Det är så sorgligt att människor måste bli sura bara för att det visar sig att det andra människor som är mer pålästa. Det är faktiskt inget fel i att erkänna att man bestitter mindre kunskap i vissa ämnen än någon annan.
Ambivalencia skrev 2010-11-27 15:03:52 följande:
Att skriva att man inte per automatik blir beroende av Stilnoct är ren lögn, konstigt att jag också är 1 av 1000 som drabbades av allehanda biverkningar, som minnesluckor och hallucinationer m.m, m.m. Och om man googlar på stilnoctberoende får man fram att en massa människor har eller har haft ett helvete med just stilnoct. Det får stå vad det vill på förpackningarna, jag vet att det ändras med jämna mellanrum allt eftersom det kommer in nya rapporter. När jag började med stilnoct för många år sen var det "inte på något vis beroendeframkallade" men det visade ju sig inte stämma riktigt.
Exakt HUR kan det vara en lögn menar du? Bara för att du och några andra har hamnat i ett jobbigt beroende betyder det inte att ALLA fastnar i ett beroende vilket jag är ett tydligt exempel på. Hur kan du sitta här och påstå att ALLA blir beroende när det är bevisat att så inte är fallet?
Och lär dig skilja på saker och ting. Det är väl en enorm skillnad på biverkningar och beroende. Jag har inte sagt något om att man inte får några biverkningar.
Och LÄS vad jag skriver människa. Jag har inte pratat om några förpackningar. Jag har pratat om FASS.
När det kommer nya läkemedel på marknaden så kan biverningar och eventuellt beroende som står om läkemedlet vara missvisande till en början men nu är det ju faktiskt så att stilnoct inte längre är ett nytt preparat och således stämmer det mesta som står om det i FASS.
Det finns ju inget sammanhängande i det du skriver. Du pratar om att det som står om nya läkemedel inte alltid stämmer samtidigt som du pratar om ett läkemedel som inte ens är nytt på marknaden längre.
Och till sist, googla på treoberoende så ska du se att du kommer få upp en massa människor som har eller har haft ett helvete med det med. Det är liksom så google fungerar. Där får du upp precis allt om allt. Det behöver dock inte betyda att det tillhör vanligheten.
Jag är personligen beroende av treo men jag påstår för den skull inte att det tillhör vanligheterna med treo.
Anonym (insomnia) skrev 2010-11-27 16:55:44 följande:
Ok, man blir per automatik beroende av Ketogan efter ett långvarigt bruk men ej per automatik av stilnoct (enligt fass och vissa läkare). Vi säger väl så då men vill du vara snäll och klargöra för oss vad det konstaterandet (ordmärkandet) tillför tråden och hjälper dem som uppenbarligen inbillat sig (?) att de är beroende? Fattar inte vart du vill komma? Och om det står iakttag största försiktighet eller bara iakttag försiktighet. Hur relevant är det att hänga upp sig på dessa ord för den som sitter i skiten? Den har ganska mycket större problem att hålla ihop sig själv än att orka bry sig vilket preparat som är mest beroendeframkallande eller hur de formulerat sig i FASS.
Ditt uttalande i tråden handlar inte ens om biverkninga skriver du, är inte ett beroende, en form av biverkning?
Du skriver också om att FASS grundar sin information på vad som vanligen är förekommande och inte för enskilda. Problemet är just att jag inte känner mig som särskilt enskild, det finns ju massor av "skräckhistorier", som är ungefär som min, var kommer då alla dessa ifrån. Jag tror att det finns alldeles för mycket pengar att tjäna i läkemedelsindustrin för att vi alltid ska få korrekt information. Tyvärr.
Nej jag tycker inte att läkare generellt sett är inkompetenta, absolut inte. Det är inte deras fel att samhället ser ut som det gör. Om en person söker för att den inte kan sova hade det ultimata i min värld varit att sjukskriva den och kanske erbjuda sömn eller KBT-terapi tills personen sover normalt igen. Men med tanke på att en stor del av den svenska befolkningen lider av sömnbesvär och att andelen hela tiden ökar så heter den kortsiktiga och betydligt billigare lösningen "insomningstabletter". Dock är det ju bara en form av konstgjord andning för det löser oftast inte problemet i sig. Att hela tiden som läkare vara en patient till lags tror jag inte är receptet på en bra läkare. De har ju förhoppningsvis mer kunskap än vad gemene man har och har därmed ett större ansvar i frågan om att skriva ut vanebildande medicin.
Så när dina argument tar slut börjar du ifrågasätta vad poängen med mina påståenden är och vad det tillför tråden? Ett sådant beteende orkar man ju knappt ens bemöta.
Och exakt VAR har jag påstått att någon har INBILLAT sig att dom har ett beroende? Du läser ju inte vad jag skriver eller så väljer du att missuppfatta mina inlägg med flit. I vilket fall är det ett sjukt dåligt beteende.
Det relevanta i det jag skriver är att man ska hålla sig till fakta och inte bara utgå ifrån sina egna erarenheter. Egna erfarenheter säger egentligen ingenting. Och självklart är det fler av dom som har fasnat i ett beroende av stilnoct som skriver här än av dom dom inte har gjort det.
Det är en stor skillnad mellan biverkningar och beroenden. En biverkning är en från början ej avsedd effekt. Ett beroende är ett tecken på att du inte kan sluta med en specifik substans utan att bli dålig.
Det finns ingen läkare som tvingar dig att äta insomningsmediciner framför att använda dig av tex KBT etc. Om du påtalar att du inte vill ha några mediciner utan hellre vill ha någon form av terapi så får du också det. Men som vanligt är det alltid enklare att skylla på någon annan än att själv ta ansvar för sina besvär.
Jag har alltid tagit mitt ansvar när det kommer till mina mediciner och är väl påläst i ämnet just för att jag ska kunna få den behandling som jag tror är bäst för mig.
Och du har fortfarande inte svarat på vad det är som är så lustigt med att jag skrev att jag inte hade några problem med att sluta med stilnoct men att jag äter andra mediciner varje dag.
Men för all del. Ni får gärna sitta här och tjura på mig. Det gör mig inget. Jag vet vad jag kan och er okunskap får stå för er.