• Kasihi

Ledsnat lite på alla tillbehör, gå över på MAM flaskor?

Halloj, jag och sambon valde tidigt att köpa Dr Brown flaskor till sonen och har kört på dom hela tiden. Nu är sonen 3½ månad och vi är lite less på att diska rent alla "attiraljer" till flaskorna varje dag. Vi funderar på om vi ska gå över på MAM flaskor istället.

Är ni nöjda med era MAM? Dom har väl också så att dom inte ska få i sig en massa luft? Men med en annan "uppbyggnad" så att det inte behövs en massa lösa delar att diska?

Och hur är det med napparna till MAM, är det lika där att det finns olika storlekar, vad ska man isåfall köra på till en 3½ mån bebis?

TACK på förhand!

• Svar på tråden Ledsnat lite på alla tillbehör, gå över på MAM flaskor?
  • Johannaz78

Hej! Vi har kört MAM hela tiden till vår 6 månaders bebis. Vi är supernöjda och dem är helt suveräna. Det finns fyra storlekar på nappar 1-4 och vid två månaders ålder är det nr 2 och vid fyra månaders ålder är det 3. Men man får känna sig fram vad som funkar för just för sin bebis!!

• Toting

Vi har MAM sen 3e dan(hon är 16 dgr nu). Tycker de verkar funka bra, de har en ventil som ska minska lufttillförseln. Det är 4 delar att diska + napp. Har inte testat Dr Brown själv. Hatar också alla delar som ska diskas! Det är enklare med standardflaskor!  Hade sådana till första barnet men han verkade iofs få i sig mkt luft. Men om er son är 3,5 har han väl kommit över värsta koliktiden så ni borde kunna testa andra flaskor?

MAM napparna finns i olika stl från nyfödd och uppåt. Lycka till!

• emelillen

MAM-flaskorna består ju av en massa delar också.. eller massa och massa, men fem delar, lätta att skruva isär och diska dock. flaskan heter antikolik, och den är just till för att de inte ska få i sig så mycket luft :)

min bebba använder napp nr.2 till ersättning och nr. 3 till havrevälling...
    går för snabbt för henne att ha nr.3 till ersättningen.

• Kasihi

TACK för svar! Men aha så det är en massa delar på MAM flaskorna med? Grr vill ju inte ha det. Men man kommer alltså inte ifrån det om man vill ha sådär så att dom inte suger i sig en massa luft?

Vad anser ni, hur länge ska man ha sk "anti-kolik" flaskor?

• AvalonC

Vi är jättenöjda med våra mam-flaskor, men det är 4 delar som man måste plocka isär och diska...

Jag hatar diska för hand, går hellre till tandläkaren, men plastdetaljerna känns inte riktigt rena när vi kört dem i diskmaskinen (kanske bara våran diskmaskin??) så vi måste diska för hand, och det är det värt :)

Men jag har vänner också som kör med de flaskorna som finns på ica, och det går helt suverränt det med...
    Olika bebisar tror jag, vad de godkänner eller inte... :)

• emelillen
    AvalonC skrev 2010-11-25 21:43:22 följande:
    Vi är jättenöjda med våra mam-flaskor, men det är 4 delar som man måste plocka isär och diska...

Jag hatar diska för hand, går hellre till tandläkaren, men plastdetaljerna känns inte riktigt rena när vi kört dem i diskmaskinen (kanske bara våran diskmaskin??) så vi måste diska för hand, och det är det värt :)

Men jag har vänner också som kör med de flaskorna som finns på ica, och det går helt suverränt det med...
    Olika bebisar tror jag, vad de godkänner eller inte... :)
    vår diskmaskin är också kass på att diska flaskorna... tycker den här "fett-ytan" ligger kvar inne i flaskan, så lika bra att diska för hand.

jag brukar faktiskt varva med ESSKA's flaskor, men min dotter gillar inte nappen som sitter på när man köper den, så har köpt esskas "anatomiska" nappar istället, och de funkar kanon!
    enda negativa är ju att man måste dra ut flaskan lite då och då, eftersom hon inte riktigt förstår att hon måste släppa in mer luft för att maten ska komma ut.
  • Tjollabolla

Vi har haft mam flaskor både till dottern och sonen och vi skruvar INTE isär dom speciellt ofta. Nån gång/månad kanske, så det behöver man inte göra varje gång. Diskar bara som vanlig flaska, hundra gånger lättare än DR brown... Vi hade den först till sonen men tröttnade ganska fort.

