Från vilken ålder låter ni era barn vara ensamma hemma (kanske någon timma eller längre)?
Ja, det är min frågeställning.
Ja, det är min frågeställning.
Inte så länge som en timme men en halvtimme-45 minuter klarar min nästan 7 åring utan problem. Det har hon fixat i ett halvår.
Även 4½ åringen klarar 20-30 minuter själv, när jag hämtar storasyster i skolan tex - då kollar hon på film hemma
Min dotter klarar definitivt av det. Jag bara tänkte om det fanns någon praxis liksom?
Jag vet inte hur man ska tänka "ur ett säkerhetsperspektiv"? Men om barnet klarar av att ringa och sånt (och även till 112) så kanske man ska tänka att det fungerar även längre tid, om de är 8-9 år?
Min dotter VILL vara ensam, så jag har börjat sticka iväg och handla utan henne och så.
Men någon praxis, då?
Man gör väl det som känns bäst för en själv och som funkar för ens barn.
Det finns ju en hel del här på Fl som anser att man i stort sett borde bli av med vårdnaden för att man lämnar barnen ensamma innan de är 18
Jag tycker det handlar om vad för sorts barn man har.. Litar man på barnet? Vad gör barnet när det är ensamt hemma?
Rimligt är väl när de kan visa att de kan ta ansvar och förstå farorna själva med saker och ting. Alla barn är ju olika. Vissa som är 18+ borde inte lämnas själva medans det finns otroligt kloka 12 åringar som har full koll på farorna hemma och hur man hanterar situationer med att der ringer på dörren, i telefonen eller om spisen råkar vara på...
Kloka svar. Jag ska försöka utgå från dem.
Jag är övertygad om att min dotter skulle klara av en längre stund, men jag ville ändå veta "praxis" och hur andra kanske gör.
Min dotter är väldigt självständig och utåtriktad. Det är kanske därför hon börjat tjata om det? Och hon har ju varit ensam också.
Det jag har funderat på ytterligare är om man tex skulle kunna börja någon kvällskurs/studiecirkel snart och hon skulle kunna vara ensam "i glappet" innan pappa kommer hem, om jag då sticker vid 17.00-tiden och han kommer hem vid 18.00.-tiden tillexempel, så behöver hon inte vara på fritids den tiden,
så jag undrade bara hur gamla barnen är, när folk kanske börjar göra så.
Det är från 12 års ålder som man inte kan vabba mer va? Då räknar väl försäkringskassan med att barnen är hemma ensamma som sjuka, eller hur fungerar det?
(Jag vabbar inte, för jag är hemma på sjukersättning så min dotter är bara hemma tillsammans med mig om hon är sjuk.)
Min nio-åring kan vara själv dagtid ca en timme om jag åker och handlar t ex. Han gillar inte att vara ensam på kvällen (rädd för mörkret).