• Junilängtan

5 månaders som redan "går"

Min 5 månaders vill bara stå hela tiden och tar små steg. Han kan gå nån meter innan han tröttnar och vill göra ngt annat..Jag håller ju givetvis i honom. Är detta tidigt, hur gör era 5 månaders? Vad tror ni, innebär detta att han kommer lära sig gå tidigt?
    Däremot har han tvärvägrat från dag1 att ligga på magen så tänker att han kanske hoppar över detta med att åla och krypa och försöker att gå direkt?

• Svar på tråden 5 månaders som redan "går"
  • viseversa
    Junilängtan skrev 2010-11-26 12:07:33 följande:
    ok då betyder det ju att han kan hålla på så här i 8 månader till innan han går själv.Förvånad Intressant!
    Oj, 6 månader lät tidigt!
    Ja han KAN ju gå tidigare också=). Men att en fem månaders kan gå när man håller i dess händer är inget bevis på att han kommer gå tidigt utan stöd. 
  • Jkpg Deluxe

vår son var likadan....tyckte om att "gå" tidigt och blev arg då han lades på magen....borde kanske varit mer ihärdig med det...? Nu är han 10 månader och går hur bra som helst själv, har gått sedan 8,5 mån ungefär, men han kan inte krypa....(eftersom han typ aldrig legat på mage några längre stunder) och jag personligen tycker att det är lite jobbigt att han inte kan det....men det är jag.... :) 

• caaroooline

Min son började gå vid 4 månaders ålder (om man håller i händerna på honom). och nu är han 11 månader och går några steg själv!

• evolyn

Min sin började gå utan stöd när han var 6.5 månad och han var verkligen inte redo för det, fick sätta hjälm på honom för att han ramlade och slog sig hela tiden, han hoppade över kryp stadiet helt!

• sopes alva

så gör alva med. inte alls förtjust i att ligga på magen, står allra helst o drar ner saker från bordet=)

• Junilängtan
    evolyn skrev 2010-11-26 20:59:11 följande:
    Min sin började gå utan stöd när han var 6.5 månad och han var verkligen inte redo för det, fick sätta hjälm på honom för att han ramlade och slog sig hela tiden, han hoppade över kryp stadiet helt!
    oj det var tidigt!!Förvånad
  • evolyn
    Junilängtan skrev 2010-11-29 16:55:51 följande:
    oj det var tidigt!!Förvånad
    lite för tidigt med, andra sonen gick inte förrän 13 månader det var mer lagom!
  • vittra

Det är jättevanligt och det beror ju på gångreflexen som de har medfödd, många har gångreflexen kvar tills de börjar gå riktigt. Notera att det är en viss skillnad mellan reflex och medvetet kontrollerade rörelser.

• Junilängtan
    vittra skrev 2010-11-29 17:36:21 följande:
    Det är jättevanligt och det beror ju på gångreflexen som de har medfödd, många har gångreflexen kvar tills de börjar gå riktigt. Notera att det är en viss skillnad mellan reflex och medvetet kontrollerade rörelser.
    Ja det har du nog rätt i, han verkar vara omedveten om att han tar sig fram. För han går än så länge inte till något mål utan benen bara pinnar påGlad 
Svar på tråden 5 månaders som redan "går"