♥ Milo 22/2 2007 ♥ Lia 12/2 2010 ♥ milosblogg.blogspot.com
  • emelillen
    Tjollabolla skrev 2010-11-25 22:05:10 följande:
    Vi har haft mam flaskor både till dottern och sonen och vi skruvar INTE isär dom speciellt ofta. Nån gång/månad kanske, så det behöver man inte göra varje gång. Diskar bara som vanlig flaska, hundra gånger lättare än DR brown... Vi hade den först till sonen men tröttnade ganska fort.
    nån gång/månad? oj.. jag gör det i alla fall 1gång/dagen.
  • yes79

Bara ett tips ifall ni byter till MAM och det krånglar! Om ni kört Dr Drowns så passar deras wideneck dinappar även på MAM-flaskorna! Min dotter vägrar MAMs platta dinappar då hon är van vid en vanlig rund napp som på Dr Browns flaskor...

• Tjollabolla
    emelillen skrev 2010-11-25 22:07:56 följande:
    nån gång/månad? oj.. jag gör det i alla fall 1gång/dagen.
    Varför det? Det kommer inte ner nåt där, det är bara luft..
  • emelillen

Tjollabolla: blir ju en gul hinna längst ner i silikonringen, går inte bort utan att man skruvar isär och diskar för hand ju :/

• Miss Cee

Vi har kört med MAM hela tiden och är väldigt nöjda. (Hade några flaskor med rund napp som kom ihop med bröstpumpen men de var värdelösa).

JA du kan köpa olika nappstorlekar
    JA de ska motverka luft i magen

Ja de har några smådelar, men vi skruvar bara av locket och sen sätter dem upp och ner i diskmaskinen, och locket med nappen på sätter vi också i maskinen men sätter typ ett ölglas över så delen inte åker iväg.
    Efter disk så kan det vara lite vatten kvar längst ner under gummilisten, så jag brukar skruva isär den då och skölja av snabbt under kranen, framför allt för att det är irriterande om det rinner vatten på handen när man sitter och matar... Men ren blir den alltid och jag tycker som sagt inte att den måste monteras ner helt för att diskas.

• Parvens syrra

Vi har mam flaskor till sonen och jag älskar dom, bästa flaskorna jag någonsin haft.
    I början använde vi flaskorna med luftventil ( från att han var 6 månader ammade innan)
    lätta att skruva isär o diska ta ringen tid alls. Nu använder vi flaskorna utan luft ventil
    (började när han var över ett år).

Till kommande bebis har jag köpt deras amnings pump med luftventil flaskor. Hade en
    avents sist (nästan lika bra skulle jag tro har ju ej hunnit testa den här ännu).

• Tjollabolla
    emelillen skrev 2010-11-26 22:11:29 följande:
    Tjollabolla: blir ju en gul hinna längst ner i silikonringen, går inte bort utan att man skruvar isär och diskar för hand ju :/
    Det har det aldrig varit i nån av alla flaskor vi haft faktiskt.
  • Acefi

hej hej, vi har också mamflaskor och är supernöjda. ett litet tips är microdesinficeringen man kan göra med de flaskorna. fyll 20cl vatten i botten på flaskan, lägg nappen på botten, skruva ihop flaskan och lägg på locket - in i micron 3 minuter på full effekt. mam har en anvisning på hur man gör på sin hemsida om min beskrivning är luddig...

• Jiinii

åh vad smidigt provade det där att sterilisera i mikron det var väldigt smidigt

Svar på tråden Ledsnat lite på alla tillbehör, gå över på MAM flaskor?