tisdags var det v.19+3. Nu kan man ju se den lill* människan och alla dess fantastiska delar Glad Och när den rör på sig där inne... så häftigt! Går inte att jämföra med VUL. Jag fick med mig bild från VUL också men där är den ju bara en suddig klump typ hehe. Kul att jämföra med bilderna från RUL  Glad

Ja den där barnvagsdjungeln är allt lite jobbig! När vi var och provkörde fastnade vi helt klar för Brio Happy. Sååå skön att köra! Så mjuk och gungig liksom, lätt att vagga bebisen. Inte så stel som t.ex. Emmaljunga kändes. Vi bestämde oss efter mycket om och men för fasta hjul. Svängbara var väldigt smidigt men samtidigt kommer det bli mycket promenader och även om de till stor del är på asfalt rekommenderades fasta hjul. Svängbara sticker lätt iväg även när man bara vill gå rakt fram. Och de gångerna vi är i stan överlever vi det lilla trycket som behövs vid vändning när vi inte har svängbara (återigen, den var så mjuk så behövs inte så mycket för att trycka runt den).Vi valde lufthjul för den absolut bästa komforten för både oss och bebisen. Vi kan leva med risken att få punka någon gång. Som med cykeln, hur ofta får man punka på den egentligen? Vad det gäller liggdel blev det en hårdlift. De sa att en separat liggdel passar bra om bebisen föds på vintern och man måste ha tjock overall, vinteråkpåse osv. Sen är det en smaksak såklart. Känns iaf helt rätt Glad Det tar mellan 6-10 veckor beroende på ställe man köper ifrån. Och är man ute tidigare lägger de in beställningen så man har vagnen hemma några veckor innan bf.

Lindiz82 Vi var också lite inne på Crescent innan men kollade runt på nätet och de verkar ha fått en hel del reklamationer. Men samtidigt vet vi ett par som har den och som är nöjda. Det är så svårt det där...

Håller med om att mammakläder inte är alltför roliga! Borde det inte vara en ganska stor marknad egentligen? Man måste väl kunna få fram snygga mammakläder också? Hittills har jag bara köpt mammaleggings på H&M och Belly belt combo så jag använder fortfarande mina vanliga byxor. Ibland blir det en glipa på magen med mina gamla tröjar men har ett magband från H&M som döljer. Funkar hur bra som helst! Glad Vill inte lägga för mkt pengar på mammakläder, har de ju bara en kort tid. Däremot är jag sjukt sugen på att shoppa en ny, "vanlig" garderob! Men det dröjer ju evigheter innan det är att tänka på Tungan ute
  • lillajag01

Hej! Jag hoppar in här, hoppas det är ok. Väntar första barnet, är i 21+4 idag vilket betyder nedkomst 10 april :)
    Bor inte på Eriksberg, men nära, Slätta Damm. Vi har sett vår lilla bebis tre gånger faktiskt, två tidiga UL och så RUL. Första gången var det bara häftigt att se att det fanns ett litet hjärta där i "klumpen" man såg :)
    Angående mammakläder finns det på Allum. Vero Moda butiken har en "mamalicious" avdelning med lite andra saker än HM, helt ok. Hoppas alla får en trevlig helg och en mysig andra advent :) //

Svar på tråden Följas åt, Göteborg/Eriksberg, Bf April 2011??