JuliaåRonjasmammis skrev 2010-11-28 00:45:41 följande:
Ja, i det du skriver kan jag nog hålla med om nästan allt, och har även praktiserat nästan allt. Är det att betrakta som AP, då skulle jag kanske kunna kalla mig själv det också.
Att lyssna på barnet har varit en självklarhet, men även att se till familjen som helhet. Sjal har vi aldrig använt, däremot sele från tidig ålder, liksom barnen ofta legat i nåns famn. Amningen, tja. Jag har ammat (varvat med att maken gett bröstmjölk i flaska redan tidigt), har inte haft några fasta tider utan gått efter när ungen varit hungrig. Vi har aldrig kört med SHN, 5 mm eller annan sömnträning, försökte en gång med äldsta sonen och klarade inte av ens nån minut. Samsov har vi gjort just under amning eftersom det underlättade, men de har även alltid haft sin egen säng. Å andra sidan har vi aldrig nekat en unge som kommit och vill krypa ner med oss, oavsett ålder. Vi har delat föräldraskapet från början, och varit väldigt fysiska både med barnet och med varandra. I could go on...
Men... det gills tydligen inte, enligt vissa, när man inte anammar hela konceptet sas. Inte för att det spelar så stor roll för mig vad människor på nätet tycker och tänker, men det känns som sagt ändå synd att det blir ett "vi och dom"-tänk där vissa tar sig friheten att kasta skit på andra.
Kanske är det där stenålderstänket som ställer till det, för det har jag lite svårt att ta till mig. Och det kanske är huvudsaken, jag vet inte?
Tja, jag tar väll till mig bitar av det där med stenålderstänket, som att det inte är meningen att en bebis skall lämnas att skrika eftersom det varit rena dödsfällan på stenåldern vad gäller rovdjur tex.
Andra bitar bryr jag mig inte om eftersom jag inte tror att allt var direkt optimalt för våran mentala hälsa på stenåldern då allt handlade om ren överlevnad och inte så mycket om att dessutom må bra och förverkliga sig själv och sina drömmar osv.
Men tja, enligt det mest strikta tänket antar jag att inte ens jag är AP, trots att jag hänger på ett forum med mycket fokus på nära föräldraskap och anser mig helt ha AP tänket som grund i mitt föräldraskap, i synnerhet som jag anser att själva filosofin inom AP är just att lyssna, lyssna, lyssna och kommunicera med sitt barn, sen vad barnet faktiskt uttrycker och vill kan skilja sig åt jättemycket och därför tycker jag det blir galet att säga att man "måste" vissa saker för att räknas som AP ifall ens barn faktiskt inte uppskattar det hela. För jag anser ju iaf att om man tvingar sitt barn till vissa saker som inte är nödvändiga (som att tex bära i sjal eller sele fast barnet inte vill) så går man ju direkt emot grunstommen som hela AP bygger på.