Junilängtan skrev 2010-11-30 23:32:08 följande:
Jag man får nog ta det där med en nypa salt..Rent forskningsmässigt tror jag inte att det där är fastställt för då hade man ju "tvingat" alla barn att ligga på mage och bvc hade informerat alla om detta. Barn är olika, min kusin hoppade fram på rumpan och hon har inte koncentrationssvårigheter..
Det var ju inte länge sen man tvingade vänsterhänta att använda högerhand då detta ansågs farligt
Men jag ska nog ändå bli lite bättre på att träna honom, ovanstående gav ju ett bra tips med att lägga en spegel framför..
Det finns väldigt mycket forskning kring detta och det är inget som är särskilt okänt bland dem som arbetar med barn och barns utveckling. Dessutom, det
är ju många bvc som just "tvingar" folk att lägga bebisar på mage, mot sin vilja. Vårt bvc tyckte att vi skulle låta dottern ligga och skrika på mage fast hon inte ville... och många har ju liknande erfarenheter märker jag ju här på FL. Men det är inget krav att de ska ligga på mage redan som nyfödda, detta kommer helt automatiskt hos de allra flesta ändå, har inte ditt barn tagit sig fram på något annat sätt än att gå? Hoppa på rumpan är ju också ett alternativ till krypa, precis som åla eller hasa sig fram.
Googla på sensomotorisk träning så får du fram massor, även relevant forskning som stödjer teorin.