• Junilängtan

5 månaders som redan "går"

Min 5 månaders vill bara stå hela tiden och tar små steg. Han kan gå nån meter innan han tröttnar och vill göra ngt annat..Jag håller ju givetvis i honom. Är detta tidigt, hur gör era 5 månaders? Vad tror ni, innebär detta att han kommer lära sig gå tidigt?
    Däremot har han tvärvägrat från dag1 att ligga på magen så tänker att han kanske hoppar över detta med att åla och krypa och försöker att gå direkt?

• Svar på tråden 5 månaders som redan "går"
  • sofran83

Våran dotter gick steg redan från början nästan när man höll i henne.. har en film när hon är 1mån när hon promenerar mellan moster och mamma. BVC sa att det var en reflex som satt kvar men som skulle försvinna.. den försvann aldrig utan hon fortsatte att vara stabil med ben, huvud mm.. hon gick själv när hon var 9mån, idag springer hon fram med ordentlig fart. Nu är hon 14mån.

• pluvdo

Sonen är snart åtta månader och gillar inte att gå, men han har gillat att stå sen han var en månad gammal ungefär. :)

Angående att hoppa över åla och krypa så kan det ibland vara tecken på att något är "fel" i utvecklingen. Inte för att göra dig orolig, men det är så. Min farbror jobbar med sådant och säger att det är viktigt att barn lär sig sådant eftersom det faktum att barn inte KAN lära sig kan vara tecken på att olika reflexer som skall försvinna inte gjort det eller nåt sånt.

• vittra
    pluvdo skrev 2010-11-30 21:49:19 följande:
    Sonen är snart åtta månader och gillar inte att gå, men han har gillat att stå sen han var en månad gammal ungefär. :)

Angående att hoppa över åla och krypa så kan det ibland vara tecken på att något är "fel" i utvecklingen. Inte för att göra dig orolig, men det är så. Min farbror jobbar med sådant och säger att det är viktigt att barn lär sig sådant eftersom det faktum att barn inte KAN lära sig kan vara tecken på att olika reflexer som skall försvinna inte gjort det eller nåt sånt.
    Jo det stämmer, barn bör träna på den korslagda rörelsen, den som uppstår vid krypandet, och det hör till utvecklingen att göra detta under spädbarnsåret. Dock börjar ju vissa barn aldrig att just krypa, men då kanske de som sagt ålar eller liknande istället och det går lika bra, det väsentliga är just denna korslagda rörelse. Ett vanligt problem man märker inom skolan idag (hos dem som har koncentrationssvårigheter bla) är just att dessa reflexer som du nämner inte har tränats bort. Då kan man göra fysiska övningar som tränar motoriken och på så sätt tränar man bort reflexerna. Så det är viktigt att de inte hoppar över detta steg helt och hållet
  • sofran83

Känns skönt att våran dotter både ålade och kröp innan hon gick då... puhh..

• MiloLK

Min son började gå med stöd/möbler osv vid 5½ månad.. Han gick själv när han var 15 månader :)

• Junilängtan

Hmmm, ja jag vet att vissa hävdar detta med farligheten att inte åla eller krypa.. Men vet inte riktigt hur jag skulle göra annorlunda. Från dag 1 så har han illvrålat och hatat magläge. Varje dag får han ligga några korta pass men det känns aldrig bra att göra det..Gråter

• Annelie68

Min dotter gick ordentliga steg från hon var ca fem månader och framåt och de första egna stegen (ca 5 stycken) tog hon när hon var 9 1/2 månad. Efter det tog det ca 2 månader sen gick hon helt själv - med vissa nedslag på blöjan ;) Hon låg på mage ibland som liten men var inte överförtjust och hon kröp aldrig. Hon har inga som helst problem med koncentrationen så jag vet inte riktigt om den teoring stämmer helt. Hon går i blandad klass 2-3 (i 2an) och på utvecklingssamtalet berättade lärarinnan att hon var i stort sett lika långt fram som de som gick i 3an och längre fram än vissa av 3orna i matte - så dum e hon inte heller ;). Det som var jobbigt med att hon började gå så tidigt var att det går mycket fortare på två än på fyra och att mamma fick springa mer ;)

• Junilängtan
    Annelie68 skrev 2010-11-30 23:24:45 följande:
    Min dotter gick ordentliga steg från hon var ca fem månader och framåt och de första egna stegen (ca 5 stycken) tog hon när hon var 9 1/2 månad. Efter det tog det ca 2 månader sen gick hon helt själv - med vissa nedslag på blöjan ;) Hon låg på mage ibland som liten men var inte överförtjust och hon kröp aldrig. Hon har inga som helst problem med koncentrationen så jag vet inte riktigt om den teoring stämmer helt. Hon går i blandad klass 2-3 (i 2an) och på utvecklingssamtalet berättade lärarinnan att hon var i stort sett lika långt fram som de som gick i 3an och längre fram än vissa av 3orna i matte - så dum e hon inte heller ;). Det som var jobbigt med att hon började gå så tidigt var att det går mycket fortare på två än på fyra och att mamma fick springa mer ;)
    Jag man får nog ta det där med en nypa salt..Rent forskningsmässigt tror jag inte att det där är fastställt för då hade man ju "tvingat" alla barn att ligga på mage och bvc hade informerat alla om detta. Barn är olika, min kusin hoppade fram på rumpan och hon har inte koncentrationssvårigheter..
    Det var ju inte länge sen man tvingade vänsterhänta att använda högerhand då detta ansågs farligtFlört

Men jag ska nog ändå bli lite bättre på att träna honom, ovanstående gav ju ett bra tips med att lägga en spegel framför..
  • 86TiAn82

Dan innan 7 månader började våran att gå efter möbler, han blir 9 månader imorgon och går fortfarande bara efter möbler, har stått och gått små steg sen 4-5 månaders ålder, hoppas och tror inte han går innan 1 år iaf, man har tagit 1 steg utan att hålla i sig i något. Men han tänker länge innan han gör något!

• vittra
    Junilängtan skrev 2010-11-30 23:32:08 följande:
    Jag man får nog ta det där med en nypa salt..Rent forskningsmässigt tror jag inte att det där är fastställt för då hade man ju "tvingat" alla barn att ligga på mage och bvc hade informerat alla om detta. Barn är olika, min kusin hoppade fram på rumpan och hon har inte koncentrationssvårigheter..
    Det var ju inte länge sen man tvingade vänsterhänta att använda högerhand då detta ansågs farligtFlört

Men jag ska nog ändå bli lite bättre på att träna honom, ovanstående gav ju ett bra tips med att lägga en spegel framför..
    Det finns väldigt mycket forskning kring detta och det är inget som är särskilt okänt bland dem som arbetar med barn och barns utveckling. Dessutom, det är ju många bvc som just "tvingar" folk att lägga bebisar på mage, mot sin vilja. Vårt bvc tyckte att vi skulle låta dottern ligga och skrika på mage fast hon inte ville... och många har ju liknande erfarenheter märker jag ju här på FL. Men det är inget krav att de ska ligga på mage redan som nyfödda, detta kommer helt automatiskt hos de allra flesta ändå, har inte ditt barn tagit sig fram på något annat sätt än att gå? Hoppa på rumpan är ju också ett alternativ till krypa, precis som åla eller hasa sig fram.

Googla på sensomotorisk träning så får du fram massor, även relevant forskning som stödjer teorin.
Svar på tråden 5 månaders som redan "går"