Är du en apförälder?
angelina244 skrev 2010-11-29 20:38:07 följande:
Citat från artikeln: I en studie från Afrika visade det sig att det var just de barn som skrek mest som hade störst chans att överleva sitt första år. Alla de barn i studien som med våra ögon sett var lugna och snälla, dog.Det där tror jag inte på. det kanske gäller om det handlar om att överleva men knappast i ett modernt samhälle. Ett skrikande barn måste vara ett stressat barn eller?
För jag tycker ju det låter märkligt att det ur överlevnadssynpunkt skulle vara BRA med barn som skriker mycket, dessa barn drar ju lätt till sig rovdjur vilket är en fara för barnet och hela stammen, möjligen då att det är bra för barnet att skrika snabbt eftersom dess behov tillgodoses fort för att få barnet tyst igen så att inte rovdjur skall hinna höra medan tysta barn "glöms bort" eller nått....
(nu tänker jag iof inte Afrika av idag direkt utan längre bak i tiden när vår överlevnad verkligen hängde på en skör tråd)
Jag tänker även som så att ser vi till andra däggdjur gör ju de allt för att deras avkommor skall vara så tysta som möjligt just för att inte locka till sig rovdjur...