Anonym (Sarah) skrev 2010-11-25 21:34:58 följande:
Jag har varvat mellan stilnoct, imovan och propavan och diverse andra vad de nu heter i 8 år.
När jag blev gravid så åt jag 2 stilnoct till natten, varje natt, men slutade direkt när jag plusade... Inga problem med att sluta, men jag var så inställd på det.
Dock så ville jag verkligen inte börja med propavan, anser att det är den värsta tabletten som finns, men jag sov inte, trots att jag var gravidtrött. Den får man äta när man är gravid.
Sedan när barnet kom så var jag helt inställd på sluta med propavan... sov inte på 4 månder, bara små snabbisar på 20 min här och där... som tur var hade jag mammahormoner i mig, fattar inte hur jag klarade det...
Men sedan gav jag upp, utan sömn är man ingen bra mamma.
Så jag står kvar på 2 tabletter till natten, och faktiskt, jag funkar, och det är jag glad för, annars går man bara runt som i en dimma av trötthet...
(trött men somnar inte)
Så jag önskar dig lycka till, och om du lyckas får du gänra skriva igen hur du gjorde... :)
Tack, lyckas jag ska jag gladeligen berätta för dig hur jag gjorde. Eller rättare sagt, jag ska lyckas så jag återkommer om hur jag gjorde
Otroligt tråkigt att höra att det är så många som måste hålla på så här, det är ju ett rent helvete, som du skriver, trött men somnar inte och man går runt i en dimma av trötthet. Det tär så på en. Och jag kan inte ens föreställa mig hur det skulle vara att få ett barn och ändå orka med trots att man inte sover något, helt otroligt.
Jag har hållit på och försöka sluta i ett halvår, dragit ner på dosen osv men har inte lyckats helt hittills.
Förstår vad du menar när du skriver att du funkar, för det gör jag också när jag äter tabletterna, alltså jag sover om natten och jag är någorlunda människa dagen efter men jag känner ändå att jag på ett sätt tar skada av dem, jag blir beroende, jag blir lättare flåsig, svårare att andas, får minnesluckor, svårare att koncentrera mig osv.. och jag önskar att min egen kropp kunde reglera min vila. Det som bygger upp och återhämtar kroppen.
Jag tycker synd om dig, du låter på ett sätt lite uppgiven. Har du gett upp? Eller tänker du försöka sluta igen?