• Buggis

Bro bro breja wtf?

Hur går den där förpillade ramsan egentligen? Har fått för mig att det är "bro bro breja, stockar och stenar, alla goda renar, ingen kommer här fram, här fram, förrän han säger sin kärastes namn vad heter hon"

Men hur kommer renarna in i bilden? Det känns helt osannolikt...... Och varför är de goda? Goda som mumsiga eller goda som snälla? På nåt sätt känns det som om jag fått en hel del om bakfoten.

Snälla hjälp mig att få klarhet i detta oerhörda bekymmer som jag nu tampats med i flera dagar.

• Svar på tråden Bro bro breja wtf?
  • Embla

ärtan pärtan pirum parum
    kråkan satt på tallegren
    hon sa ett, hon sa tu
    ute ska du vara nu!

• pennanjenna
    Hoppfull84 skrev 2010-11-25 13:24:08 följande:
    det var ju även en läroboksserie, där första boken hette Ärtan sen kom pärtan, äppel, äppel, päppel, piron, paron och sist kråkan. det var allt från svenska, till matte, pyssel och knåp.
    ingen annan som hade dessa böcker i lågstadiet?
    jopp, de hade jag oxo!
  • pennanjenna
    Embla skrev 2010-11-25 13:24:57 följande:
    ärtan pärtan pirum parum
    kråkan satt på tallegren
    hon sa ett, hon sa tu
    ute ska du vara nu!
    just så minns jag den
  • Zäta
    det var ju även en läroboksserie, där första boken hette Ärtan sen kom pärtan, äppel, äppel, päppel, piron, paron och sist kråkan. det var allt från svenska, till matte, pyssel och knåp.
    jag hade dem med!
  • Kristall V
    Magnetica skrev 2010-11-24 19:17:29 följande:
    Vi körde nån om Tiatantesia, från Kristiania som jag tror hade en kåpa(?) som var lagd i såpa (!) och kom till på en öde ö. Minnet sviker mig. Ha ha ha.
    Tre hjärtan  Teresia
    från Kristianina
    hon har en kåpa
    som är lagd av såpa

Tre hjärtan Teresia
    från Kristiania
    hon kom till världen
    på en öde ö ö ö ö
  • Flickanx2

Men vad hände med bro, bro, breja? Fick vi någon förklaring till det? undrar bara också

128
  • lokisse

det finns tva serier tydligen ärtan pärtan piff paff och puff

och sedan äppel peppel piron parun och krakan

Nej det tror jag inte!
  • Mjaaw
    Buggis skrev 2010-11-24 18:01:51 följande:
    Hur går den där förpillade ramsan egentligen? Har fått för mig att det är "bro bro breja, stockar och stenar, alla goda renar, ingen kommer här fram, här fram, förrän han säger sin kärastes namn vad heter hon"

Men hur kommer renarna in i bilden? Det känns helt osannolikt...... Och varför är de goda? Goda som mumsiga eller goda som snälla? På nåt sätt känns det som om jag fått en hel del om bakfoten.

Snälla hjälp mig att få klarhet i detta oerhörda bekymmer som jag nu tampats med i flera dagar.
    Haha jo det är så jag fick för mig att den går. Renarna ? haha det vet jag inte!
    Jodå visst hade jag dom !
  • Plutteli

Hela bro bro breja är ju rätt skum som så många andra barnramsor.

Vi fick iaf lära oss:

"Bro bro breja, stockar och stenar
    alla goda renar, ingen slipper här fram, här fram, fören han/hon säger sin kärastes namn
    vad heter hon/han?
    Har du tagit prästens sko, prästens sko, prästens sko?
    Har du tagit prästens sko, ja eller nej?"

Svar på tråden Bro bro breja wtf?