Från vilken ålder låter ni era barn vara ensamma hemma (kanske någon timma eller längre)?
Ja, det är min frågeställning.
Ja, det är min frågeställning.
Min dotter klarar definitivt av det. Jag bara tänkte om det fanns någon praxis liksom?
Jag vet inte hur man ska tänka "ur ett säkerhetsperspektiv"? Men om barnet klarar av att ringa och sånt (och även till 112) så kanske man ska tänka att det fungerar även längre tid, om de är 8-9 år?
Min dotter VILL vara ensam, så jag har börjat sticka iväg och handla utan henne och så.
Men någon praxis, då?
Kloka svar. Jag ska försöka utgå från dem.
Jag är övertygad om att min dotter skulle klara av en längre stund, men jag ville ändå veta "praxis" och hur andra kanske gör.
Min dotter är väldigt självständig och utåtriktad. Det är kanske därför hon börjat tjata om det? Och hon har ju varit ensam också.
Det jag har funderat på ytterligare är om man tex skulle kunna börja någon kvällskurs/studiecirkel snart och hon skulle kunna vara ensam "i glappet" innan pappa kommer hem, om jag då sticker vid 17.00-tiden och han kommer hem vid 18.00.-tiden tillexempel, så behöver hon inte vara på fritids den tiden,
så jag undrade bara hur gamla barnen är, när folk kanske börjar göra så.
Det är från 12 års ålder som man inte kan vabba mer va? Då räknar väl försäkringskassan med att barnen är hemma ensamma som sjuka, eller hur fungerar det?
(Jag vabbar inte, för jag är hemma på sjukersättning så min dotter är bara hemma tillsammans med mig om hon är sjuk.)
Bra att få inblick i hur ni gör. Igår skaffade jag nyckel till en väldigt stolt snart 9-åring. Hon vill hemskt gärna vara ensam mera. Hon har fått vara det då jag stuckit och handlat och sånt.
Men av er så blir jag inspirerad att man faktiskt skulle kunna ha henne att gå hem själv, från fritids och att hon är ensam någon timme innan förälder kommer hem också.
Min dotter är ju väldigt självständig, så det är ju inte det som är grejen. Hon suktar ju efter att vara hemma själv, och tycker det är skönt. Jag bara tänkte om det fanns "någon riktlinje" eller hur jag ska uttrycka det när jag startade tråden.
När andra låter sina ungar vara ensamna hemma.
Men nu ser jag att det är väldigt olika ju.
Jag undrar rent praktiskt, med nycklar och så tex. Har ni ett sånt där nyckelband som de har runt halsen då de är i skolan? Det är ju inget bra om de har nycklarna liggandes i jackfickan ute i korridorerna.
Hon kan ju lämna in nyckeln också till fritids iofs.