• VonDrufva

Snälla hjälp. Hjärtklappning.

Sista veckorna har jag haft sådan hjärtklappning. Det känns liksom uppe i halsen och är mycket obehagligt.
    För en timme sedan vaknade jag efter att ha somnat in av en oerhörd hjärtklappning, det kändes som att jag skulle få en hjärtattack eller liknande. Jag är så himla rädd, och kan inte sluta gråta. Snälla, är det någon som känner igen sig? Vad ska jag göra?

• Svar på tråden Snälla hjälp. Hjärtklappning.
  • Suck och suck
    Tebriane skrev 2010-11-26 02:01:20 följande:
    Jag arbetar inom ambulansen och vi har som riktlinje att ALDRIG döma något som ångest vid tillexempel hjärtklappning tills dess att eventuella hjärtproblem medicinskt kan uteslutas...
    Och jag som råkat ut för så snobbig ambulanspersonal. Jag vaknade också precis som ts, sen jag somnat av sån hjärtklappning (för två år sen ca). Fruktansvärt arrogant personal råkade jag ut för. Men inte på själva akuten,
    och uppenbarligen inte de som skickade en bil.
    Det var ju panikångest hos mig också, men hur ska man kunna veta själv?
  • Upptaget

Måste bara säga att för 2 ½ år sedan fick min mamma en hjärtinfarkt, som ambulanspersonalen trodde va panikångest. Jag förkalra för dem att hon aldrig haft detta förr, och dem tvinga i princip henne stå upp, då hon låg på golvet och kämpa för sitt liv.

Dem tro INTE ekg första stunden i amublansen, dem bara fråga henne om hon hade ryggont, vilket hon INTE hade... Till slut när hon insåg att hon inte fick hjälp sa hon "Jag ahr ont i ryggen"... DÅ tog dom ett Ekg, som vidade Pågående hjärtinfarkt.. Då va dem nästan framme vid sjukhuset..
    Skrämmande!!!!! Dem trodde alltså det va panikångest. Men hade jäkligt fel.

• Suck och suck
    Upptaget skrev 2010-11-27 01:53:41 följande:
    Måste bara säga att för 2 ½ år sedan fick min mamma en hjärtinfarkt, som ambulanspersonalen trodde va panikångest. Jag förkalra för dem att hon aldrig haft detta förr, och dem tvinga i princip henne stå upp, då hon låg på golvet och kämpa för sitt liv.

Dem tro INTE ekg första stunden i amublansen, dem bara fråga henne om hon hade ryggont, vilket hon INTE hade... Till slut när hon insåg att hon inte fick hjälp sa hon "Jag ahr ont i ryggen"... DÅ tog dom ett Ekg, som vidade Pågående hjärtinfarkt.. Då va dem nästan framme vid sjukhuset..
    Skrämmande!!!!! Dem trodde alltså det va panikångest. Men hade jäkligt fel.
    De kan vara ignoranta också, ja. Får lite vibbar av min egen pappa som nonchalerades. Sen han till slut åkte in blev han liggandes kvar på sjukhuset,
    med sjukdom efter sjukdom, och till slut dog han inte så långt efter.
  • Emma Elisabeth
    paulii skrev 2010-11-26 00:11:10 följande:
    Nej men gud. De kommer inte att tycka det. De är professionella. Kolla vad de säger och återkom gärna om du behöver hjälp.

Kram
    Professionella? Ursäkta, men nu måste jag få skratta lite. Minns när jag rinde dit för jag hade ont på grund av inflammation i revbenen och dom sa "vadå inflammation i revbenen? vad är det?"
  • madeleine82

Har bara läst TS men jag lever med det där sen över 10 år tillbaka och har varit hos hjärtspecilaister på KS så jag vet en hel del.vill du prata eller ha råd så kan du mejla mig.hoppas du snart mår bättre.

• Skruttan05

Hej...jag har samma sak tror jag..:/ Har inte läst alla svar här....Men jag har hjärtklappning i perioder och även dubbelslag...och jag vaknar ofta upp med ett ryck och att hjärtat slår i 190...och livrädd blir man:(
    Jag har gjort arbets EKG, vanligt EKG, bandspelar EKG, och ultraljud på hjärtat och även tagit blodprover...dessa saker har varit ok. Men det känns verkligen inte ok när det händer...man blir så rädd!!
    Jag blev skickad också till öron/näsa/hals iom att det även sker på natten..fick ha bandspelarreg där också för att se om jag har sömnapne....vilket dom sa att jag inte har. Men jag har en pappa och två borossor som har det..
    Är det nån som kan svara på varör man vaknar med ett ryck på natten...med sån hjärtklappning? Kan inte komma igåg att jag drömt nått obehalgligt eller så??

Ursäkta om jag klampar in i din tråd med mina frågor...

• Stealth
    I have a kid skrev 2010-11-26 14:33:56 följande:
    Börja inte ta ångestdämpnade du får ett ( psykiskt) beroendeav det... TA I TU med problemt istället
     för att fly det..   DET enda sättet att bli fri från ångestattacker/panikattacker är att TA Tjuren i hornen!!
     Ångestdämpande tabletter
     ( gör bara så att hjärnan inte reggar panikattackerna, alltså du lär dig INTE hantera dom)
     hoppas du inte  fick sobril eller Atarax utskrivet dom värsta tableterna ( man blir fast i ruset)
    Atarax är det svagaste du kan få, det är en klådstillande tablett. Sorbril är nezopreparat, hur kan du ens jämföra dom?

