Hur gör ni knäck?
Jag misslyckas alltid med knäcken...Hur gör ni för att lyckas med den?
Jag misslyckas alltid med knäcken...Hur gör ni för att lyckas med den?
Jag har samma problem! Förra året gjorde jag säkert 10 olika satser å alla blev misslyckade. Nu håller jag på med Chockladkola å det blir aldrig bra....
*gruff*
Nu var det många år sen jag gjorde nån...men då kokade jag den i gjutjärnsgryta.....misslyckades aldrig....
I mikron, det är oslagbart.
Knäck behöver inte kokas så länge. Höj istället värmen och håll stenkoll på vad som händer. Gör kulprov ofta.
Min mamma brukade stå och koka knäck i flera timmar, och den blev ändå aldrig sådär lagom hårdseg, utan bara för mjuk. Helt klart för låg värme.
Har man för hög värme och inte håller koll, blir knäcken tokhård.
Relativt hög värme, samt måna kulprov fixar det hela lätt som en plätt
Eller som Aff sa;
micron är oslagbar på knäck.
Jag hade en glaserad keramikbringar med pip förr där jag blandade i knäck-ingredienserna. Sen körde jag några minuter i micron och började sen hälla direkt i formarna. När knäcken började bli för hård i bringaren, körde jag den lite i micron igen. Helt underbart. Tyvärr har bringaren gått sönder.
Får leta efter en ny liknande.
Kokar till 123 grader, blir perfa varje gång
Jag gjorde ett nytt försök idag å trodde verkligen att det skulle funka men jag hade nog för låg värme.... Så det sket sig... igen
Men skam den som ger sig! Nytt försök nästa vecka!
Tack för tipsen
I micron! Var sambon som lärde mig det, i min familj var det alltid mastodont-kok med både kola och knäck... Micron är helt klart smidigare!
Nåt att komma ihåg när det gäller kulprov är att om man gör kulprovet i iskallt vatten så kommer knäcken ha den konsistensen när det är iskallt... Blir knäcken perfekt när man gör kulprov i rumstempererat vatten, ja, då kommer resten av knäcken också vara perfekt i rumstemperatur! Så ta inte iskallt vatten från kranen om det inte är så att ni siktar på att ha perfekt knäck i kylkåpet
termometer. Då slipper man slabba med kulprov,
Koka i micron! funkar varje gång, följ receptet på baksidan av knäckformspaktetet, kan vara smart att halvera satsen när man kokar i micron för att förhindra att det kokar över. Koka i ca 6min+, beroende på effect på din micro. Gör kultest :D
2 dl socker
2 dl grädde
2 dl sirap
Koka i kastrull med höga kanter på ordentligt värme. Den här brukar vara klar på 10-15 minuter.
Den spisen jag har nu är graderad mellan 1 - 9 (+Power )jag brukar köra på 7 och 8 lite blandat och då kokar det riktigt ordentligt och man måste vakta.
Min gamla spis med gradering 1-6 körde jag på 5