• brokig

Moderatortråden

Varför är man inte som anonym tvungen att använda ett tillfälligt nick efter "Anonym"?

Jag sitter som ett fån när jag läser i KR eftersom alla inlägg är skrivna av "Anonym" men tycks komma från olika personer. Det är hemskt svårt att veta vilken anonym skrivit det ena eller det andra inlägget, särskilt när de säger helt olika saker och man besvarar någon anonyms inlägg och får skäll från en annan anonym som man trodde var samma. Jättekonstigt!

Är det inte rimligt att det krävs starkare skäl till att svara anonymt än att vara TS anonymt? Jag kan inte förstå alls varför ett "håller med" i KR kräver anonymitet...

• brokig

Jag tycker inte riktigt att KR:s rubriker täcker alla känsliga områden som diskuteras på FL och vissa ämnen passar in under flera rubriker:

Abort
    Depression
    Droger
    Familjerätt
    Förlorat barn
    Kroppsligt
    Missfall
    Misshandel/Våld
    Myndighetskontakt
    Relationsproblem
    Sex & samlevnad
    Styvförälder

Varför kan man vara anonym som styvförälder men inte om man vill diskutera samma sorts problematik som biologisk förälder?
    Någon kanske tycker att man kan diskutera ytterst känsliga problem med de egna barnen under relationer, men även som styvförälder har man ju en relation med sina styvbarn.

Kontakter med andra instanser än myndigheter kan också vara känsliga, eller räknas även sådant som ligger under en myndighet, exempelvis någon slags vård elelr barnomsorg som myndighet enligt FL? Problem med läkare, dagis, psykologer mm är ju direkt olämpligt att diskutera om man samtidigt har bilder på sig själv och sina barn på sitt krypin. Familjerätt är ju definitivt en myndighetskontakt.

Depression används hur fritt som helst. För mig är depression en specifik sjukdom. Antingen bör kategorin döpas om till: psykisk ohälsa, mentalt, nedstämdhet t.ex eller så bör ni ha även en tråd för panikångest, en för generaliserad ångest osv.

Gränsen för missfall och förlorat barn är i många fall hårfin i diskussionstrådarna, vore det helfel att slå samman dessa kategorier till en?

Kroppsligt borde som jag tidigare påpekat vara öppet även för frågor om andra kroppsdelar än underlivet

• brokig

Man kan ju tycka att den som ger sig in i leken får leken tåla, men samtidigt är jag tveksam till att alla människor klarar av att i förväg inse huruvida man tar illa upp av konstruktiv kritik eller ej. Personlighet är ju oftast känsligare än väldigt banala frågor som ändå spårat ur.

Exempel:
    Någon startar en tråd och skriver såhär "Jag har döpt min son till X i andranamn, nu vill jag ärligt veta vad ni tycker om det namnet".

De första 30 svarar att det tycker att X är ett jättefint namn.
    Person 31 däremot skriver "Min gympalärare på lågstadiet hette så och han hade så otäcka ögon, så jag gillar inte namnet X"

Person 32 skriver: "Jag vet inte varför men jag förknippar X med personer som jobbar som arkeologer"

TS som förut bara tackade för alla komplimanger får nu kritik och blir paff och jätteledsen och skriver argt: "Min son har inte alls otäcka ögon och kommer aldrig att bli någon jävla arkeolog. X är faktiskt ett jättefint namn"

Ingen svarar.
    TS puffar förtvivlat "Hallå, nån måste det väl ändå finnas som inte tycker att X är ett fult namn. Jag tar faktiskt väldigt illa upp när ni skriver att X är världens fulaste namn ".

Hur ska den peronen då klara att höra kritik om sin personlighet?

Den krassa sanningen är nog att många tror sig vara världens trevligaste, men när någon inte samtycker rasar allt. Ett slag under bältet, helt oväntat, fast man så gärna ville höra sanningen, men förstås bara om den var stående ovationer..

• brokig

Jag anmälde imorse ett felplacerat inlägg och uppgav min e-postadress, jag har fortfarnde inte fått någon bekräftlese på min anmälan. Jag dubbelkollade adressen och anmälde ytterligare en gång men ändå ingen bekrädtelse. Vad beror det här på, bugg?

• brokig

Nu fick jag plötsligt en bekräftelse på att inlägget flyttats, men ännu ingen bekräftelse på att ärendet tagits emot. Har ni slutat med det?

• brokig

jo, det vet jag, men jag tänkte att det kanske var någon bugg i utskicket av bekräftelserna. Jag anmäler ju inte inlägg så ofta att jag vet om det bara är ett tillfääligt fel eller om ni ändrat systemet eller att det bara kom bort helt enkelt.

• brokig

Jag har ju tidigare ställt frågan om man medvetet får svara fel och eftersom man uppenbarligen får det så kan vi som vill ha lite korrekthet i sakfrågeinlägg sluta drömma

Kanske kan man ta sig en dag när man svarar helt galet på alla sakfrågor som kommer i ens väg. Och hävdar bestämt att man minsann vet vad man pratar om. Alla har ju rätt att ha fel...

• brokig

Men man får väl inte lägga upp bilder som fotografen har upphovsrätten på?

• brokig

hailey: Nej, det säger inte lagen. Fotografen har upphovsrätt på bilderna. Du har ingen rättighet att lägga upp dem eller kräva negativ. Jag tror bestämt att det krävs ett tillstånd för att få ha dem i sitt galleri på FL. Är det inte så?

• brokig

Om du har fått tillstånd av fotografen att lägga upp hans/hennes bilder på nätet så borde det vara grönt. När man lägger upp en bild är den inte längre för enskilt bruk, och då begår man brott mot upphovsrättslagen. Det är därför jag tidigare ifrågasatt att folk har upphovsrättsskyddade bilder som avatarer. Det borde ju ases vara olagligt.

• brokig

Hur anmäler man någons avatar?

Jag tycker att det är konstigt att FL accepterar brott mot upphovsrättslagen.

Hailey: Man får ju använda sig av bilderna för eget bruk, exempelvis bläddra i sitt fotoalbum eller ha dem på en lösenordsskyddad hemsida för eget bruk. Att lägga upp dem på FL är inte tillåtet utan fotografens medgivande, och jag tror verkligen att det hör till ovanligehetrna att fotografen tycker att det känns bra att man gör så.

Roisin Dubh: "Ja ska man vara petig finns det många lagbrytare här "
    Jag tycker faktiskt inte att det är särskilt skojigt, utan något man borde ta på större allvar. Det är ju trots allt ett lagbrott.

• brokig

Men FL borde väl inte tillåta bilder som bryter mot upphovsrättslagen? Har man tillstånd av fotografen eller har tagit bilden själv är det ju inget brott, men annars. Om jag har en bild på Madonna eller en bild på mig och min man som en fotograf tagit och ej tillåtit oss att webpublicera så begår ju vi ett brott.

• brokig

smurfisar: jag tror att det är så att om en tråd anses vara felplacerad i KR och TS inte är anonym flyttas hela tråden till läpmlig del av FL men ingen kan längre vara anonym. Om TS är anonym tas istället hela tråden bort.

• brokig

Men det finns ju ingen passande kategor för den i KR, då får den inte postas där.

När det handlar om porrens vara eller icke vara är väl etik eller övrigt lämpligast att posta under?

Svar på tråden Moderatortråden