• Buggis

Bro bro breja wtf?

Hur går den där förpillade ramsan egentligen? Har fått för mig att det är "bro bro breja, stockar och stenar, alla goda renar, ingen kommer här fram, här fram, förrän han säger sin kärastes namn vad heter hon"

Men hur kommer renarna in i bilden? Det känns helt osannolikt...... Och varför är de goda? Goda som mumsiga eller goda som snälla? På nåt sätt känns det som om jag fått en hel del om bakfoten.

Snälla hjälp mig att få klarhet i detta oerhörda bekymmer som jag nu tampats med i flera dagar.

• Svar på tråden Bro bro breja wtf?
  • bili

Så har jag också lärt mig den! Men ja... Var kommer renarna ifrån? ;)

• Rhoda Horswunce
    Nej, den går så. Jag vet inte varför, hela låten är ju helt konstig. Varför sjunger man t.ex. först "vad heter hon?" och sedan innan personen svarat börjar man helt plötsligt sjunga om prästens sko?
  • Bevabus

HAHAHAHAHAHA dagens roligaste tråd Jag har aldrig förstått mig på den där ramsan heller!

There's a difference between speaking your mind and being a judgmental a**hole. Walk the line.
  • Tecken
    Rhoda Horswunce skrev 2010-11-24 18:07:32 följande:
    Nej, den går så. Jag vet inte varför, hela låten är ju helt konstig. Varför sjunger man t.ex. först "vad heter hon?" och sedan innan personen svarat börjar man helt plötsligt sjunga om prästens sko?
    För att de frågar efter den kärastes namn? Men nej, det är inte logiskt för fem öre. Det är många barnvisor som har lite logiska fel.
  • frökenelisabeth

Vi körde ett tillägg på slutet minns jag så att det blev "vad heter han, din fästeman, som bor i Köpenhamn" På "hamn" så fångade man in en mellan armarna.

• Buggis
    Rhoda Horswunce skrev 2010-11-24 18:07:32 följande:
    Ja just, prästens sko? Har för mig att man nämnde nåt om sol eller måne också? Men den frasen finns inte med i länken från wikipedia.

Helt rubbat.

Är det verkligen sånt vi ska lära våra små barn? Helt sinnessjuka saker... Hehehe 
  • JenLyckan

alla goda renar biten var något som dom hoppade över när jag fick lära mej ramsan :P

• Denebola

Jag har lärt mig att den går

Bro bro breja,
    stock och sten och steja
    Ingen kommer här fram, här fram
    Förrän han* säger sin kärestas namn (*eller om det (rent heteronormativt sett ) borde vara hon...)
    Vad heter han, din fästeman?

På "man" fångar man en person och sjunger

Har du tagit präsens sko
    prästens sko, prästens sko
    Har du tagit prästens sko
    Ja eller nej?

(eller om det nu är prästens ko?! det låter ju likadant, "prästensko" )

Svar på tråden Bro bro breja wtf?