Inlägg från: lady in red |Visa alla inlägg
  • lady in red

Skriva text på canvas tavla,hur gör man det snyggt??

Vill börja göra lite shabby-chic inspirerande tavlor i canvas.
    Vill måla tavlan vit och sen skriva text el citat på.
    Dom flesta som jag sett verkar skriva med nån mall el? El ska man skriva för hand?
    Vill ju att det blir snyggt,så man kanske så småningom kan sälja tavlor också.
    Nån som vet hur man gör? Dela gärna av dig med råd .

• Svar på tråden Skriva text på canvas tavla,hur gör man det snyggt??
  • lady in red
    Pallas skrev 2010-11-26 08:12:07 följande:
    Här kunde man tydligen beställa egna texter som schabloner och det var inte dyrt: idetext.nu
    Tack för tipset. Men tror texten är lite för stor att rymmas på en sån canvas tavla som jag tänkt göra.Hade velat ha mindre text än 5 cm hög som var det minsta där. Var får man tag på sån mindre färdig text tro??
  • lady in red
    RiNan skrev 2010-11-25 18:32:05 följande:
    Någon måste ju ha svar på detta! Har googlat och hittar inte så mycket. Jag letar efter pennan som man kan skriva på akryl med, som håller. Men detta är superintressant det med.

Jag målar en del och skriver text med stämplar. Men i de tavlorna du menar så är det ju oftast skrivstil etc och det får man nog inte till så fint med bokstavsstämplar...
    Letar oxå som en tok efter en penna att skriva med på canvasduk. Har vanlig permanant-penna hemma,ska testa det imorrn.
    Var finns stämplar att köpa? På panduru här är de inte trevliga,så kollar helst på en annan butik.
  • lady in red

Betällde shabloner förra veckan i latinsk text,och de kom i vinyl.
    Måste säga att de var vädigt svårt att hantera och få snyggt.
    Dessutom gick de schablonerna bara att använda en gång,så det blev rätt dyrt och jag blev besviken.

• lady in red
    wema81 skrev 2011-01-08 08:12:34 följande:
    Och om man inte har ett kalkerpapper kan man kludda fullt med blyerts på baksidan o sen lägga papperet på tavlan o rita av konturerna... lycka till
    Lite trög,du får ursäkta . Men hur menar du?
  • lady in red
    Linda1976 skrev 2011-01-08 08:14:22 följande:
    Jag skulle skriva för hand, lätt.
    Ja,jag med. Men det är inte lätt på canvas,canvas är ju inte slätt så det kan lätt bli lite skakigt tycker jag.
    Har du nåt tips?
  • lady in red
    Linda1976 skrev 2011-01-10 15:12:19 följande:
    Nä, jag bara skriver Och nu må det låta skryt, men det är ett faktum. Jag är en textnings-naturbegåvning. Hade vi levt på 180talet hade jag försörjt mig på välskrift, men så kom datorerna och förstörde allt
    Kul att vara så bra på att texta . Jag är väl ok iaf,tänkte att vi som inte är naturbegåvningar oxå kunde lyckas skriva ner några rader,hahaha. Jaja,är väl bara att fortsätta testa olika pennor,för mina har haft för tunn spets för det ska kunna bli snyggt. Är på jakt efter en kraftigare penna,fortsättning följer...
  • lady in red
    Mamsis skrev 2011-01-11 11:10:52 följande:
    Man 'målar' på baksidan av pappret med blyertspenna så att hela sidan blir täckt, sen vänder man på pappret och fyller i det man vill kalkera av, då blir det ett avtryck på pappret/tavlan under som man sen kan fylla i.

Tack för förklaringen . Har dragit ut text från datan som jag vill föra över till tavlan. Skissar man bara över orden på baksidan då alltså med blytshpenna!? Tror inte ens vi äger nån blytsh,så blir att inhandla det idag då. Ska prova detta. Men måste hitta en bra svart penna att måla med oxå.,..

• lady in red
    Mamsis skrev 2011-01-11 13:53:47 följande:

Ja, man drar bara med blyertspennan över baksidan så den får färg på sig. Ska du ändå köpa en så köp en med mjukare spets

Tex, står det 2H på pennan är den mjukare än 5H, men bäst är om det står B och en siffra, ju högre siffra tillsammans med bokstaven B = desto mjukare penna.

Tackar för de .
  • lady in red
    wema81 skrev 2011-01-14 10:50:22 följande:
    Bra att Mamsis ryckte in o förklarade, jag har ju inte varit här på ett tag. Hoppas att tavlan blir bra.
    Hoppas jag med. Har inte hunnit gjort den än ).
Svar på tråden Skriva text på canvas tavla,hur gör man det snyggt??