• Junilängtan

5 månaders som redan "går"

Min 5 månaders vill bara stå hela tiden och tar små steg. Han kan gå nån meter innan han tröttnar och vill göra ngt annat..Jag håller ju givetvis i honom. Är detta tidigt, hur gör era 5 månaders? Vad tror ni, innebär detta att han kommer lära sig gå tidigt?
    Däremot har han tvärvägrat från dag1 att ligga på magen så tänker att han kanske hoppar över detta med att åla och krypa och försöker att gå direkt?

• Svar på tråden 5 månaders som redan "går"
  • Caranlachiel

Min pojke var likadan och älskade snabbt sin gåstol! Men han har alltid gillat att ligga på mage också.

Lill-Erik kom till oss 2009-04-06!
  • Woodgrove

Vår dotter började gå med stöd vid 4 månader. Reste sig upp själv vid 5 månader och gick med gåvagn/efter möbler långa sträckor. Gick stadigt själv vid 7 månader. Hon har varit tidigt med allt. Jättekul när de börjar gå själva, kan upptäcka så mkt. Hoppas att han börjar snart. Lycka till!

• 4mychildren

Ja det var tidigt Tungan ute Min sambos syster lärde sig gå vid åtta månder. Hon kröp aldrig heller utan ville bara ställa sig upp och gå utmed möbler. Sen en dag så gick hon själv. Så visst kan din bebis hoppa över krypandet och gå direkt till att gå själv. Vad roligt Skrattande Längtar till min gosse kan gå själv. Han är ett år nu och vill bara krypa.

Elliot -09, Livet är vad man gör det till.
  • viseversa

Äh min unge gick också när man höll i henne när hon var 5 mån. Men det betyder ju itne att dom kan gå själva ellerhur? Hon gick själv utan stöd vid 13 mån. Däremot har dom en kusin som gick SJÄLV utan stöd när hon var 6mån. men det är extreemt ovanligt!

• Mamma till två mirakel

De...det är nog ganska vanligt att dem vill stå i den åldern men jag tror inte barn står eller går så tidigt utan att man håller i dem...det är ju svårt att säga i redan 5 månaders ålder hur han kommer gå eller sitta...det ändras ju ofta,många små gillar inte att ligga på mage...

Adam 090108 & Lillebror i magen Bf 101225
  • Siriva

Det låter som min son.
    Han "gick" visserligen inte på golvet vid 5 månader men han "stod" i mitt knä och trampade.
    Han avskydde att ligga på mage, på nåder kunde han ligga på fårfällen och titta på sig själv i en spegel.
    Han gillade iofs inte att ligga på rygg i babygymmet heller någon längre stund.
    Han ville vara med och blev mycket buren.

Han började nästan gå och krypa samtidigt (det började vi 7 månader) vid 10 månader kunde han gå.
    Vi hade bra möbler som han kunde hålla sig i så han hade som en egen hinderbana att öva i.

Han lärde sig nästan krypa i trappan i vår nya lägenhet som vi flyttade till när han var 7 månader.

Följ med honom i hans utveckling och det han verkar uppskatta. Går man vakande bredvid behöver man inte vara så orolig för olyckor. Min son har slagit sig väldigt lite alltid klarat sig millimetrar från bordskanter etc. Han har haft en otrolig balans.

Han fyller fyra nästa vecka och vill fortfarande vara med, full fart! 

• Petra b

Jag var 4½ månad när jag tog mina första steg utan stöd, så det är olika med utvecklingen. Jag hoppade också över krypandet helt. :)

• Ema86

oj oj...  min 7,5 månaders kryper inte ännu. gör inga steg heller när jag håller henne. däremot i gåstolen äre full fart :)

• Junilängtan
    viseversa skrev 2010-11-26 11:30:43 följande:
    Äh min unge gick också när man höll i henne när hon var 5 mån. Men det betyder ju itne att dom kan gå själva ellerhur? Hon gick själv utan stöd vid 13 mån. Däremot har dom en kusin som gick SJÄLV utan stöd när hon var 6mån. men det är extreemt ovanligt!
    ok då betyder det ju att han kan hålla på så här i 8 månader till innan han går själv.Förvånad Intressant!
    Oj, 6 månader lät tidigt!
  • Junilängtan

Intressant att höra er andra. Tänk vad olika barn är. Man gör ju bäst i att inte jämföra såklart men man blir ju lite nyfiken på hur andra barn funkar.

Svar på tråden 5 månaders som redan "går"