Inlägg från: Raskask |Visa alla inlägg
  • Raskask

Suppleant i BR-förening - vad innebär det?

Beror på hur stor förening det är, hur mycket arbete styrelsen utför, hur mycket som är bortlejt (rätt vanligt att lämna bort en hel del till redovisningsföretag osv). En suppleant hoppar annars in när ordinarie ledamöter är borta och deltar i styrelsemöten.

• Raskask
    Mummy skrev 2010-11-23 12:20:08 följande:
    Så man är inte med på varje styrelsemöte?
    Nej, vanligtvis inte. I en del jättestora föreningar brukar visst hela styrelse, inklusive suppleanter bli kallade till mötena. Men det är rätt ovanligt skulle jag tro, och inte obligatoriskt på något vis.
  • Raskask
    Kjell2 skrev 2010-11-23 12:43:59 följande:
    Som suppleant tycker jag man ska försöka delta i alla möten även om man inte har rösträtt. Om någon är frånvarande och man ska ersätta har man ingen chans att fatta vad som är på gång om man inte deltagit förrut.

Sen är det ett utmärkt sätt att lära sig och ha lite inflyttande om huset man bor i. Finns oftast massor av möjligheter att engagera sig i allt från sommarfester, ny lekplats till undehållsplaner och budget.
    Dessutom är det oftast så att har man en gång blivit invald i en brfstyrelse är det nästan omöjligt att ta sig därifrån, så det är ju bra att ha koll på läget. Man börjar lite oskyldigt som suppleant och snart sitter man där som ordförande och folk kommer och knackar på ens dörr alla tider på dygnet med tvättstugeproblem, och igensatta stuprör och gud vet allt .
  • Raskask

Alla som har styrelseuppdrag i en ekonomisk sammanslutning av någon form har ett ekonomiskt ansvar- om de beslut som tagits varit uppåt väggarna fel, helst olagliga. Tömmer kontot, sparkar revisorn och inte bryr sig om att hitta en ny (fast jag vet inte om brf måste ha revisor numera?), låter skatten och avloppsavgiften gå till kronofogden osv. Det ska till rätt rejäla felsteg för att det ska ske. Dessutom finns det ett rätt utdraget förlopp innan en konkurs där man måste missa att göra en hel massa saker för att det personliga ansvaret ska träda in.

Svar på tråden Suppleant i BR-förening - vad innebär det?