• Lbem

Att vara HELT ensam

Min dotter är precis över året nu, jag & hennes pappa har aldrig levt ihop.
    De första halvåret kom han hem till oss och träffade henne, för att bygga
    upp en relation, och så att dom fick lära känna varandra lite.
    Efter det började han ha henne några timmar över dagen ibland, och nu
    de senaste har han haft henne varannan helg ca 3-4 ggr bara.
    Då jag märkt att det inte funkar av privata anledningar, så gav jag som förslag
    att han kunde ha henne lite mindre men fortf regelbundet så hon får
    ha en relation till sin pappa, nu och även i framtiden.

för att tillägga så har det vart mycket bråk från första början och jag har svävat
    mellan både himmel och helvete.
    När man äntligen känner att det börjar fungera någorlunda normalt o det känns
    bra för oss alla, så vill han inte vara med mer.
    Jag har mått dåligt, jag har vart arg, ledsen, besviken, och jag har gråtit som
    aldrig förr och suttit o funderat över vad som är rätt och vad som egentligen
    är fel.
    Jag har egen vårdnad och vill min dotters bästa, jag har gjort ALLT för att få det
    att gå runt, för att försöka få en god relation till hennes pappa.
    Jag utgår ifrån hennes bästa och hennes behov, och nu när jag tänker efter så
    kanske det är att bara vara med mig?
    Ger han upp kan jag ingenting göra, men hur orkar man allt själv?
    Jag har stressymptom så det står härliga till, och vissa dagar känner jag bara
    hur orken & lusten försvinner ur mig.
    Som vilken ensamstående som helst så vill jag också sitta och fisa i ett hörn
    en dag och bara vara mig själv, bara vara jag och inte vara mamma.
    Ja, det kanske låter hemskt, men jag är också en egen individ. Min dotter är det
    bästa som har hänt mig utan tvekan, men hur mycket ska man tåla vad gäller
    hennes pappa ??
    Jag har personer i min närhet som bryr sig om oss, men jag har ingen som kan
    ställa upp och ha min dotter ifall jag vill gå på stan, gå på bio eller vad som helst.
    Det är jobbigt ibland, har vart, och kommer fortsätta vara det en tid nu..

Hur orkar Du/Ni?? Någon som förstår vad jag menar utan att det ska låta fel
    och har vart med om detta själv?
    För jag trodde aldrig att detta skulle hända mig, eller oss.
    Jag har så svårt att förstå hur man kan säga ifrån sig sitt föräldraskap
    och inte ens vilja träffa sitt eget barn.

har jag skrivit något som låter knäppt så läs mellan raderna och ta inte orden
    bokstavligt talat..

• Svar på tråden Att vara HELT ensam
  • Lbem
    Mikesh skrev 2010-12-02 12:16:04 följande:
    Läste bara rubriken och besökte din profil du är ju inte HELT ensam... så svårt att svara dig på några frågor...

Du har en underbar pojkvän enligt dig själv.. så du motsäger dig själv.. Bara för att han inte är pappan till barnet så är du inte helt ensam.
    Är du inte i samma sits elr har upplevt samma sak så tycker jag inte att du bör svara alls!
    Jag sitter inte här dygnet runt och uppdaterar min sida på fl bara för att såna som du ska
    bli nöjda och förstå att man har det jobbigt!
    Ja, jag hade pojkvän, han var underbar, han hjälpte mig MEN, för ja, det finns alltid men!
    Vad gör du själv om dagarna? Har du barn? Jag har inte ens tid at gå in på din sida och
    kolla efter om du har skrivit en uppsats om hela ditt liv där?

