• brokig

Moderatortråden

De är inte moderater men däremot förhoppningsvis moderata

Är det här fel tråd att ställa frågor om FL:s regler?

Jag undrar iaf hur det kan komma sig att man kan få ha någon annan levande person än sig själv som avatar?
    Jag kan förstå att man kan ha nonsensbilder eller bilder på fiktiva personer som avatar eftersom det är självklart att dessa bilder inte föreställer en själv.
    Men bara för att man som fotograf äger rättigheten för en bild kan jag väl inte ha den som min avatar? Jag tycker att det känns missisande eftersom man då förknippar de åsikter som skrivs med personen på bilden.

• brokig

Svar på frågan ovan:
    Moderator betyder 'den som dämpar', sakkunnig ordförande eller diskussionsledare vid paneldebatter.

Moderatorer förekommer inte bara på FL utan på de flesta internetforum och i de flesta paneldebatter.

• brokig

Giz: det låter som en bugg.

Finns det ingen sådan rekommendation på FL att man ska vara försiktig med att ta ett nick som liknar eller är detsamma som annan nuvarande/tidigare FL:are?
    Jag tycker det är jobbigt när vissa heter ungefär likadant och diksuterar i samma tråd med helt olika åsikter. Då känner jag mig väldans förvirrad...

• brokig

Är det här fel tråd att ställa frågor om FL:s regler?

Jag undrar iaf hur det kan komma sig att man kan få ha någon annan levande person än sig själv som avatar?
    Jag kan förstå att man kan ha nonsensbilder eller bilder på fiktiva personer som avatar eftersom det är självklart att dessa bilder inte föreställer en själv.
    Men bara för att man som fotograf äger rättigheten för en bild kan jag väl inte ha den som min avatar? Jag tycker att det känns missisande eftersom man då förknippar de åsikter som skrivs med personen på bilden.

• brokig

Så jag skulle alltså kunna fotografer någon, vem som helst, och sen lägga upp den bilden som avtar? Det känns ju som att man bara borde få lägga upp bilder på sig själv, nonsensbilder (typ handväskan jag hade förut) och bilder på fiktiva personer (typ en tecknad figur) och inte bilder på andra personer. Var framför jag denna synpunkt?

• brokig

Men även om lagen är sådan kan man ju som forum ha egna bestämmelser som är strängare än lagen.

En avatar är ju inte som de vanliga bilderna i galleriet utan visar ju "personen bakom åsikterna". Det är ju väldigt missvisande om någon fotar mig när jag är ute och går på stan och sedan lägger upp den som avatar på FL och deltar aktivt i diskussioner. De flesta skulle väl då ta för givet att det var mina åsikter?

Jag tycker att FL borde ha regeln att man inte får ha foton på andra levande personer som avatar utan deras utryckliga tillstånd.

• brokig

Jag trodde inte man fick diskutera enskilda trådar/ärenden öppet utan att det skulle ske via mejl. När nu även moderatorera diskuterar enskilda ärenden i en annan tråd tycker jag att det också måste anses vara ett övertramp på reglerna. Vi är väl alla lika inför "lagen"?

• brokig

"I denna tråd undanber vi oss frågor om specifika ärenden..." säger TS. Och diskussion om ärenden är väl aldrig tillåtna i trådar utan i så fall via e-post.

• brokig

Men det rör ju väen min tidigare fråga om att lägga upp bilder på andra som avatar och det verkar ju redaktionen acceptera.

Svar på tråden Moderatortråden