Dessutom finns det dom som behöver äta ångestdämpande i perioder, och alla blir INTE beroende.
    Skaffa EGEN gillaknapp!
  • ääni
    Stealth skrev 2010-12-02 09:58:21 följande:
    Atarax är det svagaste du kan få, det är en klådstillande tablett. Sorbril är nezopreparat, hur kan du ens jämföra dom?

Dessutom finns det dom som behöver äta ångestdämpande i perioder, och alla blir INTE beroende.
  • MammaAmy

hände mig några ggr under graviditeten nu...och en gång innan jag blev gravid...

jätte jobbig känsla, det känns precis som om hjärtat vill hoppa ut ur bröstkorgen och man kvävs bokstavligt talat....kan ej andas in..

gick in på akuten...de kunde inte se nåt först..
    sedan gjorde dem "större" undersökningar...och hittade en propp i lungan...

så, jag rekomenderar att du ska gå till en läkare..och inte låta det vara..

lycka till!!

• ääni
    MammaAmy skrev 2010-12-02 10:51:53 följande:
    hände mig några ggr under graviditeten nu...och en gång innan jag blev gravid...

jätte jobbig känsla, det känns precis som om hjärtat vill hoppa ut ur bröstkorgen och man kvävs bokstavligt talat....kan ej andas in..

lycka till!!
    Usch vad otäckt! 

Fast TS har ju varit på akuten och allt talar för att det är psykosomatiskt. När man är gravid så är väl risken större för propp? Men självklart kan du kontakta din vårdcentral om du vill ha större utredningar TS! Dessvärre kan man ju aldrig få ett papper på att man är 100 % frisk.

Det jag fick göra var: En del prover (bl a sköldkörtel och järn), EKG, lungröntgen och arbets-EKG. Nu är problemeb som bortblåsta i princip.
  • Suck och suck
    I have a kid skrev 2010-11-26 14:33:56 följande:
    Börja inte ta ångestdämpnade du får ett ( psykiskt) beroendeav det... TA I TU med problemt istället
     för att fly det..   DET enda sättet att bli fri från ångestattacker/panikattacker är att TA Tjuren i hornen!!
     Ångestdämpande tabletter
     ( gör bara så att hjärnan inte reggar panikattackerna, alltså du lär dig INTE hantera dom)
     hoppas du inte  fick sobril eller Atarax utskrivet dom värsta tableterna ( man blir fast i ruset)
    Okunnigt inlägg!
    Aningslöst och korkat moraliserande. Förstår inte heller hur man kan jämföra Atarax och Sobril. En bra skillnad där.
    Och även om man Själv har erfarat att det räcker med att "ta itu med problemen endast med terapi" så är inte läget applicerbart på alla. Vissa behöver hjälp av läkemedel också och blir hjälpta av det.
    Atarax är ju väldigt milt jämförelsevis och klarar man sig på det, då man varit utsatt för stark panikångest, ska man vara evigt tacksam.
  • Suck och suck
    Skruttan05 skrev 2010-12-02 09:49:13 följande:

Är det nån som kan svara på varör man vaknar med ett ryck på natten...med sån hjärtklappning? Kan inte komma igåg att jag drömt nått obehalgligt eller så??

Ursäkta om jag klampar in i din tråd med mina frågor...

Tror att den rena ångesten sitter i trots att man somnat. Kroppen är extremt pressad och stressad, så även om man sover, så kan den rycka till i spasm liksom. Tror jag!
    Jag tycker det är lite "närliggande" det där med att man rätt var rycker till när man är på väg att somna. Det är ju en sån där "spasm", där kroppen stänger av alla funktioner liksom (har jag fått förklarat av en som gick läkarlinjen, hon sa att det INTE var något ångestblandat i det, men jag tycker jag har haft häftigare sådana insomningsryck när jag varit stressad och pressad). Så som sagt: ångest och stress, då blir väl kroppen spänd som en fiolbåge, och den spänningen sitter nog i, fast man somnat och kroppen är i vila? Antar jag?
    Så kändes det nog med min egen "vakna -med-ett-ryck-hjärtklappning" iallafall.
  • AnniPanni

Vad bra att du tog mod till dig och uppsökte läkare. Startkt gjort
    Man ska alltid utesluta fysiska problem innan man börjar fundera på ev panikattacker.

Jag lever med panikattacker sen många år .Jag har dock haft hjärtproblem i grunden med operation så det är det som har lett till min panikångest. Hjärtklappning för mig är ren dödsångest men jag har lärt mig att hantera det rätt så ok genom åren. Man lär sig små trix som fungerar

Ett tips när hjärtklappningen kommer är något så enkelt som att dricka någonting. Det kan snabbt bryta den negativa spiral som en panikattack är. Man blir rädd för att hjärtat slår "ojämnt", vilket ger ångest som gör att man får mer hjärtklappning.

• Medusan
    MammaAmy skrev 2010-12-02 10:51:53 följande:

lycka till!!
    Så var det för mig med, tror att jag hade lungebmoli redan då jag var gravid men det blev värre en vecka efter förlossningen då jag åkte in akut och det upptäcktes. Hur har det gått för dig efteråt? Antar att du är waranbehandlad? Vi har en tråd där vi är flera som drabbats, kom gärna dit:

www.familjeliv.se/Forum-3-22/m54337550.html
Svar på tråden Snälla hjälp. Hjärtklappning.