JAG vill kunna gå på stan, åka buss, gå på bio osv, som "vanliga" människor gör,
    men ist är jag mamma på heltid vilket är dte bästa som finns men man kan behöva
    tid för sig själv. Det säger sig självt också. Någon sån tid kommer inte jag få på LÄNGE.
    Så ska du komma med dryga kommentarer så kan vi diskutera våra liv i en annan tråd,
    här ville jag veta hur ensamstående tjejer tar sig igenom vardagen.
    Är du inte en av dom tycker jag du skiter i att skriva ännu en gång.
  • Lbem
    Annelie68 skrev 2010-12-09 20:38:53 följande:
    Samma svar till dig som till Mikesh!
  • Annelie68
    Lbem skrev 2010-12-10 10:32:15 följande:
    Samma svar till dig som till Mikesh!
    Ja du, jag är HELT ensam, inte som dig. Min dotters pappa bor 40 mil härifrån och har henne aldrig, hans val, hans förlust. Jag arbetar heltid och hinner knappt till fritids innan det stänger. Jag är aldrig barnledig överhuvudtaget..om jag inte planerar det väldigt långt innan - och då kanske 2 gånger om året. Jag har inte ens möjlighet att träffa någon ny då jag inte kan gå på dejt - och att ta hem en kille på dejt här med lilltjejen hemma är ju helt uteslutet. Jag åker tåg till jobb och bor på en liten ort - hinner inte ens åka och handla själv någongång. Jag ÄR ensam.. tyvärr inte du... Ser du skillnaden?
  • MARIO

Har man ensam vårdnad har man rätt till avlastningsförälder. Kolla vad som gäller i din kommun!

• Mikesh
    Lbem skrev 2010-12-10 10:31:15 följande:
    Är du inte i samma sits elr har upplevt samma sak så tycker jag inte att du bör svara alls!
    Jag sitter inte här dygnet runt och uppdaterar min sida på fl bara för att såna som du ska
    bli nöjda och förstå att man har det jobbigt!
    Ja, jag hade pojkvän, han var underbar, han hjälpte mig MEN, för ja, det finns alltid men!
    Vad gör du själv om dagarna? Har du barn? Jag har inte ens tid at gå in på din sida och
    kolla efter om du har skrivit en uppsats om hela ditt liv där?

JAG vill kunna gå på stan, åka buss, gå på bio osv, som "vanliga" människor gör,
    men ist är jag mamma på heltid vilket är dte bästa som finns men man kan behöva
    tid för sig själv. Det säger sig självt också. Någon sån tid kommer inte jag få på LÄNGE.
    Så ska du komma med dryga kommentarer så kan vi diskutera våra liv i en annan tråd,
    här ville jag veta hur ensamstående tjejer tar sig igenom vardagen.
    Är du inte en av dom tycker jag du skiter i att skriva ännu en gång.
    hahahaha.. Jag är i exakt samma sits som dig... har varit ensam med sonen i 2 år..
    Men skillnaden på dig och mig är att jag gnäller inte. jag gör det bästa av det som finns! Och min son kom ju till livet pga mig själv.. inte någon annan.
    Så är det när man skaffar barn man är låst i 18 år och det får man räkna med...
    Du ska ju inte tro att vi ensamstående har barnvakt och någon att slänga våra barn till hela tiden..
    Kanske 1 gång varannan månad 1 dag eller något ... det är bra nog.. Du valde ju själv att skaffa barn..
  • Majuni

Jag är ensam,varje ledig stund är jag med mitt barn, har ingen barnvakt, aldrig egentid, har ingen möjlighet att ens träffa nån ny.. det undrar jag fortfarande hur det ska gå till...
    det är inte lätt,men jag försöker inte klaga. och hade jag kunnat vrida tiden tillbaka hade jag gjort exakt samma sak igen

• smaoo

Bara att skriva ner sina bekymmer och tankar kring ensamheten kan ha sitt terapeutiska syfte. Det är väl det som delvis är idén med ett hak som detta. Ibland är det så skönt att få klaga lite över hur jobbigt det kan vara. Och även att få det bekräftat av andra. Alla har vi det jobbigt. Säkert även föräldrar som lever i tvåsamhet, men där kan problemen te sig annorlunda.
    Trots att vi lever på 2000-talet är inte samhället anpassat så det flyter på för ensamma föräldrar, eller singelföräldrar (gillar den benämningen bättre). Man får slita lite mer för att få ihop allt när man är själv.
    I mitt fall var singelmamma-livet självvalt, men det innebär ju inte att jag visste exakt hur allt skulle bli. Många gånger sliter man sitt hår och undrar hur fan man ska orka med allt. Men många gånger är livet också väldigt njutbart.
    Jag har inget att jämföra med då jag varit den enda närvarande föräldern under min 7-åriga sons liv, men jag trivs väldigt bra och kommer snart sätta ett till underverk till världen under liknande förhållanden som innan.

Gnäll inte på varandra är ni gulliga. Vi behöver inte tävla i vem som har det värst, snarare stötta varandra när det behövs.

:)

• Annelie68
    smaoo skrev 2010-12-11 11:12:23 följande:
    Bara att skriva ner sina bekymmer och tankar kring ensamheten kan ha sitt terapeutiska syfte. Det är väl det som delvis är idén med ett hak som detta. Ibland är det så skönt att få klaga lite över hur jobbigt det kan vara. Och även att få det bekräftat av andra. Alla har vi det jobbigt. Säkert även föräldrar som lever i tvåsamhet, men där kan problemen te sig annorlunda.
    Trots att vi lever på 2000-talet är inte samhället anpassat så det flyter på för ensamma föräldrar, eller singelföräldrar (gillar den benämningen bättre). Man får slita lite mer för att få ihop allt när man är själv.
    I mitt fall var singelmamma-livet självvalt, men det innebär ju inte att jag visste exakt hur allt skulle bli. Många gånger sliter man sitt hår och undrar hur fan man ska orka med allt. Men många gånger är livet också väldigt njutbart.
    Jag har inget att jämföra med då jag varit den enda närvarande föräldern under min 7-åriga sons liv, men jag trivs väldigt bra och kommer snart sätta ett till underverk till världen under liknande förhållanden som innan.

Gnäll inte på varandra är ni gulliga. Vi behöver inte tävla i vem som har det värst, snarare stötta varandra när det behövs.

Jag gnällde inte.. jag förklarade bara att min situation nog är tuffare än TS:s. Hon är sammanboende med pojkvän - alltså inte ensam. Jo, visst, om han inte är så underbar att han vägrar ta hand om hennes barn ibland så att hon kan hitta på saker. Som helt ensam har man inte den möjligheten. Så enkelt var det.
  • Mikesh
    smaoo skrev 2010-12-11 11:12:23 följande:

Ingen som gnäller.. men TS verkar tro att hon har det jätte tufft... Hon har det lättare än mycket andra ensamstående..
    Sen att man skaffar barn och sen ska gnälla på att man aldrig är barnledig.. förlåt men varför i hela skogen skaffar man då barn...
    Jag förstår bara inte föräldrar som tänker så och gnäller för att dom inte längre kan leva sitt vanliga liv.. för mig är det ett bevis på att fast du har barn så är du inte mogen nog för att ha det...
  • Lbem

Jag var 21 när jag fick barn, mamma är ingen ålder, mamma är något man ÄR.
    Vart nånstans skrev jag att JAG har det värre än er andra?? Jag undrade hur tjejer/mammor
    i liknande situation orkar. Man orkar för att man måste, men vad gör ni andra för att
    hålla humöret uppe även när barnet/barnen sover, ist för att sova själv?

Jag är inte sambo som någon skrev, jag är ensam med min dotter.
    Jag har folk runt omrking mig, men i n g e n  som "vill" eller "kan" vara barnvakt
    då dom tycker hon är för liten (snart 2 år), och varför dom inte vill det, det har
    faktist inte jag med att göra.
    Ja, jag valde att ta ett litet liv till världen, jag ger allt jag kan. Har massa kärlek att ge,
    annars hade jag inte valt att skaffa barn MEN det är påfrestande också.

Som en anan skrev, jämför inte med andra vem som har det värst.
    Jag skriver iaf inte att jag vill ut och dejta/ träffa killar elr liknande.
    MIN kärlek är mitt barn, jag orkar för att jag vill och för att hon är mitt liv.
    Tidigare umgicks jag bara med vänner och var ute och roade mig, det livet är över
    FÖR att jag valde att skaffa barn. Det var MITT val å jag gör allt jag kan.

Att man ens ska behöva förklara sig och upprepa.

Svar på tråden Att vara HELT ensam